motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Nu ska mc-döden stoppas http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=12&t=492 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mr X [ Mon 25 Apr 2005, 21:29 ] |
Post subject: | |
<a href='http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=53-AV_ID=394620,00.html' target='_blank'>http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=53-AV_ID=394620,00.html</a> Nu ska mc-döden stoppas 2005-04-06 Av:Kjell Hedlund Risken att dödas är ungefär 15 gånger större om man tar motorcykeln till kiosken i stället för bilen. Men motorcyklisterna blir allt fler i Sverige och allt fler dödas. Utvecklingen oroar myndigheterna och motorcyklisternas egna organisationer. I sommar presenteras förslag om skärpta regler. Den typiska dödsolyckan ser ut så här: Motorcyklisten, som kanske är på väg till kiosken, kör av vägen på en 70-sträcka där det går alldeles för fort då han kommer in i en kurva. Han bromsar på fel sätt, tappar kontrollen över maskinen och kastas med huvudet före in i ett träd. Mer än hälften av de som dödades på motorcykel i Sverige förra året använde supersportmaskiner. De är kopior av roadracingmaskiner och är lätthanterliga, har högeffektiva bromssystem, hög acceleration och höga toppfarter. Vissa når hastigheter över 300 kilometer i timmen. — Jag brukar säga att ingen köper en sporthoj för att hålla hastighetsgränsen, säger Åke Lövh, chef för trafikpolisen i Uppsala län. Vill påverka förarna Dödstalen skulle kunna minskas om man förbjuder supersportmaskinerna eller kan få förarna att bli mer medvetna om riskerna de tar. Bland de organisationer och myndigheter som arbetar med problemet är dock stödet för ett förbud litet. Därför inriktar man sig nu på att påverka förarna. Sveriges motorcyklisters centralorganisation, SMC, anordnar i sommar särskilda kurser för ägare till supersportmaskiner, bland annat på Rörken utanför Uppsala. Syftet är öka kunskaperna om riskerna, och att visa på goda förebilder. SMC har rekryterat och utbildat särskilda instruktörer och även försökt få med en del kända mc-profiler. Man försöker skapa en ny kultur inom superhojgruppen, av det slag som redan finns hos de lite äldre motorcyklister som helst glider fram på vägarna. — SMC och liknande organisationer tycker inte särskilt mycket om de förare som ger motorcyklismen ett dåligt rykte. Men man vill inte mota bort dem, utan att i stället få med dem, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid vägverket. Förslag kommer i sommar Det är bland annat Tingvall som samlar ihop det knippe av förslag som ska presenteras i sommar. Vägverket och en rad organisationer samarbetar i ett projekt, kallat Motorcykel-OLA, där man analyserar olyckorna och försöker hitta lösningar för att få en säkrare mc-trafik. Det är rimligt att på en del områden har mer tvingande regler, säger Claes Tingvall, och tillägger: — Förhoppningsvis ska det i de förslag vi lägger komma ut ganska skarpa saker. Tingvall vill inte säga mera än att det handlar om utbildning, övervakning, registrering och körkort. Tänker de återkalla A-körkortet för dem som fram till 1976 kunde få sin behörighet utan särskilda mc-prov? - Det tror jag inte. Den gruppen minskar år för år. Bedömningen är att det inte skulle ge så förfärligt mycket, svarar Claes Tingvall. Flera undersökningar har visat att mc-förare som gått utbildningar för att kunna hantera sitt fordon bättre kör mer riskfyllt än tidigare. — Fortbildningen måste vara inriktad på åtgärder som höjer insikten om de risker som finns. Det är jätteviktigt, säger SMC:s generalsekreterare Per Johansson. Tekniska lösningar I ett förslag till ny policy för NTF pekas på en annan väg: — Vi vill skriva in att mc-tillverkarna bör erbjuda tekniska system som förhindrar överskridande av hastighetsgränser och onykter körning, säger NTF:s mediechef Thomas Carlsson. Under åren 1995 till 2002 omkom i genomsnitt 37 förare eller passagerare per år på motorcykel, 2003 ökade siffran till 47 och den preliminära siffran för 2004 är 59 dödade. Utvecklingen oroar många, men förvånar inte statistikerna. — Jag skulle vilka säga att det är ett normalt utfall med tanke på hur många fler det är som åker mc i dag, säger Mikael Klingstedt, Vägverket i Eskilstuna. |
Author: | jonko [ Fri 20 May 2005, 09:32 ] |
Post subject: | |
