Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 11:17

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 16:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Vad är det för skillnad på en kort och lång rigg?
Om man är intreserad av en båt som har haft kortriggad snurra på aktern, hur skulle den gå med en långriggad snurra då? vad är skillnaden? :roll:

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 17:08 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
bara o höja upp akterspegeln till rätt höjd med tex batting och rostfri plåt. har gjort det med några små båtar o funkat bra!

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 17:14 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
http://www.fiskesnack.com/forum/archive ... 23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 17:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
krille 1488 wrote:
bara o höja upp akterspegeln till rätt höjd med tex batting och rostfri plåt. har gjort det med några små båtar o funkat bra!


har du någå bilder på bygget så jag får forska lite i det... låter ju rimligt, men ja..

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 17:25 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Mar 2009, 18:16
Posts: 457
Location: saltvik
Kör: BMW 850/ALFA 156 2.5
tyvär inga bilder men det är inget svårt!batting i samma bredd som akerspegeln är nu, säkert sitter det plåt åxå där, sen kollar du hur hög den ska bli och bulltar fast med plåten

_________________
För att slippa detta


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 17:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.


När jag läser på länken du skickade, så finns de ju bara fördelar igentligen.. men skulle båten plana å få upp någon hastighet?
Hur blir det om man mäter från kölen oneråt, hur mycket ska proppen va nere i vattnet? jo jag vet att den ska va helt i vattnet :lol: men hur långt ner? finns de några rekommenderade mått angående det?

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 18:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 18:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31436
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
eXter wrote:
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Inte är det nåt fel att "vara sån", det är väl det forum är till för, att bland annat dela kunskap och tillrättvisa sådant som är fel eller bristfälligt.
Har också förstått att när det kaviterar är det som om "kopplingen slirar", dvs propellern snurrar mer än den gör nytta pga att det är för mycket skapade luftbubblor. Typ att det inte händer så mycket mellan tex 6000 och 7000 rpm. Kavitationen uppstår väl oftast för att det slipper in för mycket vatten med luft i, men det är väl egentligen inte kavitation eller? Det är väl bara rätt o slätt vatten med för mycket luft i. Propellerbladen ska ju skära igenom vatten (600 ggr hårdare än luft), annars blir det ingen fart på ekipaget. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Tue 22 Jun 2010, 20:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
MickeM wrote:
eXter wrote:
Annica wrote:
http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-23635.html

Skillnaden är längden på just riggen delen mellan själva motorn och växelhuset med proppellern, sätter Du en motor med kort rigg på en båt byggd för lång så kan det bli problem att få ordentligt grepp i vattnet med proppen och den börjar kaviera (suga luft) så det är det sämsta felvalet.
Har Du en motor med lång rigg på en båt avsedd för kort så sticker motorn ner onödigt mycket och det blir mer motstånd och det går tyngre = drar mer bränsle.

Inte för att vara sån men kavitera är någonting helt annat...När en snurra kaviterar så slits det (små) bitar ur propellern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Inte är det nåt fel att "vara sån", det är väl det forum är till för, att bland annat dela kunskap och tillrättvisa sådant som är fel eller bristfälligt.
Har också förstått att när det kaviterar är det som om "kopplingen slirar", dvs propellern snurrar mer än den gör nytta pga att det är för mycket skapade luftbubblor. Typ att det inte händer så mycket mellan tex 6000 och 7000 rpm. Kavitationen uppstår väl oftast för att det slipper in för mycket vatten med luft i, men det är väl egentligen inte kavitation eller? Det är väl bara rätt o slätt vatten med för mycket luft i. Propellerbladen ska ju skära igenom vatten (600 ggr hårdare än luft), annars blir det ingen fart på ekipaget. :D

Jag har blivit lärd att det är vanligast med felbyggda propellrar... Ser ut som små bubblor, man lär ska kunna se det med en stroblampa...

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Skilnad på lång / kort rigg?
PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 20:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 14 Mar 2007, 00:12
Posts: 1227
Location: Typ City
Kör: Bil
Det här löste sig bra det! Tog tag i ett måttband, och for till gamla båten, o mätte avståndet mellan stabbplattan ovanför proppen upp till fästena som va 42 cm, o ut till nya båten o mätte o konstaterade att båten passar perfekt utan modifieringar.. ja, det gick som det gick, affär blev det av iallafall =)

_________________
Mikael Dahlström
Alias "Dawson"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group