Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 21:51

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: LiFe-ackar
PostPosted: Mon 20 Jan 2014, 19:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiFe-ackar

Funnits ett tag, sägs vara mindre brandfarliga än LiPo. Vad mer?
Bra och dåligt med dem? Vem säljer? Vad används de till?
För- och nackdelar mot tex LiPo? Storleksskillnad? Cell-spänning?

Mr X lade upp en film nyligen på ett test att kvadda ett LiFe.
Iofs verkade personen i filmen använda väldigt dåliga kablar.
Dessutom brukar ju LiPo tåla lite skador också, men alltid nåt.

https://www.youtube.com/watch?v=XymqQ-YlfJ0


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Fri 07 Mar 2014, 08:07 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
LiFe-ackar

Funnits ett tag, sägs vara mindre brandfarliga än LiPo. Vad mer?
Bra och dåligt med dem? Vem säljer? Vad används de till?
För- och nackdelar mot tex LiPo? Storleksskillnad? Cell-spänning?

Mr X lade upp en film nyligen på ett test att kvadda ett LiFe.
Iofs verkade personen i filmen använda väldigt dåliga kablar.
Dessutom brukar ju LiPo tåla lite skador också, men alltid nåt.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XymqQ-YlfJ0[/youtube]



http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... 09#p385794

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Fri 07 Mar 2014, 12:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
lifepo4 va nåt nytt.

Och så verkar det som att A123 inte är en batterityp utan tillverkare?! Hm hm, måste läsa vidare.
Vissa idag använder LiFe till vissa tillämpningar mer o mer, andra inte. Är väl som NiCd och NiMH.
NiCd är äldre o bättre medans NiMH är mindre giftigt och vanligare...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Hobbyking har ju ganska bra utbud iaf.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14064__ZIPPY_Flightmax_2100mAh_3S1P_30C_LiFePo4_Pack.html

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hur funkar det om man ska driva nåt med just tex ett LiPo 3S?
Där är ju 3S (3 celler i serie) = 11,1V (12,6V) och ett LiFePo4 3S = 9,9V?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
Text från nå annat forum

Here is some good info I found for ya.
Lipo:
Pros -
Higher nominal cell voltage per cell (3.7V for LiPo vs. 3.3V for LiFe-PO4 vs. 1.2V for NiMH/NiCd)
Relatively contstant discharge rate (maintains peak voltage until just before reaching end of capacity vs. gradual voltage drop off with NiMH/NiCd).
Lot's of manufacturers are making low cost Lipo's now.


Cons-
Must be really cared for (don't over charge, over discharge, puncture, dent, or beat up). A hard case pack REALLY helps with those last items, but they cost more.
Must use a Lipo compatible charger, and always balance charge to avoid voltage imbalance between cells.
Are only good for about 300-400 charge/discharge cycles.
Need Low Voltage cut off, or alarm to avoid over discharging.
Can catch fire, or exotherm, if over discharged, over charged, or too much amp draw is put on them.




LiFe-PO4
Pros -
Can be charged at 10-15C
Typical life expectancy is about 3-4 times that of LiPo. (over 1000 Charge Discharge cycles), under similar run conditions.
Like LiPo, maintains relatively constant voltage throughout discharge cycle.
Not as volatile as LiPo. Low voltage cut off is generally not required.
Likely the safest chemistry of the Lithium-based batteries.


Cons -
Because of lower voltage per cell, there will be less "punch" to the motor.
Not as many companies sell LiFe batteries at the moment.
Need a LiFe compatible charger, and must balance charge.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiFe verkar va grejjer det. Vem blir först att använda LiFE? Jag tänkte förut beställa till mottagarack, men de va slut... sen kom jag av mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3576
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
LiFe verkar va grejjer det. Vem blir först att använda LiFE? Jag tänkte förut beställa till mottagarack, men de va slut... sen kom jag av mig.

Janå jag har ju laddare så varför inte, kanske jag skulle köpa nån liten till vingen :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 23:33 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Jag har haft life i 2 år!

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 23:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Jag har haft life i 2 år!

Aha! Till vad? Erfarenheter?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: LiFe-ackar
PostPosted: Sat 15 Mar 2014, 00:39 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Mottagarbatteri som passar i rc bil. 6.6v jo då de har fungerat bra! Men du måste ha en laddare som kan ladda life accar 8)

http://www.autopartner.se/accar-batteri ... 603-1.aspx

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 157 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group