motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Skilnad på lång / kort rigg?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=13&t=7931
Page 1 of 1

Author:  Dawson [ Tue 22 Jun 2010, 16:27 ]
Post subject:  Skilnad på lång / kort rigg?

Vad är det för skillnad på en kort och lång rigg?
Om man är intreserad av en båt som har haft kortriggad snurra på aktern, hur skulle den gå med en långriggad snurra då? vad är skillnaden? :roll:

Author:  krille 1488 [ Tue 22 Jun 2010, 17:08 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

bara o höja upp akterspegeln till rätt höjd med tex batting och rostfri plåt. har gjort det med några små båtar o funkat bra!

Author:  Annica [ Tue 22 Jun 2010, 17:14 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

http://www.fiskesnack.com/forum/archive ... 23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Author:  Dawson [ Tue 22 Jun 2010, 17:15 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

krille 1488 wrote:
bara o höja upp akterspegeln till rätt höjd med tex batting och rostfri plåt. har gjort det med några små båtar o funkat bra!


har du någå bilder på bygget så jag får forska lite i det... låter ju rimligt, men ja..

Author:  krille 1488 [ Tue 22 Jun 2010, 17:25 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

tyvär inga bilder men det är inget svårt!batting i samma bredd som akerspegeln är nu, säkert sitter det plåt åxå där, sen kollar du hur hög den ska bli och bulltar fast med plåten

Author:  Dawson [ Tue 22 Jun 2010, 17:32 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.


När jag läser på länken du skickade, så finns de ju bara fördelar igentligen.. men skulle båten plana å få upp någon hastighet?
Hur blir det om man mäter från kölen oneråt, hur mycket ska proppen va nere i vattnet? jo jag vet att den ska va helt i vattnet :lol: men hur långt ner? finns de några rekommenderade mått angående det?

Author:  eXter [ Tue 22 Jun 2010, 18:05 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Author:  MickeM [ Tue 22 Jun 2010, 18:55 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

eXter wrote:
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Inte är det nåt fel att "vara sån", det är väl det forum är till för, att bland annat dela kunskap och tillrättvisa sådant som är fel eller bristfälligt.
Har också förstått att när det kaviterar är det som om "kopplingen slirar", dvs propellern snurrar mer än den gör nytta pga att det är för mycket skapade luftbubblor. Typ att det inte händer så mycket mellan tex 6000 och 7000 rpm. Kavitationen uppstår väl oftast för att det slipper in för mycket vatten med luft i, men det är väl egentligen inte kavitation eller? Det är väl bara rätt o slätt vatten med för mycket luft i. Propellerbladen ska ju skära igenom vatten (600 ggr hårdare än luft), annars blir det ingen fart på ekipaget. :D

Author:  eXter [ Tue 22 Jun 2010, 20:10 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

MickeM wrote:
eXter wrote:
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Inte är det nåt fel att "vara sån", det är väl det forum är till för, att bland annat dela kunskap och tillrättvisa sådant som är fel eller bristfälligt.
Har också förstått att när det kaviterar är det som om "kopplingen slirar", dvs propellern snurrar mer än den gör nytta pga att det är för mycket skapade luftbubblor. Typ att det inte händer så mycket mellan tex 6000 och 7000 rpm. Kavitationen uppstår väl oftast för att det slipper in för mycket vatten med luft i, men det är väl egentligen inte kavitation eller? Det är väl bara rätt o slätt vatten med för mycket luft i. Propellerbladen ska ju skära igenom vatten (600 ggr hårdare än luft), annars blir det ingen fart på ekipaget. :D

Jag har blivit lärd att det är vanligast med felbyggda propellrar... Ser ut som små bubblor, man lär ska kunna se det med en stroblampa...

Author:  Dawson [ Thu 24 Jun 2010, 20:53 ]
Post subject:  Re: Skilnad på lång / kort rigg?

Det här löste sig bra det! Tog tag i ett måttband, och for till gamla båten, o mätte avståndet mellan stabbplattan ovanför proppen upp till fästena som va 42 cm, o ut till nya båten o mätte o konstaterade att båten passar perfekt utan modifieringar.. ja, det gick som det gick, affär blev det av iallafall =)

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/