Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 14:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 22:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Vad har ni för kommentarer om Devo 10 (160$ ink. RX) eller Devo 7E (100$ ink. RX)? Har en kompis som har Devo 10 och den verkar schysst för det priset. Är det onödigt med 10ch? Känns som priset kvittar så frågan e mer om man borde köpa större för framtiden så man slipper byta? Lr behövs inte mer än 7? Är det något att ha? Vad annars? Futaba, Spectrum säkert men priset är ju därefter. Är ju inte helt säker på att man kommer bli inbiten totalt ännu så man vill ju int lägga en massa i "onödan", har nämligen en ovana att hoppa runt mellan massa olika intressen så blir dyrt att handla dyraste av allt, men vill för den delen inte köpa s***. HK 450 finns som övningsflygetyg och kraschmaterial.

Erfarenhet:
4ch mini ganska mycket
4ch FBL mini testat på en del och går rätt bra att flyga runt med
6ch FBL CP 200-size testat på lite och funkar bra att hovra med och köra runt "tail in" än så länge (Inte vågat testa mer då jag inte kört med mina grejer)
Quad 4ch en del med bra resultat

Kört en hel del Realflight med alla möjliga olika helis stora som små med varierande resultat. Är enklare med större modeller.

Synpunkter? Nån som har nåt liggande? Men känns ju svårslaget med 100-160$ om de nu är nåt att ha. 10an verkar ju gå att bygga ut med nån telemetry modul. Är de nåt som är bra och används det eller är det onödigt?

Devo 10
http://www.banggood.com/Wholesale-Walke ... 58863.html

Devo 7E (priset på denna är utan mottagare)
http://www.banggood.com/Wholesale-Walke ... 48117.html

Massa frågor, blir glad för synpunkter på vad som då jag inte kan bestämma mig å då jag själv inte har nån erfarenhet på bra å dåligt. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 23:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Känner ingen som har en Devo radio så jag tror du får söka på nätet för att skapa en egen åsikt om radion.
Ett bra ställe att börja kan vara här http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1606210

telemetry är en kul grej men om det behövs skulle jag svara nej på den frågan.

Glöm ej bort att det ska vara rätt mode på radion också, vi kör med mode 2 som har gasen på vänstra spaken.
Mode 1 VS Mode 2 Article - http://www.spektrumrc.com/Articles/Arti ... cleID=2105

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Thu 02 Jan 2014, 23:31 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tja!

Walkera (som gör Devo) är nog inget kvalitetsmärke direkt. Funkar säkert, men hade aldrig hört talas om sändaren förrän du nämnde den. Walkera gör en hel del småhelis och sånt, men det brukar vara svårt få tag på delar, såvida man inte gillar köpa från ebay och asien. Men som du säger... "man får vad man betalar för". Jag har alltid rekommenderat de som tänkt börja seriöst att skaffa nåt bra märke med mycket alternativ samt att utrustningen är säker så man inte lägger sin flygande dyrgrip i en skräpsändares händer. Men vill man bara prova på så brukar jag rekommendera att köpa nåt nyare begagnat. Är rätt många som köper billiga grejer och sen tycker dom att det här med RC-flyga är bara skräp när det börjar krångla... Sändarvalet beror helt på vad du tänkt göra. Dessutom om man är en sådan som letar lösning på sina problem på nätet så lär man inte hitta så mycket på udda grejer.

Helikoptrar "klarar sig" med 6-kanals-sändare, men oftast är det färre funktioner ju färre kanaler. Du klarar dig helt OK med 7 kanaler. Allt över det är bara bra att ha om du behöver tex 8 eller 10 kanaler. Ska du bara testa lite grand så är det struntsamma vad du köper för radio, bara den kan det du behöver. Ska du utveckla dig med lite annat så är det ju bra om radion klarar av det. 2.4GHz är det som gäller. Helst också en europa-godkänd så du inte börjar röja runt med för hög effekt.

