Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 23:58

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 11:02 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Machman wrote:
Personligen är jag mera facinerad av f3p. I f3p är det inget förutbestämt mönster, det är mera fritt och ska synkas till musik. Jag har endast sett att f3p skulle flygas inomhus med depronplan.

Påminner lite om balett. :lol:

Vad är skillnaden mellan F3P och 3D då?
Med heli finns ju F3C och 3D. Två olika saker. Ej grunnat mera i det heller...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 05 Dec 2008, 11:14 
mp.net beroende

Kör: RC
MickeM wrote:
Machman wrote:
Personligen är jag mera facinerad av f3p. I f3p är det inget förutbestämt mönster, det är mera fritt och ska synkas till musik. Jag har endast sett att f3p skulle flygas inomhus med depronplan.

Påminner lite om balett. :lol:

Vad är skillnaden mellan F3P och 3D då?
Med heli finns ju F3C och 3D. Två olika saker. Ej grunnat mera i det heller...

3D är väl mera en "sammlingsterm" för typen av flygning? Så har jag förstått det iaf. I F3P bedöms inte bara flygningen i sig utan även hur bra flygningen synkar och passar musiken.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Dec 2008, 23:49 
Inventarie

Två stycken bryter gränserna och går med i svenska RCFF.
Tydligen ska det börja flygas lite på svenska sidan.

Är det nästa steg i utvecklingen av vår hobby.
Gästflygning kan ju vara roligt och att träffa flera som har flygningen som hobby.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 20 Dec 2008, 00:01 
Veteran

Kör: Sjunger ej just nu..
Jag har funderat på det också... Ska ju flyga heli här i Stockholm på söndag, och visst lockar det att ha ett depron i lägenheten att plocka ut soliga, vindstilla vårdagar. Eller följa med på någon innomhusflygning på vintern. Metanolflyg är dock rätt uteslutet...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 17 Mar 2009, 10:38 
Inventarie

Mickes långa berättelse som han postade på RCFF ska man läsa.
Den tar upp allt från början hur vi startade vår hobby.

För att ni inte ska missa den har jag saxat den från RCFF forum.

-----------------
(Ålänning)

TJENA!

Jag drar väl mitt strå till stacken då Inte bara om mig, utan det blev om Djäkenfältarna också. =) Tyvärr har jag svårt hålla tillbaks med orden så det blev en lång text, märkte jag efter jag skrivit klart. Mitt längsta inlägg nånsin!!!

Det var en gång... på Åland!

Som alla andra så var jag intresserad av RC när jag var "liten" i Jet Hopper-åldern (25 år sen ungefär). Jet Hopper var en liten RC-elbil. Jag körde några olika RC-bilar, dom höll inte så bra. Jag tog en paus.

Sen ville man ha heli (15-17 år sen) och jag letade förgäves efter Lama V3 och Walkera 4-3B, men förgäves. Nej nu blandar jag, dom fanns ju inte då. Jag satt ju och dreglade över alla helikoptrar i Allt om Hobby och liknande tidningar. Nej det var den enda tidningen föresten. Jag dreglade (ordspråk). Jag fastnade helt för en Jet/Star/Long Ranger som hölls upp av en tysk RC-pilot i AoH. Fast dom var dyra envisades jag sätta mig in i att införskaffa en sån, en trainer-heli. En dag kom jag på att helis var för dyrt. Jag skaffade aldrig någon. Jag tog en paus.

Senare så fick jag för mig att det fanns flyg. Jag for till Karby Hobby och köpte flyg istället. Jag införskaffade alltså en flygbyggsats. Det blev en SIG Kadet Senior med två meters vingspann. En OS-motor, servon, radio, mottagare, klädsel, osv. Helt komplett. Byggde den så gott som klar, förutom att klä den. Tiden tog slut och jag sålde iväg flyget, utan att ha flugit. Jag tog en paus igen.

Fick sedan höra att Kadet'en vart upp en sväng. Ägaren hade passat på en lugn vinterdag med massor av fluffig snö överallt. Flyget startade fint, lättade, flög runt snällt. Sen ringde hans fru. Vet ej vad som hände, men det sades att mobilen störde ut sändaren och flyget bar i backen. Nåja, ingen större grej med det skulle man tro, det var ju fluffig snö överallt. Förutom där stora traktorn kört, där var det ett väldigt hårt spår. Flyget vart kortare. Ägaren tog en paus.

På 2000-talet någon gång så fick en systerson tag på en RC-bil, en metanol-Impreza i skala 1:10. Den funkade inte. Jag hamnade på fixa upp den. Det var ju hur roligt som helst och den vart körklar på två kvällar. Efter två timmars försök att starta den så ... tog jag en paus igen.

Fem minuter senare ringde vi en som hade RC-bil. Vi fick hjälp. Ytterligare fyra timmar till, så startade den. Hur den lät! Sändaren gavs åt ägaren och han körde som en galning tills det inte gick längre, husvägg. Ägaren sade "tusan va roligt, jag hade ingen kontroll alls, var mottagaren på?". Jag tog en paus igen.

Skala 1:10 vart för litet, det lät som min systerson ville ha en större. Jag fick tag på en 1:8 Mercedes metanolbil. Nej den ville han inte ha. Jag hade nu en egen metanol-bil. Detta var början till en rad med olika metanol-bilar av olika slag. Slutade med att jag också skaffade en bensinare, en FG. Den har jag kvar än idag. Jag tog en paus.

Nej jag tog ingalunda en paus. Det spårade ur helt efter jag började med bilarna. RC var ju hur kul som helst, att jag inte pysslat med sånt förr!? :-D Jag skaffade en båt också, en metanol-Tonka som användes för tävlingsbruk. Förra ägaren tävlade tror jag. Fixade ihop den och det bar av till sjön för att starta upp och testa. Den startade efter många timmars slit, vi satte den i sjön. Den svängde vänster när jag svängde höger, den kom aldrig upp i nån hastighet, för motorn stannade efter några meter. Vi gav upp för dagen. Jag hade råkat slagit mig rejält i ansiktet med en borrmaskin och det var mörkt. Dagen efter var det is. Jag tog paus.

Nu var det nog så att jag kom in i nuvarande helikopter- och flyg-era före Tonkan. Och hur gick det till då? Jo jag kom på att jag gått klar alla skolor, hade ett jobb vilket innebar lön och jag hade råd med helikopter!!! Så på nåt vis hamnade jag in på internet och började gluna runt vad som gällde och vad som fanns att få tag på. Beställde hem en Raptor 50 Titan. Flera andra här på Åland skulle skaffa helikopter. Wohoo! Va rhuulit! ;-)

Men nejnej, det ändrade. Det ska vara flyg tyckte dom, så det vart inga fler helis än min. Snopigt. Kamikaze köpte en 40-trainer i början på 2007 och helvetet bröt lös. Ett helt gäng fick för sig att det var ju roligt värre. Ingen visste vad det handlade om. Alla ville pröva. Ingen visste hur det skulle gå till. Inte fanns det något fält heller. Vi kom underfund med att ett fält var väldigt viktigt att ha. Vi letade ett tag och en kort stund senare så fanns ett fält, eller, en åker som vi stod och tittade på. Vi gick ut på åkern och det tog inte länge förän nån sprang med handjagaren av och an. Det dammade av det torra gräset och den ojämna jorden fick knivarna att omformas till nåt annat. Vi flög PiccoZ, den blåste bort. Djäkenfältet var fött. (våren 2007)

