motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Batterier & Elektronik
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=2208
Page 3 of 3

Author:  MickeM [ Fri 07 Jan 2011, 16:09 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

steatch wrote:
Tjenare!

Rekommenderas inte att ladda ur en sändar/mottagar-ack till 0,9V.

Per cell, inte per ack. =) Så menade jag.
Alltså en 4.8V cell skulle laddas ur till 3.6 och sen laddas upp igen.

Author:  steatch [ Fri 07 Jan 2011, 16:29 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

MickeM wrote:
steatch wrote:
Tjenare!

Rekommenderas inte att ladda ur en sändar/mottagar-ack till 0,9V.

Per cell, inte per ack. =) Så menade jag.
Alltså en 4.8V cell skulle laddas ur till 3.6 och sen laddas upp igen.


Jepp! Så menade jag med! :)


Fråga 2.1
Sändar/mottagar ack = 1,1V/cell
Motor ack = 0,9V/cell

Gäller både NiMh och NiCd.

Alltså en 4.8V ack skulle laddas ur till 4,4V och sen laddas upp igen.

Author:  MickeM [ Fri 07 Jan 2011, 21:06 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

steatch wrote:
MickeM wrote:
steatch wrote:
Tjenare!

Rekommenderas inte att ladda ur en sändar/mottagar-ack till 0,9V.

Per cell, inte per ack. =) Så menade jag.
Alltså en 4.8V cell skulle laddas ur till 3.6 och sen laddas upp igen.


Jepp! Så menade jag med! :)


Fråga 2.1
Sändar/mottagar ack = 1,1V/cell
Motor ack = 0,9V/cell

Gäller både NiMh och NiCd.

Alltså en 4.8V ack skulle laddas ur till 4,4V och sen laddas upp igen.

Å fan! Då lärde jag mig fel av en som haft egen elektronikfirma hela livet. Hupps!
Och då menar du att det ska vara 4.4V när man mäter (utan last?) på en 4.8V ack när man laddat ur acken och kan börja ladda igen, till vad det nu är när man mäter när man laddat acken, 6V antar jag?! Max. Om det är 1.5V max i en 1.2V cell? Hur är det då med laddaren när den visar spänningen när den laddar ur, är det med last eller utan last? Det måste ju vara med last? Är lite småtrött, kan blitt fel.

Author:  MickeM [ Sun 29 May 2011, 09:22 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Sitter här och funderar lite på långsamladdning av NiMH-ackar.
Om man har en laddare som laddar med 200mA, hur många timmar
skall man då egentligen ladda en ack på tex 600mAh eller en på 2700mAh?
Det finns ju nån formel för detta, inte bara ta 600mAh / 200mA = 3h
Som tex en 600mAh NiCd (inte NiMH) sändarack jag har, den ska laddas
max 12h med en 150mAh-laddare, och så har jag en 2700mAh NiMH-ack
som ska laddas max 14h med en 200mAh-laddare. Logik?

Author:  Mr X [ Sat 30 Jul 2011, 20:56 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Sitter här och funderar varför man ska löda en massa kontakter till laddaren.
Finns LUG-KING Multi-19 Mega Charge Plug Adapter Set för att lösa det problemet.
Image
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Lead.html

Author:  MickeM [ Sat 30 Jul 2011, 21:01 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Mr X wrote:
Sitter här och funderar varför man ska löda en massa kontakter till laddaren.
Finns LUG-KING Multi-19 Mega Charge Plug Adapter Set för att lösa det problemet.

Haha, cool, men den saknar ju MPX?! 8)
http://www.hnz.cn/Connector/Connector%2 ... nector.jpg

Author:  Mr X [ Sat 30 Jul 2011, 21:09 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Finns två toma kablar så man kan löda på en extra kontakt på bläckfisken.

Author:  Mr X [ Mon 15 Aug 2011, 23:18 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Om man vill slippa löda kontakter för att köra flera laddare från en Power Supply.
Då är denna toppen och man slipper en massa kabelhärvor.

