2.4GHz mottagre (Futaba FASST)
Har läst om Futaba-mottagare och sammanfattar det här:
- Innehåller inga keramiska filter och är därför tåligare mot vibrationer (tror dom menar bl.a. 35MHz-qvarts-kristallen). - Skall ej lindas in i mottagar-foam för att de utvecklar värme från IC-kretsen/kretsarna. - Montera på dubbelsidg tejp, men inte så det täcker hela botten, utan hellre som tex två fötter så värmen slipper bort. - Montera gärna mottagaren vertikalt så avger den värmen ännu bättre. - Komponenterna i mottagaren klarar -15...+55 grader Celcius, samma för 35MHz och andra tillverkares komponenter. De klarar kallare/varmare, men utan garantier. Har nämnts flera ggr att mottagare gett upp vid +60, dvs en vanlig varm soldag då solen gassar på tex ett flyg med canopy. - Använd ej två LiPo för matning utan spänningsregulator (typ UBEC). - Montera ej mottagare nära bränslemotor (engine), elmotor (motor) eller avgassystem, pga värmen. - Fäst inte 2.4GHz-mottagarens antenner (de yttersta centimetrarna) med tex tejp utan låt antenndelen plus lite av isoleringen vara fri. Antennändorna måste vara raka.
Lite annat som nämns: - Ha ej UBEC i samma utrymme som mottagaren (om det inte är "luftigt") eftersom UBEC alstrar värme. - Lämna ej flyg/helis i solen/i en bil då elektroniken blir för het, utan låt den stå i tex skuggan. Värre för mörka flyg/helis. - Täck över/ta bort Canopyn på flyget / helin när solen gassar eftersom Canopyn skapar ett litet växthus. - Se till att luft kan cirkulera genom flyget/helin för kylning. - ESC's med kylflänsar avger inte så bra värme när de är varma, måste cirkuleras bort. - LiPos tappar 10-12% av orken (35C-ack blir 30C) vid temperaturer över +45 (tänk på att lufttempen är en sak och att tempen i ett flyg är nåt annat). - Elmotorer som inte kyls tappar upp till 20% av orken pga att effektiviteten i motorn försvinner pga värmen i lindningarna. - Vad gäller bilar, se till att mottagaren får frisk luft, ha ej acken eller UBEC i samma utrymme, ha ej nära motorn.
Hoppas det gav något! =)
|