Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 28 Mar 2024, 12:24

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: köp av lättviktare.
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 00:05 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
jag ska köpa en lättviktare. men ja är inte säker på vilken. denna lockar mycket http://www.blocket.se/vi/18679464.htm?ca=17_s men sen var det nån i skolan som började snacka skatter o moms o allt sånt.. å att skatterna o momsen o allt de skulle gå på över 1500 e... så då skulle jag ju lika gärna köpa en ny... jag har även kollat på gas-gas sm 125 och andra motards.. vad skulle skatterna bli på husqvarnan tex o finns de bra motards 125:or på åland? hörde att de finns en qvarna sm 125 på åland till salu.. men va jag hört så e den ganska dyr.. ge annars tips på andra motards 125.. jag skulle helst villa ha en ny eftersom jag alldrig har hafft annat fodon.. :( så jag kan inte skruva o så.. o ja har inte pengar nu till o börja köpa något billigt för o lära mig... :( ge gärna tips på andra motard 125:or.

en sak till, jag måst ju ta kortet ochså.. hur länge tar det (fyller i januari) o ta det o hur mycke skulle det kosta?? har sökt ganska mycket på internät om priser på kortet men hittar allt från 2000kr-10 000 kr? typ ingen info om vad det skulle kosta på Åland.

/Exclusive


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 02:16 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
http://home.aland.net/m02238/priser.htm
Här har du en bilskola på ön med priser utsatta

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 10:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Kortet går alltså på närmare 1000e, men tullen blir inte mer än 350e på en 125:a motard enligt www.tulli.fi. Du kan även titta på ktm exc 125 sm, gasgas 125, nya derbi 125 med flera.
Lycka till! Hoppas vi ses på vägarna i sommar

//Niklas


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 11:39 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Stor del av pengarna som spenderas på lättvikarkortet får du igen då du tar bilkort... Plus att det är mycket färre timmar att köra, jag körde 5h personbil och 5h lastbil. Sen slipper man ju några timmar av teorin också

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 15:22 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
okej tack för svaren, men som det visar här e det billigare med övningstillstånd..
Motorcykel

(A)(A1) Lätt motorcykel, 900 EUR
(A)(A1) Lätt motorcykel (med övningstillstånd), 690 EUR
(A) Tillsammans med (B), +550 EUR
(A) Om du redan har (B), 630 EUR
(A) Om du redan har (B) med övningstillstånd, 590 EUR

vad betyder det och hur får man tag på det?
hur mycket rekomenderar ni att jag ska övningsköra?
får man övningsköra när man måst ha vinterdäck?
får man mellanviktkortet gratis när man fyller 18?
va kostar tungvikt sen när man har lättviktarkort (mellanviktskort?)?
kan man trimma (lättviktaren) utan att behöva bry sig om snuten(som när man hör alla "moppegangsters" som kör ifrån snuten hela tiden)?
kan nån skriva vad alla (A)(A1) o vidare betyder? ja ser u att (A1) är lätt men varför står det (A) framför?
sorry att det kommer så mycket frågor men ja e ju liite noob
:oops:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 16:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
exclusive wrote:
får man mellanviktkortet gratis när man fyller 18?

Ja
exclusive wrote:
va kostar tungvikt sen när man har lättviktarkort (mellanviktskort?)?

Från mellan till tung borde vara gratis de också
exclusive wrote:
kan man trimma (lättviktaren) utan att behöva bry sig om snuten(som när man hör alla "moppegangsters" som kör ifrån snuten hela tiden)?

Strypa av osv bör ej vara några problem, vette fan va dom tycker om trimrör och liknande

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 16:41 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
okej tack så man får tungviktskortet gratis när man fyller 21.. najs


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 16:51 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 30 Jan 2005, 19:26
Posts: 134
Location: Mariehamn
Måste man inte göra en uppkörning för att få mellankortet?! Så var det iaf när jag tog mitt mellankort, det är ju dock inte direkt några stora pengar de rör sig om. Sen tungt får man automatiskt när man blir 21. Men de var waaaay back in the days när jag tog mina kort! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 18:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Dansund wrote:
Måste man inte göra en uppkörning för att få mellankortet?! Så var det iaf när jag tog mitt mellankort, det är ju dock inte direkt några stora pengar de rör sig om. Sen tungt får man automatiskt när man blir 21. Men de var waaaay back in the days när jag tog mina kort! :wink:


App, app, app.

Har man haft begränsad A-behörighet i 2 år får man automatiskt obegränsad A-behörighet. Dvs vid 20 om man tog begränsad när man var 18.

Vid 21 får du avlägga särskild examen om du inte haft hojkort sedan tidigare...

Ake.fi wrote:
SÄRSKILDA BEGRÄNSNINGAR FÖR KÖRRÄTT I KLASS A

- Vid 18 års ålder kan en person får körkort av klass A som berättigar att framföra en motorcykel vars effekt är högst 25 kW och motorcykelns effekt i förhållande till dess egenmassa inte övergår 0,16 kW/kg. Innehavare av A1-körkort behöver inte avlägga en ny examen för att få körkort av klass A, men nya körkortstillstånd måste ansöka hos polisen på den ort där den sökande bor.
- Rätt att framföra motorcykel med en effekt över 25 kW förutsätter innehav av A-körrätt under minst två år eller ett separat avlagt kör- och manövreringsprov med en motorcykel på minst 35 kW. Separat prov kan avläggs efter fyllda 21 år.