Hobbyking PowerStrip - Fuse Protected Power Distribution Board
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Board.html
Image
Image
Manual: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 790X33.pdf

Author:  Mr X [ Mon 09 Jan 2012, 12:25 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Ett tips till då för att förenkla livet och slippa söka efter adaptern.

Varför köpa en massa olika adaprar till balanseringskontakten.
När det räcker med en Multi-Adapter All-in-One Balance Board (TP/HP/XH/EH)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... H_EH_.html

Image

Author:  MickeM [ Mon 09 Jan 2012, 15:20 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

En sån där beställde jag med MarcusG för ett tag sen. =)
Har två ackar jag inte vet ett dyft vad har för kontakter.

Author:  MarcusG [ Mon 09 Jan 2012, 19:21 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Tror till och med jag tog en själv i samma veva, bara "utifall att"! :D Paketet verkar ha anlänt till Finland idag, förresten...

Author:  Mr X [ Sat 14 Jan 2012, 00:24 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

How to prevent sparking

http://mgm-compro.com/pdf/en-antispark-d230808.pdf

Author:  Kamikaze [ Sat 14 Jan 2012, 11:44 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

Superbatteri som är 1000 gånger effektivare än dagens litium-jon batterier for-bilar utveklas tydligen http://www.expressen.se/motor/1.2678697/ibm-utvecklar- Ej rc men ändå... det går frammåt 8)

Author:  Kamikaze [ Tue 18 Mar 2014, 08:28 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

NiMh - Nickel metallhydrid

Detta är en typ av batteri som används i allting idag; bilar, båtar, flyg och kringutrustning. NiMh-batterier kan leverera mycket hög ström och har idag mycket hög kapacitet. Vad gäller laddning av ett NiMh-batteri rekommenderar vi att man inte laddar det med mer än 1C (C står för kapacitet). Exempel: Ett NiMh-batteri med kapaciteten 3000mAh bör inte laddas med mer än 3000mA (3 Ampere). Laddas batteriet med mer än så finns risk för överladdning och batteriet kan ta skada.

När batteriet börjar ta slut i din modell och fart och kraft börjar avta ska du sluta köra omedelbart. Kör inte tills modellen slutar att röra sig. Batteriet kan då ta skada och tappar kapacitet för varje gång det urladdas helt. Det tar dessutom längre tid att ladda upp ett helt urladdat batteri. NiMh-batterier är mycket prisvärda och har mycket bra prestanda.

Laddare
De flesta laddare är idag helt automatiska och avbryter laddningen när batteriet är fulladdat. Varje batterityp (NiMh, LiPo och så vidare) kräver sin speciella laddare. Många såkallade computer-laddare klarar idag av de flesta batterityper. Laddarna innehåller då olika program för de olika batterityperna. Vid laddning av LiPo-batterier bör batteriets balanseringskontakt vara ansluten. Antingen har laddaren inbyggd balanseringskrets eller så kopplas balanseringskontakten in via en extern balanseringskrets.

Säkerhet

Vid laddning av alla typer av batterier gäller följande:

Lämna under inga omständigheter batteriet obevakat under laddning. Ta alltid ur batteriet ur modellen vid laddning och ladda det på ett icke brännbart underlag. Vid krasch eller annan mekanisk åverkan, var noga med att kontrollera att batteriet inte har tagit sådan skada som kan resultera i skadligt läckage, kortslutning samt i värsta fall brand. Är batteriet skadat, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas. Ett LiPo-batteri ska laddas i en så kallad laddnings påse. Om ditt LiPo-batteri blir svullet, inte kan laddas eller har tappat effekt är det dags att lämna batteriet till återvinning. När du löder kontakter på batterier bör du ta av dig ringar och klockor med metallarmband. Detta för att minimera kortslutning.