ja ... vad säger man ... jag skulle inte vara emot att förbjuda plastraketer ... då skulle jag ju ha en orsak att sluta köra ![]() men inte vill jag det ! men o köra på rörken i uppsal är kul! det är ju en gocart bana som är betydlitgt bättre i beläggningen än på åland, varav det är möjligt att köra relativt. på kobben så får man ju inte fäste hur än man står och burnar däck... det är som att det är blött på banan konstant! + att det är lite knivigt vassa kruvor... angående rörken så är de oxo vassa ... men det går ... det jobbiga är ju att man måste ner i ettan ganska ofta, och alla som kör sporthojj, så vet ju att med 12000 i klockan på tvåan och en snabb inbroms och ner i ettan och mätarn på runt 9000 så vet att det känns och hörs i hojjen... men det går relativt bra ... lite bakhjulsstuds kommer det men ... men har man en r1 el dyl så går det bra att hålla 2:an konstant och ha bra flyt. men inte med min lilla 600... vart jag vill komma med det här ? ingenstans! bara att jag vill köra bana och att det skulle vara fint om det fanns ett alternativt för oss på åland |
Author: | TomK [ Fri 20 May 2005, 15:54 ] |
Post subject: | |
Angående bana... Rörken har faktiskt sämre grepp än Vessingsboda, även om asfalten är nyare och slätare (helt ny asfalt kommer dock att läggas under sommaren på Rörken - den kanske blir bättre). Det märks en klar skillnad i hur hårt man kan ligga på med motard och slicks. Men visst är Rörken ett bättre alternativ för sporthoj - kurvorna på Vessingsboda är alldeles för skarpa för att det ska fungera med större maskiner. Annars så finns ju Pettbölevägen (Saltvik) och Hultavägen (Sund), med flera... ![]() |
Author: | Mr X [ Sun 22 May 2005, 17:27 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TomK+20 May 2005, 15:54 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TomK @ 20 May 2005, 15:54 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Annars så finns ju Pettbölevägen (Saltvik) och Hultavägen (Sund), med flera... ![]() Med utfarter bakom kurvor och backar bör man nog tänka till en och två gånger. Jag fick mig nog en näsbränna där. |
Author: | TomK [ Tue 24 May 2005, 13:50 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Mr X+22 May 2005, 16:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 22 May 2005, 16:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Med utfarter bakom kurvor och backar bör man nog tänka till en och två gånger. Jag fick mig nog en näsbränna där.[/quote] Men om man förutsätter att det ligger grus i kurvor, står en traktor bakom backkrönen osv, så blir man inte överraskad när det väl händer ![]() ![]() Nä, det är nog avåkningszonerna som avskräcker mest. |
Author: | jonko [ Wed 25 May 2005, 21:43 ] |
Post subject: | |
ja inte är det någe problem med att hitta fina och roliga vägar på kobben ... det är bara det att man börjar ju inse (nu när man klarat sig så här långt) att det är ju super skita farligt att köra hojj på åland ! får man inte nån j***a plast hink runt öronen på hamnsundsvägen så får man ju iställe nån j***l som lagt ut rull grus i kurvan ... det där med hinken var faktiskt lite kul ... ( tog aldrig) men ska vi starta ett eget allrisk förs bolag för oss hojjåkare med lite vätt i knoppen ? hörde att det var någon stjärna som hade klota nu igen ! med en ny hojj gixer elelr någe annat som får fjortisran på fall vid nygge... lite irriterad på alla stjärnor som drar upp förs premien pga sina uppvisningar... en vurpa är okej ... men in i en bunt bilare ... (hörde så, men det är ju åland så det behöver inte stämma) det låter som en sån där impa runda på stan! vilket i sintur leder till att vi inte kan köra hojj som vi vill utan att få blåbären efter oss på landet och att försäkringen blir dyr ... fattar nån vad jag menar ? lite upprörd nu bara ... nu ska jag gå å skita! |
Author: | Mr X [ Wed 25 May 2005, 23:38 ] |
Post subject: | |
En gul suzuki 1000 och för mycket gas vid rödljuset på Ålandsvägen blev ett tappat ego och minne för livet. :rolleyes: ...Herrelös motorcykel orsakade krock med två bilar |
Author: | Cambudgie [ Thu 26 May 2005, 07:22 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Mr X+26 May 2005, 00:38 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 26 May 2005, 00:38 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En gul suzuki 1000 och för mycket gas vid rödljuset på Ålandsvägen blev ett tappat ego och minne för livet. :rolleyes: ...Herrelös motorcykel orsakade krock med två bilar[/quote] Personer som inte kan hantera det fordon dom framför ska inte ha ett sånt fordon, dom ska hålla sig till cykel!!! |