Vissa mindre FBL-helis är rätt så självstabiliserande och mer lättflugna än de med endast stjärtgyro och FB. Men hävare FBL-helis har definitivt potential att kunna flygas hur som helst. FBL-helis är knepigare än FB-helis, men enklare mekaniskt.

En regel brukar vara att man ofta får en glappare heli om man snålar, dvs en som inte flyger så bra. Dessutom är ofta elektroniken sämre (tex servona) så upplösningen är dålig och man får sämre flygkänsla. Jag har haft ett drös billiga helis och ingen av dem flög bra fast jag kämpade med inställningar osv, de var glappa och "mjuka" och dåliga servon etc. Ju mindre heli desto yvigare, så allt under 450-size är lite leksaks-virrigt enligt mig. 450 och uppåt ger lite mer rättvis känsla av hobbyn.

Multikoptrar är otroligt lättflugna och klarar sig med minst 4 kanaler. Så gott som alla idag har självstabiliserande system, dvs släpp spakarna så stabiliserar den upp sig. Vissa har även GPS så man behöver inte kunna RC-flyga ett dugg före man skaffar en sådan. Simulator är bortkastade pengar nästan.

Jag har en HK450 och jag rekommenderar helis från HK endast åt de som ork pilla och fixa och göra om och byta delar tills den blir lika bra som en heli som kostar lika mycket som en HK + delar som behövs. =) Köp nåt bättre... Men 450-size (som vissa tillverkare kallar dem) så är en bra storlek att komma igång med riktigt heli som hobby. Det ÄR en stor skillnad att flyga min HK450 jämfört med min Align T-Rex 450SE V2. Otroligt mycket skönare heli den där Alignen.

Som du säger, är enklare med större, så är det i verkligheten också. Men krascherna är dyrare, men man kraschar inte så ofta med dem som med små, så en 450-heli kan vara dyrare att ha än en metanol 50-size.

Det kommer nytt hela tiden. Kolla reviews på nätet och köp det du tycker verkar bra utgående från det. Skippa reviews på HobbyKing, många av dem där så köper bara billiga grejer och tycker servon för 1 dollar är underbara och lurar dem som köper kvalitetsservon...

Hittar du en beggad Spektrum DX7 så har du en helt OK sändare att larva runt med ett bra tag, de kan ligga på 120-180€ beggade beroende på skick och version. De i RC-klubben som använt bra märken har aldrig haft problem (vad jag kan komma på nu) men de som köpt snikmärken så har nog inte haft radion länge...

Frågan är, vad har du tänkt flyga, vad är målet, kommer du hinna tröttna på din heli och börja med en ny hobby innan du uppgraderar? :-)

=) Kul att nån flyger heli!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sat 04 Jan 2014, 19:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Tjena,
nu ha jag läst på lite och jag tror att Devo 10 får funka för mina behov. Folk verkar nog riktigt nöjda med den faktiskt. I början hade den lite buggar men dom är borta nu efter uppdateringar av programvara. Finns även custom ersättningsprogramvara med massor med utökade inställningsmöjligheter som dom flesta tydligen går över på efter när dom kört orginal firmware ett tag. Sändareffekten går att ställa mellan 10, 30, 100 och 150mW från menyn så det borde ju inte vara något bekymmer.

Orginal program: http://www.youtube.com/watch?v=Exj7UdbtY54
Här är en med uppdaterad firmware: http://www.youtube.com/watch?v=HDM4v6hbtPI

Jopp Mode 2 har jag kört på det jag flygit så det blir det i framtiden oxå.

Och jag är mycket medveten om att en HK ist för Align är sämre men jag tänkte att jag måste testa med en billigare först bara för att få lite känn på det. Betalade just inget för den heller så tänkte att det kan va värt att testa iaf. Blir jag mer biten och tycker det är kul så lär jag uppgradera sen ändå :) Den helin jag har påstod han jag köpte av iaf att hade Align axel och rotorhuvud men jag har ingen aning hur man ser skillnad på det så jag får väl tro hans ord bara. Känns ju som den borde vara lite stabilare då iaf? Sen var det ett annat starkare landningsställ på den oxå tydligen. Sen om servon och sånt har ja ingen aning ännu då jag inte har fått den i mina händer ännu (en bekant som hämtat den), men har för mig att jag kollade upp det och att det inte var nåt jättebra men att folk sa att det funka iaf. Stod nog vad det var men kommer inte ihåg. Kom med lite reservdelar oxå. Får hem den om typ 3 veckor så får se va tusan man köpt riktigt.

