Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
Aktuellt datum och tid: lör 21 jul 2018, 21:32

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: LiIon-ackar
InläggPostat: sön 20 maj 2018, 08:55 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26566
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
LiIon-ackar

Eftersom det börjar komma såna så är det väl lika bra starta en tråd om dem med.
Fick nyligen hem 2 st Jeti Power Ion 2600 3S1P-ackar så måste väl läsa på lite vad
som gäller och skriver ner det här så hittar man det i framtiden också. Jag vet dock
inte ett dugg om skillnaderna på de olika tillverkarnas celler eller packen som olika
andra tillverkarna bygger ihop. Man kan köpa enskilda celler på många ställen, men
färdiga packs är mer ovanligt att hitta som passar ens syfte. Jag har köpt LiIon-ackar
som är gjorda för RC-användning. Hur som, skriver ner lite vad som gäller för dom
jag har. Enskilda celler måste svetsas ihop eftersom lödning kan fördärv dem, men
det finns omvägar, dock beror det förstås på hur dyr modell man skickar upp. Jag vet
inte exakt vad det är mer för innehåll utöver Litium och Ion (?) i dessa ackar. Stora
skillnaden mellan LiPo och LiIon är att LiPo kan leverera höga strömmar, så man ska
nog först ta reda på vad modellen drar innan man får för sig att byta ackar. LiIon är
större och tyngre än LiPo, men de har betydligt mer mAh.


Jeti Power Ion 2600

Info:
- Jeti är ett kvalitetsmärke och har gjort bra grejer under många år (egna ord)
- http://www.jetimodel.com/en/katalog/Acc ... iIon-Accu/
- Jag har inte köpt enskilda celler utan köpt en färdig ack. De säljs också med en plasthållare men den väger ju bara.
- Det finns 2100 och 2600 mAh-celler
- Nämnda celler väger 45 g/cell (mina 3S1P väger 142,7 gram med hölje utan kontakt)
- Cellerna (2100 & 2600) har samma mått (65 x 18mm i diameter)
- 2100 kan leverera kontinuerligt 25A (max 50A) och 2600 som räcker längre kan bara leverera 20A (Max 40A). Obs, det kom med två anvisningar med acken och på ena står det tvärtom.
- Metallhölje som alla andra celler
- Varje cell i varje paket är utvalt (vad nu det menas)

Laddning:
- Bägge laddas med max 4A, dvs 1,5C.
- Innehåller överspänningsskydd (över 5V)
- Man behöver inte använda balanserare (finns inte ens balanseringskablar)
- Laddas upp till max 4,2V per cell, dvs 12,6V på 3S, som LiPo
- Laddas i temp mellan +5 och +30 grader Celcius
- Överladdning bränner säkringen och cellen är körd

Urladdning:
- Innehåller överströmsskydd
- Får ej laddas ur under 2,6V per cell, dvs 7,8V på 3S, inte alls som på LiPo (läser man längre ner i bruks så står det 2,5V, hm)
- Får användas i temp från -5 till +55 (de tål inte kyla precis som LiPo men den får användas i högre temperaturer än LiPo)
- Vid kortslutning (ska undvikas förstås) så slår strömskyddet in efter 5 sek och då far säkringen och då är cellen körd

Övrigt:
- Får förstås ej skadas mekaniskt
- Återvinning -> Problemavfall

Det står inget om hur mycket mAh man kan dra ur en 2600mAh-cell, men läste nånstans att 2400 är max, så om man jämför
mAh/gram mellan tex:
- Gravity LiPo 3S 1300mAh 30C-ack (106,9g utan XT60, max 1040 mAh om 80% urdraget)
- Jeti Power Ion 3S 2600mAh-ack (142,7g utan XT60, max 2400 mAh om max utdraget)
Så blir det:
LiPo: 1040mAh / 106,9g = ca 9,7mAh per gram
LiIon: 2400mAh / 142,7g = ca 16,8mAh per gram
Dvs LiIon kan leverera (16,8 - 9,7) / 9,7 = LiIon har ca 73% per kapacitet mer än LiPo

Så om du byter ut ditt LiPo mot ett LiIon i ditt flyg, tänk på vikten, dvs du klarar dig med ett LiIon med lägre mAh-tal men ändå behålla vikten.
Jag ska använda mina första LiIon-ackar i ett flyg som drar max 15A vid fullgas, vilket funkar bra eftersom acken klarar 20A kontinuerligt.
Men det finns inte så mycket att välja bland i den storleken (smått) så jag valde att använda ovan nämnd ack och sedan lätta flyget 32 gram istället.
Dvs samma slutvikt, men 73% mer mAh. ;-) Ja och för den som inte hängt med... det ökar flygtiden också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LiIon-ackar
InläggPostat: sön 20 maj 2018, 10:30 
Offline
Rutinerad medlem

Blev medlem: tor 15 sep 2016, 15:25
Inlägg: 457
Ort: Mariehamn
Kör: Halta Lotta
Du får fara ut och testa flygtid snart ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LiIon-ackar
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 10:31 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26566
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Sitter och funderar på hur jag ska ladda dessa Jeti-ackar.
Det står ingenting på deras hemsida eller i deras manual som kommer med HUR man ska ladda dem, förutom det som står ovan:
Laddas med max 4A, dvs 1,5C. Man behöver inte använda balanserare (finns inte ens balanseringskablar). Laddas upp till max 4,2V per cell.
Jag har tre laddare och kollade en av dem nu och den kan ladda NiMH, NiCd, A123, Pb och LiPo. Gick jag in i LiPo-menyn så kunde jag välja LiIon också (3.6V-celler)... så nu laddar jag acken med 1C, dvs 2600mA och 10,8V (3,6V/cell). Intressant.

3DXR
https://www.3dxr.co.uk/product-category ... batteries/
Har också LiIon-ackar, 3S och 4S i skrivande stund, med balanseringskablar. Mer har jag inte kollat upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LiIon-ackar
InläggPostat: mån 09 jul 2018, 11:16 
Offline
Inventarie
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 16 maj 2004, 01:07
Inlägg: 26566
Ort: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MickeM skrev:
- Får ej laddas ur under 2,6V per cell, dvs 7,8V på 3S, inte alls som på LiPo (läser man längre ner i bruks så står det 2,5V, hm)

Kan ju inte kolla acken med en vanlig LiPo-tester då den använder balanseringskontakterna, så jag får väl ta med en Fluke (multimeter) och mäta spänningen.
Inte svårt att mäta det. Men hur mycket sjunker spänningen när man gasar på runt på fältet? Låt säga om jag flugit en stund, landar, kopplar ur acken och mäter spänningen (varm ack) till låt säga 3,0 V. Och sen när den svalnat kanske den visar mer (?), som LiPO gör. Men, vad är det för spänning med acken ansluten? Och hur lågt sjunker spänningen när jag flyger? Går den under 2,6V så är det ju inte bra, vad som händer, ingen aning. Skadas på samma sätt som LiPo som går under 3,25V? Tror nog jag satsar på LiIon-ack MED balanseringskablar nästa gång. =) LiPo-varnare som man kan ha i flyget så går ju faktiskt ner rätt lågt i inställningarna för spänningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010