När fältet väl var klippt så var det premiärdags för första flyget. En liten grupp personer samlades på Djäkenfältet där en ivrig Kamikaze gjorde sig i ordning. Det var en mycket intressant dag. Ingen visste hur det skulle gå. Efter olika försök så kom vi till slut fram till att höjdrodret skall gå åt ett visst håll när man drar i höjdspaken. Första försöket, då ville det sig åt fel håll. Ingen skada skedd. Sen vart det brainstorming, skevrodrena, ena ****** att vara knepiga. Dom skall röra sig åt olika håll, och vi var inte ett dugg överens om vilket håll som var rätt av de tre föreslagna sätten. Men va s*** gör det, flyget kom upp, och fort! Efter 11 sekunders fight så var flyget nertaget, efter ett antal loopar i fullgas och nosen rakt ner i åkern på andra sidan diket. Vi tittade på varann och kom fram till att man inte ska flyga när det blåser. Med stolta leenden kände vi att vi lärt oss vår första läxa. Man lär av sina misstag (mummel mummel, fast vi inte minns dom alla ggr).

Och sen tog det fart. Kamikaze fortsatte med sina tokroliga försök att bemästra flygandet. Vi andra stod som Messerschmitters och berättade hur det skulle gå till. Kamikaze var ändå den första som flög.

Bernt skaffade flyg och har givit oss oförglömliga flygturer där vi med andan i halsen paralyserats av att inte veta vart vi skall ta vägen i diverse småfadäser. Hobbyn är farlig visste vi nu, men förstod det inte.

En veteran dök upp, Stefan, han kunde ju detta. Han lärde oss en hel del. Vi lyssnade ivrigt och förstod det mesta. Sen flög vi som vi brukar. Sen lyssnade vi igen. Han lärde oss hur vi inte skulle göra och vi gjorde som han sade att vi inte skulle göra, sen förstod vi. Mannen har ju koll! Tur att vi hade honom.

En dag kom det en bil till fältet, vi stod som hökar och tittade efter vem det var, kände inte igen bilen, dessutom kom han så nära med sin bil att vi inte vågade flyga. Det var Glidaren! Han tog fram el-seglare och visade hur man gör utan att ha rört en simulator. Alla hade roligt.

Sen var det ju jag då, jag hade också skaffat ett flyg, en ThunderTiger Tiger Trainer 60 med OS61. Som tidigare nämnda flygare hade även jag flugit i simulator före och kände mig säker på att jag kunde flyga om allt gick bra. Det flyget fick känna på två totalskrotningar under kort tid. Man lär sig, trodde jag. Jag är nu uppe i flyg nummer 26 och heli nummer 8. Jag är inte värst. Men jag är heli-tokigast.

Sen hade nästa person hittat RC-flyg som intresse. Todi, som skaffat en 40-trainer. Något vart fel i starten och innan flyget var på flyghöjd var flyget av. Efter totalt 5 sekuners flygtid senare så var nästa flyg skadat. Skam den som ger sig.

Mr X var nästa riddare att bli en flygare. Mänskan flög perfekt och flyget var helt hem?! Nån som totalt missförstått how its suppose to be done. Han lärde oss ingenting.

Sen dök Nylund upp. Började från noll och blev väldigt hastigt riktigt duktig på att flyga. Glömmer aldrig fullgasrollen längs med banan, bara nån meter ovanför marken. Tills den la sig i backen. Det sprayades balsa över fältet.

Sedan var JS fast. En till Djäkenfältare intog posten att visa hur det ska gå till. Har aldrig sett nån krascha en Excel 2000 så många ggr på samma kväll utan att förstöra flyget. Och så fortsatte det. Flyget visste inte bättre.

Första svensk flög på fältet. Ingen såg honom dock, men han flög heli här. Eller?

En till veteran dök upp, Atte, en bland dom första på Åland som flög RC. Mycket kunnig och vart med om mycket. Busflög och planterade en röd stick i bet-åkern, men med ett leende. På tal om leenden så är det ett av det första som dyker upp när nåt går snett. Det har smittat av sig och av nån anledning är det skrattet som ekar mellan skogarna på fältet direkt efter ett flyg slängt in handduken. Mottot är: Ha kuligt!

Sen var det någon som inte orkade flyga sitt flyg, så hans polare Peabe tog tag i det hela och släpade flyget och ägare till fältet, och dom flög och flög. Sen dess har vi inte sett av nån av dem.

Nästa person köpte flyg, men det slutade med att sonen Alexander var den som började flyga. Även där är flyget helt än idag. Förstår inte.

Tuzze dök upp, övertalad av Nylund. Även han flög bra och blev vildare och vildare och första flyget slutade sitt liv med knäckt vinge, på hög höjd.

Sen dök Shade upp, som med sin speciella stil visade hur flyg kan flyga fast dom inte är flygdugliga. Mera lim, mera tejp, stripes och vad som nu fanns att tillgå, så kom flyg upp i luften. I ur och skur, snö eller storm, obalanserat eller nä.

Dawson var med i gänget. Han började med att starta längs med banan, sväng rakt vänsterut, över diket och ner i en jordhög. Flyget är numera förpassat till ett annat land. Men Dawson är kvar.

Och vi fick första svenska gästen på besök, som vi de facto träffade! Urtrevliga Wulfman var över och flög combat och Decathlon (som dock ej var upp i luften utan flyttade landställ på en åker).

Nu är det år 2008 och ännu en veteran dök upp, Tobben. Mycket kunskap och mången tips. Bevisade också att gamla grejer fortfarande kan flyga och vi förstod att flyg hade längre livstid än några kvällar. Motorna också. Tusan vad vi lär oss!

Tobbens son Oscar började flyga och lärde sig steg för steg på rätt sätt hur man skulle göra med denna hobby, allt från bygga, förbereda sig, flyga och landa osv. Det var också ett sätt kom vi andra fram till.

Det dök upp en man, vi kallar han Merca-mannen. Han hade en 60-trainer. Aldrig flugit. En av oss fick äran att gå igenom flyget och ta upp det. Det är helt än idag. Merca-mannen har inte flugit sen dess.

Freddy dök upp med ett elflyg och ännu en till är fast i hobbyn, som även lurat med sin far i det hela. Thats the spirit!

Vicce hade skaffat ett flyg och nu var det dags för uppfärd. Men motorn totalvägrade under flera kvällar, men till slut var vicce i luften. Motorn fick ge med sig. Flyget är dock utspritt idag.

Glidarns dotter Aurora var första lady på fältet med sin Twin och därmed kan vi pusta ut, jämställdheten har uppnåtts.

MarcusG hade tagit över den legendariska Härken. Den behandlades väl och är än idag nästan flygduglig trots att det mesta vart i vägen för flyget. Marcus är den deprontokigaste av oss alla.

Machman, elmannen i gänget, började före Djäkentiden och har förgyllt fältet med glädje och tysta flyg man inte hinner se.

Andreas dök upp, skaffade flyg och sen har vi inte sett honom. Han flög en gång på Djäkenfältet. Flyget har ändrat form sen dess. Kanske det är därför han inte flyger.

Kaj och Pär besökte oss flera ggr. Där fanns det kunskap och erfarenhet som hette duga. Öron och mun fick lida men till fördel.

En helg hade vi till och med träff med gäng från Norrtälje. Det var tokroligt. Konstant flygande och det hände alltid nåt. Detta måste vi göra om.

Senaste nykomlingen är Jonas, ännu en som bevisar att det går att flyga något som är reparerat, med bland annat silvertejp.

En hobby som man verkligen kan ha roligt med. Hänger på rcflyg och rcheli samt vårt eget forum på www.motorportalen.net där vi diskuterar vilt och peppar varann. Vi Djäkenfältare har sprängt 100st-flyg-vallen för ett bra tag sen och vi blir bara mer och mer bitna. Vi har fotat och filmat mycket och i det materialet har vi fått ut en hel del skoj som vi lagt in i filmer ni säkert sett, annars har ni missat nåt. Nu ska ni ju inte tro att vi inte kan flyga, för det kan vi nog, men vi pressar kanske gränserna, kunskaperna och liknande till max rätt ofta.