Sen det där med målet. Tills vidare är det att lära sig flyga helt vanligt avslappnat runt i kring bara utan nå konstigheter. Få in känslan helt enkelt. Ingen 3d iaf. Sen får vi se hur länge jag håller igång och hur det utvecklar sig. Nu har jag humöret på topp och tycker det ska bli riktigt kul iaf :)

En bild på den. Nån med vanare ögon kanske kan se rakt av vad det är för grejer. Har för mig servona hade plastkuggar så de ha ja ju förstått går i bitar rätt lätt. Men de finns ju bättre att köpa. Vad är ett bra servon till den? Både cykliska och stjärt? Bra gyro?


Attachments:
IMG_0800.jpg
IMG_0800.jpg [ 165.35 KiB | Viewed 9901 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sat 04 Jan 2014, 20:06 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Största skillnaden mellan de billiga kines-kopiorna och de dyrare originalen (Align är inte bäst, men är ett stort populärt heli-märke, ett av dem, läs Toyota) är att materialen är dåliga. Spröda metaller, spröda plaster, inexakta delar där man vill ha symmetri, mjuka plastdelar, osv. MEN, de funkar om man byter ut de sämsta delarna samt får reda på "barnsjukdomarna".

Det jag menar med kines-kopior VS riktiga, är att folk får fel uppfattning om hobbyn (i alla fall om man ser på forum där ämnet diskuteras). Folk kan grinigt säga "jag har köpt en heli från kina för 120USD och den är ju inte alls bra" och jämför med de nästan 10 ggr dyrare paketen och tycker således att hobbyn är antingen skräp och tröttnar. Bara mitt varningens finger. =) Meeen så är det med allt idag.

Dessutom brukar de som tillverkar kopiorna missa saker och ting, som tex på min HK500 så hade de glömt räfflorna på en metallaxel där en kugg skulle sitta fast, så kuggen lossnar inom första flygningen och helin roterar tills den kraschar. Sånt där har fått mig att tröttna på kopior, blir bara onödigt arbete, tar tid, kostar pengar och irriterar. =)

Är det äkta Align, så står det Align på grejerna. Det står Align på axeln, det står Align på rotornavet, samt rotorbladshållarna osv. Kopiorna har andra nyanser och så står det inget på dem. Finns även kopior som det står Align på. =) Det står A på kullinkarna.

Mode 2 för jösse namn japp! =)

Kör på Devo du. Det har börjat komma en massa sändare och alla har buggar i början. Taranis är en annan. Turnigy har ju också en. Men det är många trådar på många forum där folk har en massa problem med dessa udda sändare och så är det en massa folk i samma trådar som säger "mine works fine". :-) Ojämn kvalitet antar jag. Man ser sällan problem med de större märkena, men de hänger inte med utvecklingen lika snabbt dock.

Är väl bara 10mW som är godkänt här för 2.4 GHz. Om jag minns rätt. Det ger 2 km LOS (Line Of Sight) på min Futaba 10C.

Servon... metalldrev är alltid fint, kullagrat också. Servon som är högupplösta ska det va. Dom blå servona du har så liknar dem jag har på min HK450 också, inte direkt distinkta. =) På min Align har jag Hitec HS-65MG och är riktigt nöjd. Till cykliska alltså. Meeen det finns massor med servon där ute i djungeln. Bara man inte köper för långsamma eller svaga. Glapp är värst.

