Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 21:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 21:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Stopp stopp vänta o kom med flyget till fälter så att vi får
kolla alla slangar o sånt, tror ej att det är så stora fel på
maskinen, den gick bra i första rundan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 22:03 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Men jag tänkte ta isär och rengöra den ordentligt. Himla lärorik sak att göra, och förhoppningsvis gör det lite nytta också.

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 22:07 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag tror inte heller det är så stora fel på motorn, men med tanke
på att det använts olika bränslen och den gått hett nån gång så
ser den ut att ha blivit lite brun av belägg.

Vevaxleln är det svåraste att få bort på en motor, om det inte
är en OS.

- Dra först ur cylinderfodret (det som är runt kolven).
- Vrid vevaxeln så tappen är längst ner (kolven är då längst ner den med)
- Haka hur vevstaken ur tappen på vevaxeln (lite knixigt)
- Dra ut vevstake och kolv (dom sitter ihop)

Sen är ju frågan hur vevaxeln sitter fast i andra änden på motorn?
Är det en konisk grej med spår?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 22:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Okej, cylinderfodret måste alltså ut först. Provar med det imorgon bitti, så ska vi se hur det går. Hoppas jag lyckas få ut det då!

Ungefär i mitten på detta blad finns en sprängskiss på TT 42:an. När jag tittat och provat så känns det som om vevaxeln kommer ut hur lätt som helst, bara man får bort vevstaken...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 23:02 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Den är slut..... ! Helt orkeslös och bara att byta ut.....! Den va ju seg som en snigel :D

Byter du ut den där spisen så får du ett roligare flyg :wink:

Fram med penningpungen och va med i köpyran...... :lol:

Ta ett lån eller gå på gatan i mariehamn....!Gör vad som helst bara den byts ut :lol: :lol:

Hoppas du tål skämt :D

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 23:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
Den är slut..... ! Helt orkeslös och bara att byta ut.....! Den va ju seg som en snigel :D

Byter du ut den där spisen så får du ett roligare flyg :wink:

Fram med penningpungen och va med i köpyran...... :lol:

Ta ett lån eller gå på gatan i mariehamn....!Gör vad som helst bara den byts ut :lol: :lol:

Hoppas du tål skämt :D

Den är inte slut. Hur kan den ha gått slut mitt i allt? Den är bara lite oren.
Och kanske för liten för en 40-trainer (fast det flygits mycket med den).
Proppen som används, 12x6, är för stor, men det funkar kanon för att
flyga med. Jag har flugit mycket med 12x6 och vet vad jag pratar om.
Visst flyger den myycket bättre med en OS 46, men varför skall en trainer
gå som en raket, det har jag inte förstått. Räcker med att den kan flyga
som en trainer.

Har du för mycket pengar, köp nåt bättre och släng allt som jävlas en gång.
Annars om du vill spara... utveckla dig själv och få motorn att funka ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 12:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Nu är allt t.o.m. vevaxeln utplockat. Enligt listan på delar skall det finnas två kullager också, men de visas inte på sprängskissen. Läste i en artikel att man måste värma motorn lite för att dessa ska lossna. Ska kolla lite mer på motorn innan jag beslutar ifall jag ger mig på att försöka få ut dem...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 12:31 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Just ja, glömde bort en sak. Packningen till ljuddämparen sjunger på sista versen nu. Måste sådana beställas, eller går det att fixa själv? Ska försöka få den gamla att fungera, men det håller verkligen inte i längden...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 12:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Du har ju inte landat ett flyg ännu och redan river du ner en motor :shock:
Låter som om vi får en riktig flygare till fältet bara tiden lider :lol:

Nå när du får igång motorn så är det bara att börja med landningarna.
För starta och flyga kan du redan och nu vet du hur man plockar ner en motor.
Kvar är att skruva allt på plats och att landa men det fixar du säkert.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 12:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
marcusg wrote:
Just ja, glömde bort en sak. Packningen till ljuddämparen sjunger på sista versen nu. Måste sådana beställas, eller går det att fixa själv? Ska försöka få den gamla att fungera, men det håller verkligen inte i längden...

Köp packningslim på tub och dra fast det funkar.
Går också med biltemas värme beständiga silicon :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 15:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
marcusg wrote:
Just ja, glömde bort en sak. Packningen till ljuddämparen sjunger på sista versen nu. Måste sådana beställas, eller går det att fixa själv? Ska försöka få den gamla att fungera, men det håller verkligen inte i längden...

Köp packningslim på tub och dra fast det funkar.
Går också med biltemas värme beständiga silicon :wink:

Vissa småmotorer är ju utan packning. :shock:
Inte vet jag vad som skiljer dem åt. Tex OS är utan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 15:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Vissa småmotorer är ju utan packning. :shock:
Inte vet jag vad som skiljer dem åt. Tex OS är utan.

Det stämmer att vissa av dom små 2-takt maskinerna saknar packning.
Tydligen är det inte så viktigt men att sätta på lite packningslim skadar inte.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 16:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Kul-lagerna behöver du ju inte ta bort.. Men rotera på dom åtminstonde och höra om dom går klanderfritt, att det inte finns någon smutts där eller någonting.. Sätt en klick olja i varje lager sen o veva runt så blir de hyvvens :D

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 16:24 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Sätt maskinen under varmt vatten o snurra på lagren sedan
kan du fetta in dem med symaskinsolja det går bra.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 17:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Motorn ihopskruvad och monterad på Härken. Efter lite pillande - tror det var glödstiftet som jag skruvat fast lite dåligt samt att glödaren jag använde inte funkade - så fick jag igång den! Men något är väldigt obalanserat, för det skaka som tusan :(

Ska ta och kolla propeller och spinner efter maten, kan vara propellern som är ur balans. Kan någon låna mig en propeller på fredag, så jag åtminstone kan prova? Ifall jag inte lyckas få det balanserat här hemma. P.g.a. detta vågade jag inte dra på gas, så jag vet ännu inte hur det fungerar...

Forsättning följer...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kan ta med proppar och propp-balanserare så får du testa din propp.
Spinnern kan också vara dålig. Om proppen är bra men den ändå skakar,
prova starta utan spinner. Vi ser i morrn.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008, 19:30 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Slipade lite på propellern och den där plastdelen som sitter utanför (längst ut sitter väl spinnern, men detta var den som ligger däremellan). Vet inte om det blev så mycket bättre, tycker fortfarande att den skakar som ett asplöv när man kör på tomgång. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad som är ett normalt beteende...

Motorn varvar bättre än tidigare, men jag tycker fortfarande att det finns tendenser till att den blir lite tröttare efter 30-40 sekunder. Kan ju dock bero på att den inte är rätt inställd. Ingen av de tre skruvarna är väl som de var tidigare, men jag tror jag överlåter det hela till er imorgon. Hoppas vi lyckas lösa detta! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 21:33 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Hur gick det då?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 21:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jo, det gick bra! Motorn tuffa på fint. Två kvällar med totalt 5 flygningar (på egen han), flyget helt. Lite småsaker på flyget som måste åtgärdas, så som landningsställ, men motorn kan man inte klaga på. Förutom att den inte är alltför kraftig, då, men än så länge räcker det. Synd bara att man sitter i Stockholm, är så jäkla flygsugen!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group