Ett är säkert... vi har för jäkla roligt och det hoppas jag verkligen ni också har! Hoppas vi ses i sommar, några av oss skall ta oss över till er och flyga lite ;-) och ni är väldans välkomna till vårt fält. Jag ser fram emot säsongen 2009. Tänkte börja räkna upp en massa folk här som satt spår i RC-delen av min hjärna, men ni är så många så jag blinkar med ficklampan över hosironten över Ålands hav, hoppas det syns.

Föresten, nuförtiden vet jag inte vad paus är. Fick ett depron klart ikväll och justerat en heli nästan klart.

/MickeM - Ålänning, Djäkenfältare och Motorportalist som nu har hållit på med RC-flygandet i 22 månader (flög första gången 15 maj 2007). Uff!

Mina egna (avlivade, sålda och kvar)...
Helis: PiccoZ, BeltCP, LamaV3, Trex450XL, Trex450SEV2, Raptor50Titan, Raptor50V2, Quick60Pro (+ provat ett gäng andra)
Flyg: SIGKadetbyggsats, Tiger60, Tiger60 nr2, "Härken", DornierDO27, SU31, JätteTrainer, Ultimate50, MustangPTS, UCD46, SU27, DepronUltimate, DepronReflection, GiantUCD, styroksCessna182, "Härken 2", P38byggsats, Cessna182, UCD46 Nr 2, Extra300S, SportTrainer, Tiger 60 nr3, PilatusPorter, DepronFreeBird, DepronGiles202 och nu min första 50cc Pitts!

Visningsbilden / avatarn är på mig med en Corsair-noskåpa på huvet. Jag har numera en Pitts-kåpa på huvet. I WANNA BE A HAAARD MAAAN!!! Im I worthy? ;-)

Hej så länge! Ska fika...
TRex450XL,BeltCP,LamaV3,PiccoZ,FGCarrera...
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23135

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009, 13:13 
Inventarie

Nu när våren börjar närma sig är det bara att konstatera att 2009 blir ett häftigt år.
Nya kärror ska upp i luften och hobbyn blomstrar som aldrig förr.

Någon nedgång ser vi inte utan snarare en kraftig uppgång bland RC utövarna.
Det är flygsidan som dominerar helt klart och utvecklingen är enorm med nya flyg detta år.

En hobby för alla bara man har synen i behåll och vågar pröva på.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 10 May 2009, 19:10 
Veteran

Kör: Sjunger ej just nu..
Hmm, skulle kolla sidan som visar alla leveranser jag fått från Söders. Möttes av ett felmeddelande som löd:

"Microsoft VBScript runtime (0x800A0006)
Overflow"

Overflow? Hur mycket har jag köpt egentligen? :wink: :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 10 May 2009, 20:02 
Inventarie

marcusg wrote:
Hmm, skulle kolla sidan som visar alla leveranser jag fått från Söders. Möttes av ett felmeddelande som löd:

"Microsoft VBScript runtime (0x800A0006)
Overflow"

Overflow? Hur mycket har jag köpt egentligen? :wink: :lol:

Haha, snart kommer dom och hämtar dig. :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 23 Jul 2009, 00:39 
Inventarie

Vår utveckling är enorm på djäkenfältet.
På bara några år har vi utvecklas så vi ligger hästlängder före.

Maskinerna och flygen växer så det knakar och nya modeller dyker upp på fältet.
Vissa blir tyvärr inte så långlivade men en stadig ström av nya projekt tryggar framtiden.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 24 Jul 2009, 19:08 
Inventarie

Har upptäckt att det börjar dyka upp en massa nya ansikten på fältet.
Roligt med nytt folk som är intresserade av rc-flygning.