Gyro + stjärtservo-combo (måste passa ihop) så där funkar allt från gamla hederliga Futaba gy401 och uppåt som inte är för stort, bara det är AVCS/Head Lock och ställbart från sändare (en kanal för gyrogain + roderkanal). Stjärtservo, nåt som passar. Ofta är dessa grejer rätt dyra om du ska ha bra grejer. Ett gyro för 50€ är väl så där. Ett stjärtservo för samma pris är också så där. Men funkar jopp. Vissa billiga gyron är jävulskt svåra få bra inställda. har du ett HK 401? Dom hade väl alla felet att de hade glömt fästa kretskortet inne i lådan. =) Jag har 4 sådana, fixade. Finns mycket beggat idag som är bra. Spartan ds760 eller nyare är coolt för den som gillar koppla allt i sin omgivning till sin dator. Men ska du köra flybarless så är det helt andra saker som gäller.

Hur som helst.. jag har en HK500 och den lade jag ner en hel del tid på att byta ut skräpdelarna (blev inte så mycket) samt fixade bort glapp och tjärv och skruvade om saker och ting som HK misslyckas med helt. Och den flyger jäkligt fint. Så visst, HK funkar, efter man bearbetat det. =) Det viktiga är att man inte har glapp eller tröghet mellan utgående servoaxel och rotorblad, som ett exempel. En del av glapp och tjärv försvinner när grejerna börjar rotera och röra på sig.

Vikterna på insidan av paddlarna kan du flytta inåt för bättre respons på helin när du vant dig med "bussen". Eller ta bort dem helt.

När du har acken och kåpan på och håller i hubben uppe på huvudaxeln ska axeln hänga rakt ner, då har du tyngdpunkten finfin och helin är stabilare och mer lättflugen.

Trackingen på bladen är viktig.

Expo -10% max (+10 på vissa sändare, iaf så att du får mjukare rörelser runt centrum på cykliska).

Normal-läges-flygning så funkar bra med huvudrotorbladsvinklar på -2...+10 mellan spaklägena på pitchen.
4-8 grader på aileron och elevator (beror på känsla), detta går att ställa i sändaren på de bättre sändarna.

Många brukar placera gyrot under bommen och inte som du har, för den dagen du kraschar så slår en paddel oftast ihjäl gyrot. =) jag har inte brytt mig på mina dock... inte alla iaf.

Krympslang runt servokabelkontakterna så de inte glider ur av vibrationer. Vissa skräpkontakter så glappar när de ansluts till andra tillverkares, fixa sånt först.

Gånglåslim på alla metallskruvar som skruvas i metall.

Nylocs är engångsmuttrar.

Sätt gärna kardbordband runt acken, finns små hakar för att hålla kardbordbandet på plats på hållaren. "Flytande CG" när man flyger är inte kul.

0-90 grader på allt från servoarmar till blad när du har indikerat 0 grader på rotorbladen (som du mäter med rotorbladsvinkelmätaren).

Jorda bommen, den blir statisk av remmen, som kan störa eller förstöra.

Din ESC är placerad så den inte kan kylas så bra. Men vissa pallar det och blir inte så heta. Man vill hellre inte ha ESC nära nåt annat. Beror helt på ESC alltså.

Osv... finns en hel del smått att tänka på samt tumregler. =)

Det är skitkul med helis! Jag har 10 st så jag är helt tappad. :-D Minsta jag har är min HK450.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sat 04 Jan 2014, 21:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Jo ja misstänker oxå att servona inte är så bra men då får ja väl byta bara helt enkelt. Å nu fick ja ju modellnamn på bra saker så ja vet va ja ska satsa på sen.

Bra med massa tips så man vet va man ska gå igenom och fixa bättre innan man ens försöker lyfta. Gyrot har ja för mig va precis som du sa, såg bekant ut när du skrev de, men ett B på slutet. HK401B alltså. Bättre? Samma s*** med löst kort innuti? Har du fått dina att funka bara du fäste kortet? Funkar dom alls lr går de lika bra utan?