Author: | MickeM [ Thu 26 May 2005, 11:19 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-jonko+25 May 2005, 21:43 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (jonko @ 25 May 2005, 21:43 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->men ska vi starta ett eget allrisk förs bolag för oss hojjåkare med lite vätt i knoppen ? hörde att det var någon stjärna som hade klota nu igen ! med en ny hojj gixer elelr någe annat som får fjortisran på fall vid nygge... lite irriterad på alla stjärnor som drar upp förs premien pga sina uppvisningar... [/quote] Börjar bli dags att göra något åt det där... de som klantar sig (oavsett det är av oerfarenhet, osv) så bör vara de som drabbas hårdast vad gäller premier och sådant... kompanismörj är lite stenålders... Varför skall den som kört felfritt tvingas/straffas att betala mer till ett försäkringsbolag bara för att andra inte kan sköta sig? Nej för fasen, bort med bonusen och öka försäkringsbeloppen 20%+ varje gång för de som gör bort sig i trafiken. Det blir dyrt ja, men sluta köra eller kör försiktigare då! ![]() Så länge tanken "Mjäh, e ju försäkrad" existerar så är det lite lätt det hela... Då kanske påbackningar, dörruppslag, ikörningar, osv, minskar... Vissa ska helt enkelt inte styra ett fordon... |
Author: | jonko [ Thu 26 May 2005, 11:31 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Mr X+25 May 2005, 23:38 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 25 May 2005, 23:38 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> En gul suzuki 1000 och för mycket gas vid rödljuset på Ålandsvägen blev ett tappat ego och minne för livet. [/quote] en gul sukka 1000... jag har ju faktiskt små funderat på en sukka 1000, cbr 1000 eller retta men det går ju inte att äga en sån om man vill ha försäkrat !? vart fasen e de här på väg? |
Author: | XXBlackbird [ Sun 05 Jun 2005, 10:44 ] |
Post subject: | |
Premierna för den som orsakar en olycka stiger faktiskt med 20% med nuvarande system då man tappar 20% bonus ![]() |
Author: | MickeM [ Sun 05 Jun 2005, 12:16 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-XXBlackbird+5 Jun 2005, 10:44 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (XXBlackbird @ 5 Jun 2005, 10:44 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Premierna för den som orsakar en olycka stiger faktiskt med 20% med nuvarande system då man tappar 20% bonus ![]() Skitbra! Tanke: Men jag menar ju även det... att när det kommer hem ett brev i lådan som säger: "Nu ska du betala mer, för folk krockar mer med rådjur, backar på andra, kör i andra osv"... då blir man lite :angry: Bort med fler rådjur och låt dom som inte tittar i backspegeln när de backar samt de som inte har ögonen på körbanan få stå för sitt... Är väl ingen välgörenhet vi oskyldiga ska stå ut med. ![]() ovarsam, trött, dum eller nåt... då är det ju jag som är skyldig... inte vill jag att andra ska få stå för mina dumheter. Det går ju liksom lite pengar åt till en reparation från rådjur, påbackning och påkörning... ![]() |
Author: | Cambudgie [ Sun 05 Jun 2005, 13:40 ] |
Post subject: | |
Håller med till viss del. Om man följt lagen och inte kört vårdslöst eller nåt och ändå händer det en olycka, då tycker jag inte bonusen ska falla eller premiern höjas för andra. T.ex om man kör på ett rådjur eller en älg som man inte kan rå för. Eller blixthalka mitt i augusti ![]() |
Author: | XXBlackbird [ Mon 06 Jun 2005, 14:11 ] |
Post subject: | |
Det är INGEN bonusförlust om man krockar med rådjur, älg, får stenskott eller blir drabbad av skadegörelse ![]() |
Author: | MickeM [ Mon 06 Jun 2005, 14:43 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-XXBlackbird+6 Jun 2005, 14:11 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (XXBlackbird @ 6 Jun 2005, 14:11 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Det är INGEN bonusförlust om man krockar med rådjur, älg, får stenskott eller blir drabbad av skadegörelse ![]() Bonusförlust? Nej det får man väl inte... men försäkringspremierna stiger hela tiden pga påbackningarna, påkörningarna osv ... ![]() |
Author: | Mr X [ Tue 07 Jun 2005, 11:06 ] |
Post subject: | |
Någon måste väl betala vinsten till aktieägarna |
Author: | XXBlackbird [ Sat 11 Jun 2005, 21:39 ] |
Post subject: | |
Ömsen är ett ÖMSESIDIGT bolag dvs, alla försäkringstagare är ägare ![]() Antalet försäkringar man har omvandlas till röster på bolagsstämman.... |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |