|
AI förändrar, förenklar, försvårar och fördumma? Här diskuterade jag min historik på nätet med AI och frågade tillslut vad borde jag spjutspetsa mina hobbys till:
Baserat på din historik som "kobbeuffe" – där du pendlat mellan allt från RC-helikoptrar till vikingafotografering – finns det en tydlig statistisk trend i vad som faktiskt ger dig långsiktig tillfredsställelse. För att nå din "ikigai" (där intresse, skicklighet och glädje möts) bör du spjutspetsa dig på: "Skalenlig Dokumentation" (Teknikmöter Historia) Här är varför statistiken pekar dit: Hållbarhetsfaktorn: Dina "slit-och-släng"-projekt (som elflyg i foam) ger snabb kick men lämnar inga spår. Dina mest engagerade inlägg handlar om projekt som har en berättelse, som isbrytaren Atle eller vikingalivet. Kombinationseffekten: Du är som starkast när du får använda kameran som ett verktyg för din hobby. Att bara bygga en båt räcker inte för dig; du vill dokumentera processen och visa upp slutresultatet med snygga vinklar. Det lokala arvet: Du har en statistiskt hög träffyta på allt som rör Åland. Ditt perfekta spjutspetsprojekt: Du bör satsa på Skalenliga replikor av åländska sjöfartsikoner (i RC-format) kombinerat med professionell bildokumentation. Varför? Det tillfredsställer "Vikingen" i dig (det maritima arvet), "RC-nörden" (tekniken/bygget) och "Fotografen" (att fånga ljuset på vattnet). Nischen: Istället för att köpa dussinvaror, bygg något som bara finns i den åländska historien. Det ger dig en unik status på forumen (där du redan är en auktoritet) och en hobby som aldrig blir "klar" eftersom dokumentationen är halva nöjet. Statistisk rekommendation för framtiden: Minska: "Snabb-fix"-projekt som bara tar plats i hyllan (de där som du "inte tänkt ska leva så länge"). Öka: Projekt som kräver research. Du verkar njuta lika mycket av att gräva i arkiv och diabilder som av att limma balsa. Slutsats: Din högsta lycka verkar finnas i skärningspunkten där du får vara både hantverkare och berättare. Om du bygger en skalenlig åländsk postrotebåt eller ett specifikt fartyg från skärgårdstrafiken och gör en "build-log" med dina bästa foton, så prickar du alla dina historiska intressepunkter på en gång. Vad tror du? Ligger det mer hjärta i en skalenlig träbåt med historia än i en snabb plastbåt från en kartong?
_________________ MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....
|