Hur menar du med krympslang på servokablarna? Får inte bilden i huvudet.
Menar du jorda bommen i resten av ramen då lr? Lr i landningsstället?
Var är bättre placering av esc med tanke på att kablar osv ska räcka?

Massor å lära men de e de ja tycker e kul :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sat 04 Jan 2014, 22:28 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hk 401b har jag med (i en skrivbordslåda), limmade kretskort i gyrolådan. Ett måste. Skruva upp och titta. De jag har är nåt år gamla. Funkade helt OK på en tricopter med 4 st sådana. Ej testat på en vanlig heli, som brukar kräva lite mer.

Flyger man med de andra inom RC Åland så kan det vara bra ha samma saker ibland. Bara att köpa beg o byta ut om man har sönder nåt.

Krympslang runt kontakteran, inte kablarna. Så menade jag. Så de inte glider ur eller glappar.

Jorda i resten av ramen jo, om du har alu. Räcker med en skruv in i bommen och en vanlig kabel med kableskor eller nåt. sånt. Obs, trubbig skruv så du inte skadar remmen där inne. Eller använd tejp. Det strålar statisk elektricitet runt bommen och den fortplantar sig överallt, så bara man får samma potential på allt i ramen så duger det. Men.. vissa säger att man inte ska jorda, för då sprider man störningarna. =) Så... du får plocka fram el-Nissen i dig och fundera vilket som är bäst. Men statisk elektricitet, det skapar remmen. Vissa brukar spruta nån tunn olja (nån special?!) på remmen så den inte skapar statiskt.

Jag har på nån heli satt ESC på sidan om där du har din mottagare, dvs tomt där inne och mottagaren på ena sidan av helin och ESC på andra sidan. Men vissa ESC har ju så korta kablar så det går inte. Men testa känn efter först om din ESC blir het när du flugit en ack. Fingret på direkt efter. Hett = int bra. Hetta dödar elektronik snabbare.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 00:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Som budgetsändare tycker jag Turnigy 9X ligger bra i pris från HK
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ware_.html

En annan sak är att alla radion ska vara EU godkända för att få säljas inom EU.
Ett tag var det på tal att man inte fick flyga på träffarna ifall radion inte var godkänd.
Har inte hört något om saken på länge så kanske det är bortglömt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 00:28 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det säljs nog radion lite överallt idag som är godkända för europa, men jag skulle inte köpa en som INTE är EU-godkänd. Tror knappast udda kines-märken är godkända här.

Turnigy 9x är en radio för de som gillar pilla, USB-ansluta, uppgradera, ladda ner upgrades patchar updates tweaks, hänga på forum, felsöka, testa, få problem, osv... men för en väldigt billig peng och så får de en radio som har en massa fränt nytt vid varje uppgradering, har jag förstått. Lite som att skaffa sig ett Linux-OS. Open Source, inget är 100% testat och inget funkar 100%, men tillfredställande, oftast. =) Den är i alla fall vanlig.

Det står till och med på hemsidan:
"The TURNIGY 9X has been reflashed with the new v2 firmware, fixing previous menu and mixing issues."
Och det lär säkert stå nåt liknande på v3. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 15:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Kika lite på 9x och jo billig är den ju men enligt mig känns den föör billig tom. för en budgetsändare, lr iaf i mitt tycke. När man söker så hittar man mest folk som haft bekymmer med diverse saker å tycker att de mesta nog funkar men vissa grejer e lite konstiga å bak som fram. Andra e nöjda å andra är nöjda efter custom firmware. Fick inte alls de intrycket av Devon. Sen fastna jag för att menyn i Devon är redig och klar medans 9x inte alls är lika överskådlig och lätt. Säkert en vanesak men ändå. Och ingen bakgrundsbelysning i 9x, vilket går att fixa men då ska man ju pilla å skruva isär skiten å greja.

Sen nästa fråga då. Hur vet man om en sändare är godkänd i EU? För där håller jag med att om det är lag på såna grejer så vill man ju ha en som följer sådant. Vore ju tråkigt om man inte fick köra på klubbar å sånt bara för att man varit dum å snåla på en sån grej. Nu vet ja ju inte om de alls kommer bli aktuellt men blir det så vill man ju ha grejer som man får köra med.