Author:  Kamikaze [ Tue 18 Mar 2014, 08:29 ]
Post subject:  Re: Batterier & Elektronik

LiPo - Litium Polymer

LiPo-batterier kan användas till de allra flesta typerna av modeller. LiPo-batterier har mycket hög kapacitet i förhållande till sin vikt. Den inre resistansen i dessa batterier är också mycket liten vilket ökar accelerationen i tex en bil.

LiPo-batterier är ofta märkta med något som kallas en "C-Rate". På LiPo-batterier kan det tex stå "11.1V 3200mAh 30/60C". Det betyder att batteriet har en spänning på 11.1V, en kapacitet på 3200mAh (3,2 Ah) och kan leverera en ström på 30 gånger sin kapacitet kontinuerligt och 60 gånger sin kapacitet kortvarigt. Batteriet kan alltså leverera 30 x 3,2A = 96 Ampere kontinuerligt och 60 x 3,2A = 192 Ampere kortvarigt (3 sekunder) utan att ta skada. I större, strömkrävande modeller krävs batterier med ett högre C-värde, detta för att minska risken för skador på din modell eller ditt LiPo-batteri.

LiPo-batterier finns i många olika former och storlekar. För bilar finns specialanpassade batteripaket med ett hårt skal kring de känsliga battericellerna, så kallade "hardcase" -batterier. För flyg & heli används ofta batteripaket som klätts med krympslang vilket ger en lägre vikt.

Laddning av LiPo

Ett LiPo-batteri ska laddas med en speciell laddare avsedd för LiPo-batterier, aldrig något annat! LiPo-batterier har, förutom urladdningskablar (plus och minus) dessutom en balanseringskontakt. LiPo-batterier bör alltid laddas med balanseringskontakten inkopplad till laddaren, antingen direkt i laddaren eller via en separat balanseringskrets. Balanserad laddning är nödvändigt för att de individuella cellerna i batteriet inte ska få olika spänning när batteriet är färdigladdat. Får de olika spänning kan batteriet ta skada när det sendan används. Laddningsinställningarna styrs av antalet 3.7-volts celler som ditt batteripaket är uppbyggt av, samt hur stor kapacitet batteriet har. Läs bruksanvisning för ditt batteri noggrant för korrekta inställningar.

När LiPo-batterier börjar ta slut under körning är det mycket viktigt att du slutar att köra omedelbart. Fortsättar du att köra tills det är helt slut kommer LiPo-batteriet att permanent skadas och sluta fungera helt. Detta täcks inte av någon garanti. Många fartreglage har idag en så kallad LiPo-cut-off, som själv stänger av tillförseln av stöm till motorn. Om du har möjlighet att ställa in LiPo-cut-off, gör det!

Laddare
De flesta laddare är idag helt automatiska och avbryter laddningen när batteriet är fulladdat. Varje batterityp (NiMh, LiPo och så vidare) kräver sin speciella laddare. Många såkallade computer-laddare klarar idag av de flesta batterityper. Laddarna innehåller då olika program för de olika batterityperna. Vid laddning av LiPo-batterier bör batteriets balanseringskontakt vara ansluten. Antingen har laddaren inbyggd balanseringskrets eller så kopplas balanseringskontakten in via en extern balanseringskrets.

Säkerhet

Vid laddning av alla typer av batterier gäller följande:

Lämna under inga omständigheter batteriet obevakat under laddning. Ta alltid ur batteriet ur modellen vid laddning och ladda det på ett icke brännbart underlag. Vid krasch eller annan mekanisk åverkan, var noga med att kontrollera att batteriet inte har tagit sådan skada som kan resultera i skadligt läckage, kortslutning samt i värsta fall brand. Är batteriet skadat, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas. Ett LiPo-batteri ska laddas i en så kallad laddnings påse. Om ditt LiPo-batteri blir svullet, inte kan laddas eller har tappat effekt är det dags att lämna batteriet till återvinning. När du löder kontakter på batterier bör du ta av dig ringar och klockor med metallarmband. Detta för att minimera kortslutning.

Page 3 of 3 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/