Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 15 Jun 2024, 23:51

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Professor Nyroth har talat!
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 12:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Killen har svar på det mesta!

Den här gången handlar det om O.S motorer

Saxat från Rcflyg.se http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=53 ... highlight= 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Thu 19 Jun 2008, 11:21, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Jun 2008, 11:19 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Denna gång om hanlar det om propellrar 8)


Menz Trä propellrar har länge varit normen för hur en hyfsat modern propeller skall vara utformad för att funka bra till våra bensin motorer och flygstil.

Mejzlik kom ut med en något modifiered utformning och tillverkad i Kolfiber, utsökt kvalite och med ett pris som är rätt för en kol-propp.

Franska Air Models gör en kolfiber propeller som jag själv är förtjust i, den har en mycket smäcker utformning och är väldigt tyst utan att ge avkall på dragkraft. Den är dock betydligt dyrare än Mejzlik

Australiska Bolly har den kolfiber propeller som drar bäst av alla, men tyvär är det också den klart mest högljudda av dem med. Den smiskar spetsarna så att det på en hyfsat stor IMAC kärra låter som en fullstor propp kärra startar.

3W har en serier med träproppar som är lite tjockare i bladen än Menz, dessa flexar mindre men är också tyngre för motorn att dra. Resultatet blir att din motor kommer att varva mindre jämfört med ett annat fabrikat av propeller.

Engel kolfiber Propellrar har jag inte själv använt men de ser mycket bra ut och verkar ha samma goda egenskaper som Mejzliken, kanske lite trögare att dra (läs effektivare) så jämfört med Mejzlik ser man ett lägre varvtal.

Robert Vess en mycket erkänd aerodynamiker i USA gav förra året ut en serie träpropellrar, dessa har lovordats av de flesta IMAC piloter i USA. Robert har dock valt att sälja sina proppar under en annan sortering än den vanliga diameter x blad i tum som vi är vana vid. Man väljer diameter i tum men sedan säljer han dem i en A, B eller C pitch där B står för Bas utförande. Behöver man mer pitch (motorn är underbelastad) så får man gå till en C storlek, och tvärtom (A) i fall den är överbelastad.
Detta kan verka komplicerat men i USA funkar det utmärkt då Robert tar din propp i utbyte ifall du vill ändra mellan en B till C storlek.

Ovanstående är vad jag kallar original designer på propellrar som sedan kopierats av ett tiotal olika tillverkare så som MX, Biela, MSC, Metts, Xoar, etc.....

2 eller 3 bladigt?
Om det inte fanns ett buller problem skulle alla IMAC flygare klara sig bra för att inte säga bäst med 2 bladiga propellrar. Men då vi har grannar och då våra maskiner ofta är stora så behöver man tysta ner proppen så gott det går. Genom att då öka blad antalet till 3 bladigt så kan man som regel gå ner en storlek i diameter. Detta gör att din propeller spets hastighet sänks och därmed ljudnivån på din propp.

Nackdelen är att du får mindre propeller disk yta vilket i regel resulterar i sämre dragkraft och broms effekt vid landningar och vertikala dykningar.


Trä eller Kolfiber?
Detta är en smaksak, det är svårt att verifiera en funktions förbättring mellan dessa två material. Mina personliga åsikter är följande.
- Jag är fåfäng kolfiber är snyggt
- Jag är lat, de kolfiber proppar jag använder kommer balanserade
- Jag råkar gilla styva proppar då de inte spricker i spetsen för att man trasslar in shortsen i proppspetsen vid inlastning i bilen.
- Trä är billigare och oftast lättast att få tag i (i sverige)
- Trä är lättare, ger en snabbare respons på gasen om 3D är din favorit stil.


Vilken storlek passar mig?

Propellern är en del i det slutna system som kallas drivpaket, Motor och avgas system avgör vilken propeller som passar din maskin, din geografiska belägenhet och din flygstil bäst. Följ de råd som din motor eller flygmaskins tillverkare ger, om du sedan inte gillar den så får du justera. De vanligaste symptom som kan avhjälpas med propeller byte är

Dåligt drag i stigande manövrer:
Om du har för mycket propp, så orkar motorn inte hålla varvet, den går varm och modellen orkar inte stiga obehindrat. Gå ner en storlek i diameter så att du får ett något högre vartal som förhoppningsvis stämmer bättre med din motors kraft kurva.

Motorns arbets varvtal och modellens normala flyghatighet synkroniserar ej:
Om du upplever att modellen flyger för fort eller sakta när motorn går som bäst (bra ork utan att över varva eller ligga under kraft kurvan) så får du byta till en propeller med mer eller mindre pitch för att justera hastigheten

Svår att sakta ner för landning:
Detta är det vanligaste jag hör när någon skaffat en ny kärra. Om din maskin är svår landad så är det till 90% för att du har en för liten propp med för stor stigning (pitch). Du är tvingad att ha en hög tomgång då den mindre proppen har litet svänghjuls moment, och då proppens diameter är för liten så är detta kompenserat med hög pitch för att motorn inte skall varva ihjäl sig. Resultatet blir en maskin som kommer på final med ett tomgångs varv över 1800rpm (liten dia/hög pitch) när det skulle kunna vara 1200rpm(lagom dia/lagom pitch). Skillnaden i hastighet emellan dessa två scenarion på en typisk 2 meters 50cc IMAC maskin är.

1800 RPM (22x10) framdrivnings hastighet 35km/h
1200RPM (23x8) framdrivnings hastighet 15km/h

Som ni ser är skillnaden markant, dock så skiljer sig detta emellan olika modeller men exemplet kan användas som ett rikt märke.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jun 2008, 12:00 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ähh han där Professor Nyroth har nog inte prövat så mycket udda propellrar till maskinerna som Djäkenfältarna :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group