Kika lite å verkar ju va lite luddigt det där beroende på vilket system sändarn använder och vilka frekvenser runt 2,4GHz bandet som används. Men höll man sig på 10mW så verka de ju va lugnt hur som va ja förstod. Vissa frekvensområden fick använda 100mW oxå. Devo 10 hade tom. nåt FCC-cert (Federal Comminications Commission) på baksidan å då va de godkänt i USA. Knappast samma regler som här men då har den ju ändå genomgått nån sorts test iaf. Vissa Spectrum går ju att ställa mellan USA och EU oxå i menyn bara och då ställer man effekten tydligen. Så att de känns ju inte som att dom måste va spärrade att det är omöjligt att ändra till högre effekt då om godkända radios har den möjligheten. Man kan ju köra 200km/h med en bil oxå men int får man göra det för de.

Ja ni, många tankar. Inget beställt ännu så får se va de blir. :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 15:52 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Exakt, köp nya bra grejer, eller iaf beggade bra grejer och slut stöd skitindustrin som gör en massa skräp. =)
Sändaren är det viktigaste instrumentet man har. Funkar den dåligt så blir allt s***. Man måste kunna lita på den.
Köp en beggad bra sändare om du är osäker. Den kostar lika lite som en ny sändare som skapar en massa osäkerhet och frågeställningar.
Tröttnar du så vill du säkert få nåt för grejerna när du säljer dem också, om du inte vill betala för dem nu. =)

Torgen på forumen på sidorna www.rcheli.se och www.helisweden.se samt www.rcflyg.se innehåller titt som tätt bra beg sändare till salu.

Sändarna är märkta och när man köper dem så ska det stå vilket område de är godkända för.

USA-sändare är inte godkända i Europa, såvida de inte har rätt sändareffekt.

Billiga sändare som inte genomgått rigorösa kvalitetstester och haft krav att följa så kan sända lite spritt på banden och inte vara så exakta som man vill, dvs störa andras mottagare. Jag litar inte på billiga sändare. =)

Bakgrundsbelysning är bra i mörkret... nä men visst är det fint när man vant sig.

Kom ihåg att ha en bra laddare för dina ackar och inte köpa nåt 30€-skräp som kan sätta dina LiPos on fire och elda upp ditt hus.

Jämför sändareffekten med effekten i din bil. När du besiktigar bilen så ska du ha rätt motor och setup i den, annars tummen ner.
Jag vet inte hur starka sändare kan påverka andras radioutrustning. Man kan även sända video över 2.4GHz.

Jämför med Fiddys, finns kinesvarianter att köpa för några 100€ som inte håller nånting (förutom motorn då) och jämför det mot en märkes-Fiddy.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 17:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Här kan man också hitta en beg radio http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=0

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 20:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Vad är en bra laddare? Borde man ha en som kan ladda fler batterier samtidigt?
Vad är bra batterier?
Å när ja menar bra menar jag inte bäst, utan helt ok för dom pengarna. Och det gäller allt. Tänkte inte köpa bäst av allt men ändå inte s***.

Så de betyder i princip att de inte går att beställa en sändare bortifrån? :O Att man får köpa ny eller beggad såld i EU från början? Vet int om ja har lust å sitta å hålla koll efter beggat borta nånstans heller. Oftast så meckigt å man vill ju pilla å känna på å då e de sålt redan innan man hunnit dit.