Och för att svara på trådskaparens fråga om trimning/avstrypning:
Teoretiskt sett skulle polisen kunna ta dig för körning utan behörighet om du kör ostrypt, men det sker nog väldigt sällan i praktiken då det ju inte är sådär "bara" att bevisa det.

Sen är det väl mycket möjligt att dagens lättviktare är, precis som "riktiga" hojar, helfordondsgodkända, vilket skulle innebära att du både kan få böter och skickas på ombesiktning om du satt på tex trimpipa, miniblinkers, eller ändrat något överhuvudtaget på hojen... Sannolikheten att det skulle inträffa på Åland är dock ganska försvinnande liten skulle jag vilja påstå.

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 19:47 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
okej.. ja tror ändå att jag ska köra orginal i början (ostrypt).. medans jag lär mig


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Dec 2008, 22:45 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
föresten.. vilka böcker behöver jag till lättviktskortet? nån som har o vill bli av med? dyra?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 03:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 01 Nov 2004, 20:49
Posts: 375
Böcker brukar ingå då du tar körkortet, om inte så har nog jag böckerna kvar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 05:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
När jag tog lättiskort vart det runt 600€, men tänk då på att du slipper 2 teorikväller på vanliga bilkortet sen när det är dags så de blir väll runt 200e billigare bilkörkort sen.

tänk även på att efter du haft lättiskortet 2 år får du byta till mellanvikt utan några prov och efter du ansökt om det så dröjer det 2 år innan du får tungvikt

Det betyder att om du tar lättis kortet som 16åring har du tungkort vid 20år fyllda...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 19:43 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
okej tack för svaren men några har ja int svar på ännu.. nån som vet?

1. vad betyder övningstillstånd o hur får man tag på det?
2.får man övningsköra när man måst ha vinterdäck?
3.kan nån skriva vad alla (A)(A1) o vidare betyder? ja ser u att (A1) är lätt men varför står det (A) framför?
de var bara det.. tack igen för svaren


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 21:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
exclusive wrote:
okej tack för svaren men några har ja int svar på ännu.. nån som vet?

1. vad betyder övningstillstånd o hur får man tag på det?
2.får man övningsköra när man måst ha vinterdäck?
3.kan nån skriva vad alla (A)(A1) o vidare betyder? ja ser u att (A1) är lätt men varför står det (A) framför?
de var bara det.. tack igen för svaren


1. När du börjar övningsköra så snackar du med körläraren å så sen får du ett övningstillstånd av polisen. Då får du "övningsköra" på egen hand. Du har en vit triangel bakpå hojen och får inte köra efter de blivit mörkt och inte skjutsa. Då kanske du slipper 1-2 körtillfällen med bilskola så det blir lite billigare.

2. Ingen aning.

3. A1 är Lättviktare 125cc ->11kw
A (begränsad) är mellanvikt, kubik spelar ingen roll men får max vara 25kw.
A är tungvikt. Får köra alla sorter och storlekar.

A1 16år, A(begränsad) 18år och A 20år. Om du inte tagit något kort utan vill gå direkt på tungvikt senare i livet så tror jag du måste vara 22 eller något sådant.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Dec 2008, 23:41 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
exclusive wrote:
2.får man övningsköra när man måst ha vinterdäck?


Läste nånstans att motorcyklar och mini coopers är befriade från vinterdäck då det är så svårt/nästan omöjligt att hitta vinterdäck till dem, så det är nog bara att tuta på! Hur många mopeder kör tex med speciella vinterdäck? Jag kör nog var å varannan dag ännu med vanliga sommardäck på Husan! Nån annan som vet 100?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Dec 2008, 19:37 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
okej för ja tänkte bara att om man int får köra upp å så när det är vinter (vinterdäck) så blir det väl den sista mars o sen 30 dagars övningstillstånd så blir det juförst i april som ja får det riktiga kortet..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Dec 2008, 19:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
exclusive wrote:
okej för ja tänkte bara att om man int får köra upp å så när det är vinter (vinterdäck) så blir det väl den sista mars o sen 30 dagars övningstillstånd så blir det juförst i april som ja får det riktiga kortet..


vanligtvis börjar ju mc-året första maj i.o.m paraden i stan. Så att ha kortet i april är ju perfekt!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Dec 2008, 19:54 
Offline
Besökare

Joined: Fri 05 Dec 2008, 22:51
Posts: 19
StewOo wrote:
exclusive wrote:
okej för ja tänkte bara att om man int får köra upp å så när det är vinter (vinterdäck) så blir det väl den sista mars o sen 30 dagars övningstillstånd så blir det juförst i april som ja får det riktiga kortet..


vanligtvis börjar ju mc-året första maj i.o.m paraden i stan. Så att ha kortet i april är ju perfekt!


jo det förståss men ändå.. med tanke på att jag fyller i januariså skulle jag ju vilja komma ut på vägarna så snabbt som möjligt. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Dec 2008, 15:48 
Offline
Medlem

Joined: Mon 23 Jul 2007, 13:07
Posts: 86
man måste inte ha vinterdäck på mopeder men på mc så måste man ha sa polisen när ja fråga!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group