Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: mån 19 nov 2018, 08:52

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: IR Meter
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 08:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Turnigy LiPoly Battery IR Meter

Packs that are as good as new: between 0 and 5 milliOhm/cell

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: tis 03 maj 2016, 08:34 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: fre 13 maj 2016, 23:07 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26924
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fått hem? Testat? Hur vet man skicket på acken? Samma värde på alla celler + nåt ohm-värde?
Hur påverkas Ri av laddning, storage, urladdning, dålig kvalitet, slut osv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 08:07 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2004, 15:27
Inlägg: 15324
Ort: Solkusten
Kör: Trans Am
Har inte testat utan väntar på en passande kabel.

_________________
The "best bird" is yet to come.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: lör 18 jun 2016, 15:16 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26924
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, kikade in i tråden då den hette IR meter... men det var RI meter. ;-)
IR meter har jag, en IR-mätare för att mäta temp på tex motorer efter man flugit.
IR (Infra Red) & Ri (Resistance: Internal) för att följa prefix och suffix i elektronikvärldens benämningar på enheter.

Hur som... Mr X... jag behöver en Ri-meter, prova din nu. Eller vet du nån annan bra nånstans?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: tis 21 aug 2018, 19:41 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26924
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag köpte ju en Ri-mätare förut och har använt den lite nu och då.
Det gäller ju att följa upp Ri-värdena på cellerna för att få ut nån nytta av det hela.

- Variationen ska väl helst inte vara mer än 15-20% inom samma LiPo för en bra ack säger nån, se procent nedan. Men då menas det egentligen utgående från ursprungsvärdet, dvs om de var 10mohm först och sen blivit 13 så har de ökat med 30%.
- Ju högre mohm-värde, desto mindre ström kan acken/cellen leverera, dvs C-talet sjunker (en 4S 4000 30C-ack ska ju kunna leverera 4000x30mA, dvs 120A, men om C-talet sjunker så kanske den inte orkar leverera ström sen).
- En cell med tex dubbelt så många mohm som en annan cell så blir varmare och åldras/sväller snabbare samt tappar orken.
- Olika ackar har olika mohm-värden, men inom acken ska det vara lika förstås.
- Man ska tydligen putsa och gnida och se till att kontakterna är bra före man mäter.

Här finns en länk som man kan använda för att mata in mohm-värdet och mah-värdet på cellen och få ut hur mycket ström den egentligen klarar kontinuerligt. Svagaste cellen borde ställa vad som man max ska dra ur den. Sen hur säker man kan vara på att mAh-talet stämmer, det är ju en annan sak. Sen kan man räkna ut egentliga C-talet.
http://jj604.com/LiPoTool/

Exempel:
En bekants svullna dåliga GensAce 4S 4000 25C-ack så mäter helt OK cell-spänningar i storage-laddat läge, 3,8V / cell.
Mäter jag Ri-värdena så är dom: 15,0 … 6,3 … 15,0 … 24,0 mohm.
Det gör att skillnaden i procent är 74% och det är rätt högt.
Tar man fram hur många ampere cellerna klarar av enligt länken ovan så får man fram att de klarar 32-62 A, dvs max 32 A (svagaste cellen).
Acken ska klara 25C x 4000mAh = 100000mA, dvs 100 A kontinuerligt, men klarar alltså bara 32 A (32000mA).
C-talet är alltså egentligen inte 25C utan bara 32000 mA / 4000 mAh = 8C.
Snopet va!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: IR Meter
InläggPostat: sön 14 okt 2018, 09:32 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26924
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag har en HobbyKing-IR-meter och ska man mäta med den så kan det vara klokt att först se till att man har ordentlig kontakt och sen koppla i och ur två eller fler ggr och mäta på nytt för värdena varierar lite. Dessa 20% som är en maxskillnad för friska celler så kommer och går alltså. Lite knepigt mäta. Så innan du slänger ackarna, mät dem igen. =) Eller byt mätare.

iChargers bättre laddare har iR-meters, har labbat lite med en 406. De verkar rätt stabila. Men som vanligt... kostar lite mer för att få användbara grejer.

Det finns en annan variant på iR-meter som mäter en cell i taget, aningen dyrare, men den lär ska vara det bästa som finns idag för hobbybruk, om man inte vill betala mycket, men jag minns inte vad den heter...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010