Hmm får fundera vidare å forska lite. Ha tittat lite snabbt på futaba 7c osh spektrum dx6i men dom har ju så små å kryptiska displayer. Inga grafer och sånt för kurvor med brytpunkter osv utan bara värden, å ingen belysning. Lr lär man sig? Men de känns jäkligt bökigt när man sett såna som har grafiskt ist. Å om man ändå inte kan beställa dom bortifrån om de e fel effekter så e de ju jobbigt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 21:06 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Futaba 7c tycker jag att displayen är för liten och några kronor till kan man köpa Auroran.
http://www.hab.se/aurora-9--24ghz-optim ... c-779.aspx

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Sun 05 Jan 2014, 21:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Kamikaze här på forumet har en Hitac Aurora
viewtopic.php?f=19&t=1839&hilit=AURORA&start=40

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 00:41 
Online
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Futaba 7C ser ut att vara 15 år gammal. Bra radio, men ser lite gammaldags ut. Plastig.
Ska du ha en Futaba så vet jag inte om det kommit nån ny 7-kanals, så i så fall är det T8FG som gäller, eller va den nu heter, men den är ju dyr...

Spektrum DX6 är bara 6-kanals och saknar en hel del funktioner, rekommenderar inte för heliflygare.
Ska du ha en Spektrum ska du ha DX7 eller nyare. Finns DX7, DX7i samt DX7s om jag minns rätt. Gedigen.

Vissa människor är Futaba-människor, andra är Spektrum (läs PC och Mac typ) och så finns det ju 9X, Devo, osv (Linux). ;-) Men, det finns nog bättre märken än Futaba och Spektrum!!! De är mitt i raden, överkomliga. Jämför bil. Futaba o Spektrum = nybil i prisklassen 25.000€. 9X och Devo är nybil i prisklassen 4.000-10.000€. Medans JR, Multiplex, Jeti osv = nybil i prisklassen 40.000-... Dyraste Futaban ligger väl på ca 2.400€.

Hitec Aurora är lite udda, men Hitec är stort märke, dock så har de inte vart så bra vad gäller sändare. Men mottagare och servon är de bra på. MEN, Aurora är mycket nyare än min kunskap om dem. Jag vet två på Åland som har den sändaren, ingen av dem flyger. Så jag vet ingenting.

Jag rekommenderar varken Devo eller Turnigy 9X för jag har inte känt på nån av dem. =) Plastiga är dom, men resten, ingen aning. Du får väl köpa en Devo så vi får lite nytt att läsa om, kanske se. :-)

Jag rekommenderar fortfarande inte grisen i säcken vad gäller sändare. Fel ställe att snåla in på tycker jag.

Jag tror du blir mer besviken att känna på en splittny 9X än en beggad och välanvänd DX7. =) Marcus G här på forumet har en DX7, fast han har en DX8. Härja med han om du vill ha en sån.

Spektrums mottagare är billigare än Futaba. Men du kan få tag på andra tillverkare på mottagare till bägge. Frsky och vad dom nu heter.

Du vill ha en avancerad sändare för inga pengar. =) Det går liksom inga ihop... om du vill ha vanligt, bra och kvalitet samtidigt.

Köp Devo och berätta hur dom är. =) Jag tror mer och mer på det, för min nyfikenhets skull... ;-)


Laddare, köp en lite hävare från en svensk/finsk firma, då slipper du alla skräpladdare. Om du är osäker alltså. Det fanns förut några bra märken, nu finns det många. Men ännu fler sämre. Jag har dålig koll på bra laddare idag. Priset brukar säga en del. Jag brukar rekommendera en laddare som har allt-i-ett, dvs nätdel + laddare + balanserare. Då slipper du släpa med skilda grejer och så tar det mindre rum på bordet. Du har väl knappast så mycket större ackar än typ LiPo 3S 2200mAh?

Ladda fler batterier samtidigt, mja, kräver bara dyr nätdel. Har du många ackar och flyger som en galning så kan det vara bra.


Batterier... Hm, Turnigy vanliga (icke nanotech), GensAce, FlightPower (förutom de jag har nu som är gamla)... finns säkert fler bra, men jag har inga andra märken som är bra. Dom andra märkena jag har är dåliga. :-) De ska iaf skötas, annars sväller dom eller tappar orken. Farliga saker, brandfarliga.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 11:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
När vi nu är inne på Devo radion så Devo 12S ser bra ut på bild men hur tillgången på mottagare till märket Devo är vet jag ej.
Den är säkert ganska stor också, lite svårt att säga utan att få hålla i en.
Det lilla jag läst är att Devo 7 är plastig och Devo 10 är lite stor.

