Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 05 May 2024, 06:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fartreglage
PostPosted: Sat 07 Feb 2015, 22:30 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Lite om fartreglage

Detta med fartreglage tycks för många vara ett knepigt ämne. Inte så konstigt då det är massor av olika begrepp att hålla isär. Det finns ju dessutom en massa olika reglage på marknaden. Vi hoppas med dessa rader reda ut begreppen något.

BEC-krets: Denna krets förser radioanläggningen med en lagom spänning direkt från motoracken. Fördelen är att man inte behöver en separat mottagarack. Kretsen ser till att ta ner den högre driftsspänningen till motorn till de ca 5 volt som radion drivs med. Strömmen matas in genom den vanliga anslutningskontakten från reglaget till mottagaren. Alltså inga extra batteringångar används.


BEC blandas ibland ihop med Auto Cut Off (ACO). Det är alltså inte samma sak. ACO finns främst i större reglage. Det är en funktion som stänger av motorn då spänningen i acken sjunkit till ett angivet värde. (normalt ca 5,5V) I de små reglagen minskas istället motorvarvet så att det ändå finns spänning kvar till radion. Det gör att det är viktigt att inte köra acken helt tom när man flyger, utan då man märker att det blir sämre drag i motorn så landar man. Det finns troligtvis bara ström kvar för 15-30 sekunders motortid i alla fall. Man lär sig ganska snabbt vid vilket läge det är tid att landa.

Vissa reglage har en Auto Cut off som är anpassningsbar till Li-Polymer celler. Dessa celler är lite speciella eftersom de skadas om de djupurladdas under 2,5V / cell. Använder man bara två Li-Poly celler kan man utan vidare köra ett "vanligt" reglage med Auto Cut off på 5-5,5V. Med fler celler ökar risken, och ett reglage med Li-Poly funktion är att rekommendera eftersom dessa själva anpassar brytpunkten till rätt nivå beroende på antal celler.

Dock är det så, att Li-Poly klarar av att dras ur till en spänning under 2,5V/cell under belastning. Det är alltså om spänningen obelastat går under 2,5V som det är fara för cellerna. Så fort motorn stoppas kommer ju spänningen i packen att åka upp en hel del, och det är denna spänning som räknas!

Det är mycket enkelt att ansluta ett fartreglage. Det finns tre anslutningar: Motor, batteri och mottagare. Var noga med plus och minus och följ anvisningarna som medföljer reglaget. Om det inte fungerar bör du kolla om gasspaken är reverserad. Kolla också att du anslutit reglaget till rätt kanal på mottagaren. Flera av reglagen justerar sig automatiskt till radion. Läs instruktionerna noggrant. Fråga gärna om du behöver hjälp. BEC kretsen (där sådan finns) matar radion (mottagaren och servona) med ström via drivacken. Läs instruktionerna till ditt reglage och kontrollera hur många servon BEC kretsen är anpassad för. Ju högre spänning i acken - desto mindre kan kretsen belastas!

Använd kontakter av god kvalitet mellan batteri och reglage. Dessa skall dessutom vara skyddade mot polvändning. Vi rekommenderar JST mini för strömmar upp till 5-6 A och Multiplex högströmskontakter vid strömmar upp till 45A. Mellan motor och fartreglage kan MP JET guldkontakter med fördel användas.



Om du är minsta osäker på hur du skall koppla in batterier, fartreglage eller liknande, kontakta oss så reder vi ut detta tillsammans. Billigare än en brunnen radio... :lol:

Special om fartreglage för borstlösa motorer

Dessa reglage omvandlar likströmmen i batteriet till den trefas växelspänning som behövs för en borstlös motor. Varvtalsregleringen sker alltså inte genom att spänningen varieras, utan det är frekvensen på växelspänningen som avgör varvtalet. Vissa reglage har ställbar timing. Det innebär att de kan optimeras för olika motortyper. Reglagen är utrustade med "softstart" och är därför lämpliga även för motorer utrustade med växellåda. De är designade för givarlösa borstlösa elmotorer så som Model Motors, Nippy, MP Jet, Plettenberg, Mega AC, Kontronik, Hacker, Jeti och andra. Reglagen kan även användas för motorer försedda med sensor.

Olika funktioner:

Timing mode:
Timingen kan jämföras med tändpunken på en bilmotor. I en likströmsmotor varierar man timingen genom att flytta kolborstarnas läge i förhållande till rotorn. Här sker det elektroniskt. Genom att använda rätt timingmode kan man vinna upp mot 20% verkningsgrad. Timing mode "HARD" används för "Outrunners" som Nippy, AXI mfl.

BEC:
De flesta reglagen har en sk. BEC krets som matar mottagaren och servona i modellen med spänning från drivacken. BEC kretsen tar ner spänningen till ca 5V. Då det finns en gräns för hur många servon denna krets tål, ber vi dig läsa bruksanvisningen till reglaget noggrant. Ju fler celler - ju mindre belastning tål BEC kretsen. Farteglagets anslutningskabel till mottagaren skall kopplas in på den kanal som styr gasen. Den matar alltså IN spänning i mottagaren den vägen. Reglage med OPTO koppling tål fler celelr i drivacken, men saknar BEC krets. Här kräns separat mottagarack.

Auto-Cut off:
Fartreglagen är utrustade med en funktion som stänger av motorn innan spänningen i cellerna blir så låg att inte radion kan fungera längre. Normalt ligger denna spänning vid ca 5,5V. Med de nya Li-Polymer cellerna måste vi också tänka på att inte ladda ur dessa för djupt då de kan ta skada av detta. De senaste JETI reglagen har en krets som själv känner av celltypen och anpassar Cut Off läget efter detta. Reglage som inte har Li-Poly funktion kan så klart ändå användas till dessa celler, men man får tänka på att inte köra spänningen i botten. Cellerna tål att dras ur till ganska låg spänning under belastning. Det är om man närmar sig 2,5V som det är fara och färde :shock:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fartreglage
PostPosted: Sun 08 Feb 2015, 10:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31449
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Humm.. var har du hittat den där infon? Den verkar lite... gammal och specifik pga nån klubbs egna problem?
Den saknar viktig info (breaking, startup, batterival, motorval, OPTO-ESCs, vad ESC står för, vad BEC står för osv)
men tar upp att folk blandar mellan BEC och ACO!? Aldrig hört att nån skulle blanda mellan de begreppen.
Och hur bränner man radion om man inte har koll på fartreglaget? Antar att herrn som skrivit texten menar mottagaren... :roll:
"ACO" finns i alla reglage jag haft att göra med, även de minsta på 6A som används i depronflyg (för flera år sedan
började vi flyga depronflyg, redan då var det standard).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fartreglage
PostPosted: Sun 08 Feb 2015, 11:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Humm.. var har du hittat den där infon? Den verkar lite... gammal och specifik pga nån klubbs egna problem?
Den saknar viktig info (breaking, startup, batterival, motorval, OPTO-ESCs, vad ESC står för, vad BEC står för osv)
men tar upp att folk blandar mellan BEC och ACO!? Aldrig hört att nån skulle blanda mellan de begreppen.
Och hur bränner man radion om man inte har koll på fartreglaget? Antar att herrn som skrivit texten menar mottagaren... :roll:
"ACO" finns i alla reglage jag haft att göra med, även de minsta på 6A som används i depronflyg (för flera år sedan
började vi flyga depronflyg, redan då var det standard).


Hittade infon på fullkontrolls hemsida! Kan vara gammal! Ta bort

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group