Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 07:52

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 12:31 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
petterekman wrote:
Ålandstidningen wrote:
En av förarna saknade dessutom rättighet att köra mc.


Menar de som i:

A. Saknade hojkort.
B. Tung hoj på mellankort.

:?:

Fallet B låter i mina öron väldigt bekant... Host...

Edit:
Fick redan mitt svar.

Snooke wrote:
Har dom rätt att sätta mig på olovlig körning när jag har mellan kort o en ansökan om förhöjning som ligger på deras bord om tunga kortet fast de inte reggat i deras register?


Det kan de högst antagligen. De gör som de bäst vill och tycker.
Och ja, inte skulle det förvåna mig om det de facto var ett lagbrott. Börjar du bygga utan bygglov kan du väl åka dit för det trots att en ansökan ligger inne. Man måste ju ha klartecken innan man kan börja.


De är sant, men jag börja inte strida emot, ifall dom sku skjuta upp min ansökan istället sen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 16:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Snooke wrote:
De är sant, men jag börja inte strida emot, ifall dom sku skjuta upp min ansökan istället sen.


Förresten, hur gammal är du och hur länge har du haft mellanklasskort?

Ake.fi wrote:
När en innehavare av ett körkort i klassen A1 fyller 18 år kan han ändra körkortet till körkort av klass A utan särskild examen eller undervisning. Ansökan om nytt kort riktas till polisen på hemorten.

Under de första två åren berättigar det nya körkortet till körning av motorcykel med en effekt på högst 25 kW (34 hk) vars effekt-/viktförhållande är under 0,16 kW/kg. När personen fyller 20 år faller denna begränsning bort automatiskt.


Med andra ord:
Ta lättviktskort så får du byta upp dig till mellan när du fyller 18 år. När du sedan fyller 20 får du köra allt, "automatiskt".

Enligt wikipedia.se så får du köra obegränsad tung hoj efter att ha innehaft mellankort i 2 år. Borde ju gälla samma sak här i Finland, och det är väl det Ake.fi menar i citatet ovan, dock inlindat i meningen med lättvikskort.

Om du nu haft mellan i 2 år så borde du alltså fått köra när polisen tog dig. Oavsett vad det står på körkortet.

Om

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 19:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Vänta lite här nu...Så om jag går å pratar me farbror polisen så kan mitt A1 kort bli A 02.08 ist för 18.10 eller???? Enligt min körlärare(eller va fan man nu ska kalla de) så är det 2år körvana...

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 20:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
eXter wrote:
Vänta lite här nu...Så om jag går å pratar me farbror polisen så kan mitt A1 kort bli A 02.08 ist för 18.10 eller???? Enligt min körlärare(eller va fan man nu ska kalla de) så är det 2år körvana...


Dude det har jag juh sagt flera gånger :roll:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 May 2008, 00:27 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
petterekman wrote:
Snooke wrote:
De är sant, men jag börja inte strida emot, ifall dom sku skjuta upp min ansökan istället sen.


Förresten, hur gammal är du och hur länge har du haft mellanklasskort?

Ake.fi wrote:
När en innehavare av ett körkort i klassen A1 fyller 18 år kan han ändra körkortet till körkort av klass A utan särskild examen eller undervisning. Ansökan om nytt kort riktas till polisen på hemorten.

Under de första två åren berättigar det nya körkortet till körning av motorcykel med en effekt på högst 25 kW (34 hk) vars effekt-/viktförhållande är under 0,16 kW/kg. När personen fyller 20 år faller denna begränsning bort automatiskt.


Med andra ord:
Ta lättviktskort så får du byta upp dig till mellan när du fyller 18 år. När du sedan fyller 20 får du köra allt, "automatiskt".

Enligt wikipedia.se så får du köra obegränsad tung hoj efter att ha innehaft mellankort i 2 år. Borde ju gälla samma sak här i Finland, och det är väl det Ake.fi menar i citatet ovan, dock inlindat i meningen med lättvikskort.

Om du nu haft mellan i 2 år så borde du alltså fått köra när polisen tog dig. Oavsett vad det står på körkortet.

Om


21 men jag tog mellan kortet i höstas först, jag fick ju inte ta tung då efter jag måsta va 21 för att få ta tunga när jag inte hade hojj kort före.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 May 2008, 02:24 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Öhh ärligt fattar jag inget av hur mc kortet går till idag mer än att man får ta lättviktarkort som 16 åring. Sen fattar jag nada vad ni försökt skriva om tungviktarkort mm.

Tacka vet jag då jag fick mckortet inbakat i körkortet på 80 talet i cornflakespaketet. :lol:

Varför ändrades allt detta tro?
Moppekort, lättviktarkort, mellankort???????????? Tungviktarkort....

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 May 2008, 07:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Gozze wrote:

Dude det har jag juh sagt flera gånger :roll:


Fan, de ha ja inte hört(eller fattat) :S

Garage änkan wrote:
Öhh ärligt fattar jag inget av hur mc kortet går till idag mer än att man får ta lättviktarkort som 16 åring. Sen fattar jag nada vad ni försökt skriva om tungviktarkort mm.


Varför ändrades allt detta tro?
Moppekort, lättviktarkort, mellankort???????????? Tungviktarkort....


Mc kort är väl inte så svårt... Typ 5h körning me en 125a(om man tar A1, finns väl en 600 för A???). Å så några timmar teori, efter 2 års körvana blir A1 automatiskt mellan och 2år till så har man tung... Personligen tycker jag att moppekortet skulle borda vara svårare. Mellanvikt är väl inte heller så korkat? Å sätta sig på en 1000cc me några hundra hk dagen man fyller 18 är väl ändå inte speciellt smart???

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group