Själv är jag helt insnöad på Futaba.
Tyvärr känns alla billiga Futaba som stenålder med en för liten display som det är svårt att se vad man sysslar med.

Devo 12S
http://www.helipal.com/walkera-devo-12s ... ystem.html
https://www.youtube.com/watch?v=QkYpdmDIwOI

Walkera DEVO 10
http://www.helipal.com/walkera-devo-10- ... ystem.html

Walkera DEVO 7
http://www.helipal.com/walkera-devo-7-7 ... ystem.html

Själv tycker jag det viktigaste vid köp av radio är att displayen är stor och firmwaren går att uppdatera samt att det finns tillgång till billiga mottagare till radion.
Övrigt går att lära sig och alla radion är väl ganska bra i dag för jag har inte läst om någon som skulle ha varit riktigt dålig.

JR har också typ JR XG7
HAB: http://www.hab.se/jr-xg7-24dmss-med-tel ... c-779.aspx
HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... hz_JR.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 12:51 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Om jag skulle ge ett förslag med tanke på pris och att man en dag ska sälja vidare radion så blev det den här :shock:
Trodde aldrig att jag skulle välja den före Futaba men priset och att det finns många roliga små PNF kärror för indoors blir tummen upp :D

Radio: http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=6449
HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ktrum.html

Bara med flyg skulle jag köra budget :P för att senare uppdatera med den övre radion.
En radio för att lära sig flyga och perfekt till indoors och parkflyers.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... de_2_.html
https://www.youtube.com/watch?v=FWaHnNLA5lg
Så att flyga behöver inte vara dyrt utan det är man själv som sätter gränsen och priset på hobbyn.
Alla kan inte köra Ferrari utan många får nöja sig med enklare modeller.

Skulle jag köpa en ny radio och slippa tänka på alla mottagare man har blev det en Spektrum......DX9
https://www.youtube.com/watch?v=_uz-Sz4zH6k
https://www.youtube.com/watch?v=CC4INGjZxnI

http://www.modellhobby.com/product_info ... ts_id=7284

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 22:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Devo har rätt många olika sändare. Finns ju 7E, som har samma meny som Devo 10 ist för den kryptiska på Devo 7, och så finns ju Devo 8 som är lillebror till 12an med touch.

Mottagare finns det en drös med olika kanaler beroende vad man vill ha. Kör man dessutom custom firmware så klarar den köra massa olika protokoll och då kan man använda lite vilka mottagare man vill vad jag förstått.

Taget ur instruktionsmanualen:
"Deviation supports multiple protocols without any modifications to the transmitter:
• Walkera Devo 6/7/8/10/12
• Walkera WK2401 / WK2601 / WK2801
• DSM2 / DSMX
• Nine Eagles J6 Pro (requires telemetry module)

Deviation can support other protocols with very easy transmitter modifications
(appropriate transceiver module needed):
• Flysky (also for WLToys V911, V9x9, and Xieda 9938)
• Hubsan-X4
• Skyartec
• V202
• SLT
• HiSky

Deviation supports (flight) simulators connected via DSC cable (PPM) or USB cable
(USBHID). Deviation also allows Buddy-Box and FPV setups.

Deviation can store up to 255 different models, and uses a portable syntax that allows
sharing models between any transmitter supported by Deviation."

Men håhhå nu fick ja ju ännu mer å börja tryna i... kommer ju aldrig kunna bestämma mig. Men de känns fortfarande som jag vill satsa på nåt mitt emellan i både pris och kvalité. Är jag inte nöjd så byter jag och funkar det så kör ja vidare, lr köper en till bättre. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Passlig budgetsändare till nybörjare på heli
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 22:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ja det som är roligt med den här hobbyn är att det tar aldrig slut och det finns alltid något man behöver :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 165 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group