Battery protection i fartreglageI Align-fartreglaget (ESC) till min ena el-helikopter så kan man ställa in Battery Protection.
Fartreglaget kan användas till flyg också, inget helikopter-special alltså.
Och med denna inställning kan man välja mellan High och Middle Protection för 3,7V LiPo-celler.
- I High Protection så står det att den börjar varna om spänningen sjunker under 3.2V och vid 3.0V så stänger den av (3S blir alltså 9,6V resp. 9,0V)
- I Midde Protection så står det att den börjar varna om spänningen sjunker under 3.0V och vid 2.8V så stänger den av (3S blir alltså 9,0V resp. 8,4V)
Är det inte så att en LiPo-cells minimi-spänning får vara som lägst 3,25V?
Min teori, är det så att ESC hela tiden mäter spänningen (självklart) och att när motorn
går så drar den ner spänningen lägre än 3,25V men när man stänger av så återgår cellen
till "vilospänning" som kan va högre än 3,25 beroende på hur mycket man krämat ur cellerna?
Hur ska man veta sånt? Får väl testa idag?!
Orsaken till att jag undrar är att när jag flyger med min T-Rex 450SE V2 med stativ o
kamera så händer detta, alltså battery protection, rätt så fort. Antagligen kan det bero
på att jag vart ute i kylan o flugit och ackarnas spänningar sjunker. De har dock vart
4,10-4,18 när jag kom in i värmen igen. Eller vad tror ni?
Här är en film på vad som händer (från start till slut på en ack)
(Filmklippet blev en flopp, fokus och detta problem vart en miss):
http://www.motorportalen.net/upload/fil ... elicam.wmv Helikoptern klarade sig dock, inte hittat nåt fel än.
/MickeM