Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 29 Mar 2024, 00:49

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: RC som utmaning
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 10:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
RC som utmaning

Har åter igen konstaterat att RC som hobby är en sak och att RC som företag är nåt helt annat.

Som hobby är det roligt! Köpa, bygga, flyga, umgås, härja överallt på forum.
Och är man lagd åt utvecklingshållet är utmaningarna att uppnå mål ännu roligare.
Men på hobbynivå har man egentligen inte krav på målet, utan det blir roligt om man lyckas,
när man tagit sig tid och får allt fixat som man tänkt sig, eller nästan i alla fall.

Det är dock en annan utmaning och nivå att åstadkomma något hållbart och bra.
Och det i sig är en ny typ av utmaning. Riktigt rolig sådan! =) Fast man kan ha det som mål
trots att man utövar sin hobby. Alla nöjer sig inte med att köpa, montera ihop och flyga.
De kanske har målet att flyga och skaffa större och bättre flyg etc för den sortens utmaning.

Hur många har tänkt att flyget de bygger ska hålla flera år och flygas snällt och bra samt ge utdelning?
Mjah, inte jag. Man bygger och håller tummarna att sopsäcken inte är full på väg hem. :mrgreen:
Det är dock lätt att ta vatten över huvudet på hobbynivån också, det märks mycket bland Djäkenfältarna.
Mycket vill ha mer.

Hur har du sett på din egen utveckling inom RC? Har det bara vart en rolig plojhobby och det kommer snart annat
eftersom du är en rastlös person som vill prova på allt? Eller har det varit en hobby som kommer stanna?
Hur har du sett din egen utveckling och hur blir den? Vad är dina mål inom hobbyn? Vad ska du göra sen?

För min del är det att skaffa kunskap, sprida kunskap, få erfarenhet, ha roligt och utvecklas eftersom jag
ser RC som en intressant överkomlig hobby som inte är krävande och skrymmande (om man så vill). Har vart
intresserad av RC sedan tonåren, men inte haft tiden/tagit mig tiden att göra något åt det. Provat andra
hobbies som i slutänden oftast blivit för dyra eller krävande vilket har lamslagit intresset.

Men men, hobbies kommer och går... om 5 år kanske alla ni har slutat och då är jag ensam och då slutar väl jag med. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC som utmaning
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 10:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Jag köpte en 4 kanals leksakshelikopter från Kina som kom RTF och sen hitta jag forumet och köp/habegäret vaknade till liv ordentligt. Jag hittar än så länge nöje i alla faser av hobbyn. Dels info från forumet och besök hos likasinnade, sen finner jag ro i att surfa runt hos typ 10 olika webshops och plocka ihop den ultimata köpordern. Besöken hos Micke har ju lyft hobbyn till en ny nivå med reparationer och mer avancerade modeller "läs nybörjare" och hemkok av olika slag. Jag har ju inte haft nåt flyg i luften än men det är ju förmodligen bara en tidsfråga :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC som utmaning
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 11:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
För mig är det nog en hobby som kommer att stanna länge.
Det stora problemet har varit att jag inte har en plats att bygga på men det problemet ska vara över till hösten.
Att bygga är halva nöjet och äntligen har man upptäckt att rc är ett stort område så det går inte att hålla på med allt som är radiostyrt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC som utmaning
PostPosted: Sun 23 Mar 2014, 12:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det stora problemet är nog.....

Båtar: kör i en vik några gånger och så blir den liggande i något hörn......
Lösning: 1. skriv mera på forumet 2. träffas några stycken och ha roligt

Bilar: kör hemma med sonen tills bilen går sönder och så blir den liggande i något hörn.
Lösning: finns plats att köra på men tystnaden tog nog död på bilarna eller har jag missat något?

Flyg: den långa vintern.....
Ser att dom som flyger i hallarna på vintern är dom man ser på fältet också.
När våren kommer är man ringrostig och drar sig för att flyga och ju längre tiden går så värre blir det.
Råkar man strula till det också så är faran mycket stor att man lägger av.
Lösning: träna i simulatorn på vintern eller börja flyga depron.

Djäkenfältet: dom man ser sällan på fältet är i risksonen att sluta med hobbyn.
Lösning: skaffa ett flyg som är lätt att flyga och snabbt går att få i luften, det stora dyra och fina flyget kan man flyga dom dagarna man har gott om tid.

Råd: köp inte allt utan sikta på det man tycker är roligt för det kan lätt bli så att hobbyn blir för dyr och en orsak till att man slutar.

Visdomsord: Alla kan inte köpa och köra ferrari men många kan ha en fiat :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC som utmaning
PostPosted: Tue 25 Mar 2014, 20:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ett STORT problem är att RC-hobbyn bara är en av många hobbies som många har. Det finns grejer, men för lite tid och då dör det. Väldigt väldigt få satsar helhjärtat på det som förr.

Som du säger med båtar, de ska kunna hämtas. Så det är precis som med RC-flyg som behöver ett fält. Skulle jag ha ett hus vid vattnet så skulle jag ha en brygga och en båt och ha "öppet hav" för alla som vill fara o köra båt en eller flera vettiga tider i veckan eller nåt. Som du säger Mr X, kommer man överens om samma tid (planera in i tid och hoppas att vädret är bra, blir det inte köra så blir det iaf träffas, snackas, titta på båtarna, kanske testa nåt). Båtförarna är få. Antingen är de entusiaster som lever i det gömda, eller så har de kommit över nån skitbillig båt för ingenting och bara köpte på skoj -> hur seriöst blir det?

Bilar... som du säger så kör många hemma tills det går sönder. Bistorp Ring-info borde spridas. Kan folk fara dit de dagar i veckan det är OK fara dit, så till slut ökar antalet. Men folk verkar inte hinna med bilar och de verkar säljas för tior för att folk ska bli av med dem.

Flyg... jo, keep it simple. Flyga eller inte flyga. Its a fact. Vi som vart med ser hur det gått. Det är bara de enklare flygen som flygs, de andra kostade en massa och sen blev de liggande.

Heli, samma där. Slow down! Bygg rätt, tänk säkert, gör flygnignarna till testtillfällen, analysera, förbättra, säkerhet.

För mig är RC en hobby som kommer stanna länge också. Det man inte flyger vill jag att ska var så fränt att man kan hänga upp det i taket iaf. =) Så har jag gjort nu och fler blir det.

Så det är du Mr X, Jag, Atte... vem till hakar på? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: RC som utmaning
PostPosted: Fri 25 Jul 2014, 22:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Bara några få som kommer och flyger för övriga lever på drömmarna när dom flög senast.
Har dom tappat flygsuget helt eller vad kan det vara. För tid har nog alla att flyga om man vill.
Man behöver inte flyga flera gånger i veckan utan nån gång nu och då om man vill flyga.
Blir det för långt mellan flygningarna tappar man känslan att flyga så träna mera och låt flygningen bli en utmaning.

Flyg säkert men tänj gränserna lite varje gång :)

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group