Största skillnaden mellan de billiga kines-kopiorna och de dyrare originalen (Align är inte bäst, men är ett stort populärt heli-märke, ett av dem, läs Toyota) är att materialen är dåliga. Spröda metaller, spröda plaster, inexakta delar där man vill ha symmetri, mjuka plastdelar, osv. MEN, de funkar om man byter ut de sämsta delarna samt får reda på "barnsjukdomarna".
Det jag menar med kines-kopior VS riktiga, är att folk får fel uppfattning om hobbyn (i alla fall om man ser på forum där ämnet diskuteras). Folk kan grinigt säga "jag har köpt en heli från kina för 120USD och den är ju inte alls bra" och jämför med de nästan 10 ggr dyrare paketen och tycker således att hobbyn är antingen skräp och tröttnar. Bara mitt varningens finger. =) Meeen så är det med allt idag.
Dessutom brukar de som tillverkar kopiorna missa saker och ting, som tex på min HK500 så hade de glömt räfflorna på en metallaxel där en kugg skulle sitta fast, så kuggen lossnar inom första flygningen och helin roterar tills den kraschar. Sånt där har fått mig att tröttna på kopior, blir bara onödigt arbete, tar tid, kostar pengar och irriterar. =)
Är det äkta Align, så står det Align på grejerna. Det står Align på axeln, det står Align på rotornavet, samt rotorbladshållarna osv. Kopiorna har andra nyanser och så står det inget på dem. Finns även kopior som det står Align på. =) Det står A på kullinkarna.
Mode 2 för jösse namn japp! =)
Kör på Devo du. Det har börjat komma en massa sändare och alla har buggar i början. Taranis är en annan. Turnigy har ju också en. Men det är många trådar på många forum där folk har en massa problem med dessa udda sändare och så är det en massa folk i samma trådar som säger "mine works fine".
Ojämn kvalitet antar jag. Man ser sällan problem med de större märkena, men de hänger inte med utvecklingen lika snabbt dock.
Är väl bara 10mW som är godkänt här för 2.4 GHz. Om jag minns rätt. Det ger 2 km LOS (Line Of Sight) på min Futaba 10C.
Servon... metalldrev är alltid fint, kullagrat också. Servon som är högupplösta ska det va. Dom blå servona du har så liknar dem jag har på min HK450 också, inte direkt distinkta. =) På min Align har jag Hitec HS-65MG och är riktigt nöjd. Till cykliska alltså. Meeen det finns massor med servon där ute i djungeln. Bara man inte köper för långsamma eller svaga. Glapp är värst.
Gyro + stjärtservo-combo (måste passa ihop) så där funkar allt från gamla hederliga Futaba gy401 och uppåt som inte är för stort, bara det är AVCS/Head Lock och ställbart från sändare (en kanal för gyrogain + roderkanal). Stjärtservo, nåt som passar. Ofta är dessa grejer rätt dyra om du ska ha bra grejer. Ett gyro för 50€ är väl så där. Ett stjärtservo för samma pris är också så där. Men funkar jopp. Vissa billiga gyron är jävulskt svåra få bra inställda. har du ett HK 401? Dom hade väl alla felet att de hade glömt fästa kretskortet inne i lådan. =) Jag har 4 sådana, fixade. Finns mycket beggat idag som är bra. Spartan ds760 eller nyare är coolt för den som gillar koppla allt i sin omgivning till sin dator. Men ska du köra flybarless så är det helt andra saker som gäller.
Hur som helst.. jag har en HK500 och den lade jag ner en hel del tid på att byta ut skräpdelarna (blev inte så mycket) samt fixade bort glapp och tjärv och skruvade om saker och ting som HK misslyckas med helt. Och den flyger jäkligt fint. Så visst, HK funkar, efter man bearbetat det. =) Det viktiga är att man inte har glapp eller tröghet mellan utgående servoaxel och rotorblad, som ett exempel. En del av glapp och tjärv försvinner när grejerna börjar rotera och röra på sig.
Vikterna på insidan av paddlarna kan du flytta inåt för bättre respons på helin när du vant dig med "bussen". Eller ta bort dem helt.
När du har acken och kåpan på och håller i hubben uppe på huvudaxeln ska axeln hänga rakt ner, då har du tyngdpunkten finfin och helin är stabilare och mer lättflugen.
Trackingen på bladen är viktig.
Expo -10% max (+10 på vissa sändare, iaf så att du får mjukare rörelser runt centrum på cykliska).
Normal-läges-flygning så funkar bra med huvudrotorbladsvinklar på -2...+10 mellan spaklägena på pitchen.
4-8 grader på aileron och elevator (beror på känsla), detta går att ställa i sändaren på de bättre sändarna.
Många brukar placera gyrot under bommen och inte som du har, för den dagen du kraschar så slår en paddel oftast ihjäl gyrot. =) jag har inte brytt mig på mina dock... inte alla iaf.
Krympslang runt servokabelkontakterna så de inte glider ur av vibrationer. Vissa skräpkontakter så glappar när de ansluts till andra tillverkares, fixa sånt först.
Gånglåslim på alla metallskruvar som skruvas i metall.
Nylocs är engångsmuttrar.
Sätt gärna kardbordband runt acken, finns små hakar för att hålla kardbordbandet på plats på hållaren. "Flytande CG" när man flyger är inte kul.
0-90 grader på allt från servoarmar till blad när du har indikerat 0 grader på rotorbladen (som du mäter med rotorbladsvinkelmätaren).
Jorda bommen, den blir statisk av remmen, som kan störa eller förstöra.
Din ESC är placerad så den inte kan kylas så bra. Men vissa pallar det och blir inte så heta. Man vill hellre inte ha ESC nära nåt annat. Beror helt på ESC alltså.
Osv... finns en hel del smått att tänka på samt tumregler. =)
Det är skitkul med helis! Jag har 10 st så jag är helt tappad.
Minsta jag har är min HK450.