Vi har också fått några nya flygare i år har jag märkt, roligt bara värre.

Tyvärr har det också varit några som bara har flugit en gång och sen aldrig dykt upp mera.
Hur ska vi fånga upp dom igen och få upp intresset igen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 00:24 
mp.net beroende

Kör: RC
Hösten närmar sig, fram med UHU por, foam safe CA och börja limma depron!

En liten video för att skapa ett sug. Seth Arnolds freestyle program i ETOC 2009 finalen, vann gjorde han också. Kanske inte den mest estetiskt vackra rutinen men sjukt fluget!
http://videoserver.rcuniverse.com/rcuvideos/magazine/reviews/1100/vid_final_arnold_freestyle_lg.wmv
(Kopiera länken och klistra in den i nytt fönster)
Grym ööh knivegg flatspin? knivegg spin? :shock:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 00:47 
mp.net beroende

Kör: Bil
Han flyger inga bra, harn flyger vackert t.o.m. :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 16 Oct 2009, 20:41 
Inventarie

Någon som tycker att RC har börjat dala :?:
Inte jag utan här ligger allt på topp och blir bara roligare för varje år.
RC har tagit över allt annat intresse som man har haft på ett positivt sätt.

En otroligt rolig och härlig hobby som man nu har :P

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 16 Oct 2009, 20:55 
Inventarie

Mr X wrote:
Någon som tycker att RC har börjat dala :?:
Inte jag utan här ligger allt på topp och blir bara roligare för varje år.
RC har tagit över allt annat intresse som man har haft på ett positivt sätt.

En otroligt rolig och härlig hobby som man nu har :P

Höstarna brukar vara en tid där intresset byggs upp, men mörkret
kryper på snabbt och antalet timmar flygna per vecka minskar hastigt.
Dessutom har alla så mycket annat på höstarna. Få hinner bygga
eller flyga, fast det skulle vara fint väder. Pga att det flygs så lite,
så ökar abstinensen. Tiden man sitter inomhus ökar, dvs tiden man hamnar
vid datorn riskerar öka och således också tiden vid webshops. =)
Köpbegäret och planerna trycker på och det planeras i mängder.
Men sen när våren är här, så är ändå ingen så flygklar dom hade
hoppats på. ;-) Hur som... det är inte vår än, utan först om jääkligt
länge. Eller hur, Mr X? ;-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 16 Oct 2009, 21:01 
Inventarie

MickeM wrote:
... det är inte vår än, utan först om jääkligt
länge. Eller hur, Mr X? ;-)

Säg inte så där nu för mitt abstinens ligger på topp redan :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 17 Oct 2009, 17:37 
Veteran

Blir tyvärr en dyster vinter för vinter flygning för mig, skall
operera min axel så man får stå å se på :oops: :oops: när
ni flyger. ( inte kul. )Men vad som värre är att sommaren kommer
att gå åt h****** också den med, ingen flygning för min del ser
det ut just nu, rygg operation blir en krympling hela sommaren.
Så man får nog börja med elev kabel i gen

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 18 Oct 2009, 11:24 
Inventarie

Bernt wrote:

Tänk vilken lycka för nu har du möjlighet att träna alla dagar i simulatorn.
Till hösten kommer du ut som en vass 3D flygare och visar var skåpet ska stå.

Se möjligheterna i saken :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 18 Oct 2009, 18:51 
Veteran

Hummmmmm

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 18 Oct 2009, 19:32 
Inventarie

Bernt wrote:

Men du får väl bygga alla flyg flygklara i alla fall.
Och så är det väl dags ta hem en byggsats nu. ;-)
Bygg en WW2 eller WW1-kärra och häng i taket.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 19 Oct 2009, 18:27 
Veteran

Det skulle vara en kul grej, men kan ej greppa eller lyfta en tom
kaffe kopp. får nog komma å se på er när ni bygger.
:roll:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours