Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 10 Nov 2024, 21:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Frågor om el nån som vet?
PostPosted: Sun 31 May 2015, 08:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Varför ska man öka på batterits celler när man går ner på propp storlek, borde ju vara tvärt om tycker jag :roll: :?:

Ett exempel nedan


P.E.M. 4120/7-KV660
Vikt 294 gram. 1250W
Dim: 50x48mm
Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg
Inkl. motorfäste och prop. adapter

Specifikationer:
Flygvikt: 2.0 - 4.0 kg
RPM / V: 660
Antal celler: 4 - 6 LiPo
Maxbelastning: 70A / 60 sek
Dim: 50x48 mm
Vikt: 294 gram
Axeldiam: 6 mm
Fartreglage: 60A - 80A
Propeller: 4S 13x11 / 5S 13x8 \ 6S 12x8

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Frågor om el nån som vet?
PostPosted: Sun 31 May 2015, 09:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Flygen är gjorda för en viss cruise-hastighet och max-hastiget.
Och smartast är väl att ha en motor anpassad till hela spannet.
Du kan säkert ha en 50cc-motor på ett litet metanol-flyg, bara
du inte gasar mer än 10% eller nåt. Man strävar efter att ha
rätt motorstyrka för modellen med rätt propeller.

-> Fler celler -> högre spänning -> högre RPM om du använder
samma motor med samma KV-tal.

Sen handlar det ju om propellerns form och drag också. För stor
propeller drar mycket mer effekt än en liten, och ändå kan den
mindre propellern ha mer dragkraft.

Rätt motor på rätt flyg... samt rätt propeller och rätt ack.
Har du något fel så blir det väl för tungt, eller för strömslukande
eller att nåt går för varmt osv.

Med tex multicopter är det (tex på min F450) 3S på 9-10" proppar
och med 4S ska man ha 8-9" proppar. Varför? Jo för om vikten
är samma så innebär det att de stora propparna måste rotera
långsammare och då blir allt instabilt pga det låga varvet, dvs
motorn hamnar under sitt arbetsintervall. Multirotrer behöver rappa
motorer som snabbt kan ändra varvtal, i stort sett tvärt.

Ditt exempel... De har kommit fram till vilken dragkraft som gäller
samt hastighet flyget ska flygas med. Och så rekommenderar de
3 st olika propellrar beroende på vilken flygstil du är ute efter.

För att glida runt stabilt ska du ha lågt KV + stor propdia + låg
propstigning. För att flyga snabbt ska du ha högt KV, liten propdia
+ hög propstigning. Och ska du sen flyga 3D och ha bra i hela
registret (men inte ha hög eller låg fart-egenskaper), då ska du
hitta rätt KV + rätt propdia + rätt propstigning för DIN flygstil.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group