Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 13:53

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 13:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Fjune wrote:
OK ok, får väl göra som far säger IGEN :x

Men märke, spelar det någon roll egentligen?


Kolla på typ sporthoj.se va andra rekomenderar till liknande hoj.
Quakerstate har ju erkännt bra hojoljor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 13:20 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 Mar 2008, 23:37
Posts: 12
Location: Mariehamn
Hehe vet hur det känns att de ofta har rätt. :) Märke spelar ingen roll, även om jag tycker att Valvolines oljor känns klibbigare, men det kanske bara är inbillning. Viskositet (tjockhet) är det viktiga, 10w-40 för våra förhållanden.

_________________
"Four wheels move the body. Two wheels move the soul." XJR 1300 -05, 132 bhp.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 13:23 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 Mar 2008, 23:37
Posts: 12
Location: Mariehamn
Quaker State är bra oljor också, använd kända märken och det är lugnt.. Det finns lika många åsikter om oljor som det finns hojägare, min har alltid gått på Castrol GPS 10w-40 delsyntet utan undantag, de är kända för att kunna ge problem med kopplingen men det har jag inte märkt, iofs är min koppling förstärkt men ändå.

_________________
"Four wheels move the body. Two wheels move the soul." XJR 1300 -05, 132 bhp.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 20:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

EDIT: Sa någon olja? :roll:

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 22:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Tackar tackar! Nu har ajg något att läsa och fundera på !

Kanske det lir en tur i helgen :D

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Apr 2008, 10:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
XJR Danne wrote:
Lyssna på din far :) Vad som helst utom helsyntet funkar bra, kör man på helsyntet är det lätt att få problem med kopplingen. Så mineral el. delsyntet, finns ingen anledning att använda helsyntet i gathojar om du byter olja regelbundet.


För att syntetolja håller bättre?
Det är ju ett vitt omdiskuterat ämne detta, men min uppfattning efter att ha försökt insupa så mycket information som möjligt är att syntet är bättre, speciellt under höga belastningar och höga temperaturer (luftkylt tex.).
Visst, i en moped eller liknande (Harley-Parkinson osv...) är det väl sak samma, men i en sporthoj tycker jag det känns som ren snålhet att köra mineral istället för syntet. SÅ stor prisskillnad är det inte, då finns det annat som suger mer pengar. (Precis som folk i allmänhet är dumsnåla.)
Dessa trådar har redan varit länkade till, men eftersom folk verkar missat dem:

Allt du behöver veta om olja, del 1 (Sporthoj.com)
Allt du behöver veta om olja, del 2 (Sporthoj.com)

"Synthetic engine oil offers far superior lubrication as compared to conventional mineral-based oil. Mineral engine oil is almost entirely natural while synthetic oil is the product of chemical preparation with carefully perfected formulae. Most brands of synthetic oil include performance-enhancing additives like polyalphaolefin (PAO), synthetic esters and alkylated aromatics. The molecules of synthetic oil are also more consistent in size and shape than those of natural oil. The master of automotive engineering - Porsche - was the first car manufacturer to factory-fill its engines with synthetic oil before delivery.

Team-BHP highly recommends synthetic oil as your engine lubricant. The most popular brand of this oil is Mobil1, which is known to offer outstanding protection under all operating conditions. Synthetic oil maintains consistent viscosity even in very high heat and, since most engine wear occurs at start-up, works to offer more lubrication at this crucial stage. The bottom line is that synthetic oil use leads to longer life, more efficiency and enhanced performance for your engine. Some tests have also indicated a marginal increase in power."

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 11 Apr 2008, 12:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Jamen tusan, Hur ska ja hitta den rätta (dom säger det finns en för alla) :roll:

Men det verkar som det finns för många... :?

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 00:59 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 16 Mar 2008, 23:37
Posts: 12
Location: Mariehamn
Handlar inte om snålhet. Och jag har inte hört av många att helsyntet skulle funka bättre än delsyntet. Däremot att helsyntet ofta ger problem med kopplingen. Beror väl på hoj, men många hojar får problem med kopplingen om man kör på helsyntet, däribland min. Mineralolja brukar man väl använda till äldre motorer och då man kör in nya, pga att det ger tätare lopp/ bättre inslitning mellan kolv och cylinder i loppet. Kör man på delsyntet och byter olja då man skall byta olja, samt inte kör på bana hela tiden, tror jag inte man märker någon skillnad. Det jag VET, är att till min hoj (luftkyld) funkar det inte med helsyntet och därför har den aldrig gått på något annat än delsyntet.

_________________
"Four wheels move the body. Two wheels move the soul." XJR 1300 -05, 132 bhp.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 12 Apr 2008, 20:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
De säljer fina oljor på 4 liter på sparis Fjunet 8) Så har du problemet löst sen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Apr 2008, 07:34 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
bad_droidboy wrote:
De säljer fina oljor på 4 liter på sparis Fjunet 8) Så har du problemet löst sen


tackar :D

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Apr 2008, 21:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Nu är oljan och filtret och drivpaketet bytt samt stiften, Nu väntar jag på en kamkedjespännare, eller han som gör jobbet åt mig 8)

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 13:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=136030

:lol: Ska ja va snål och köpa det där? Vad säger experterna?

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 15:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
Fjune wrote:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1682&iItemId=136030

:lol: Ska ja va snål och köpa det där? Vad säger experterna?


Nu är inte jag någon expert och vet absolut inte ett skvatt om hur ryggplattor fungerar och bör vara utformade och vad som är bra eller dålig. Har heller ingen personlig erfarenhet att gå efter.

Den princip jag dock själv kör med är följande:
Det utsätter dig för stora risker när du kör motorcykel.
Det är dessutom en ganska dyr hobby.

Med dessa två tankar i bakhuvudet tycker jag det är ganska lätt att säga till mig själv att säkerhet inte är något man prutar på, och att det får kosta att klä sig i bra skydd.

En "riktig" ryggplatta (typ Halvarsson, Dainese eller liknande) kostar dryga 1000kr, bespara dig (och din hjärna) några kvällar på krogen och köp dig en "riktig" ryggplatta istället!

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 19:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 30 Jan 2005, 19:26
Posts: 134
Location: Mariehamn
Sen kan det vara en idé att pröva det innan man köper. Passar det inte och det är obekvämt finns risken att det blir klädhyllan hemma det skyddar istället för ryggen... Personlig utrustning skall nog provas och pillas lite på anser jag.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 19:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Håller med Säkerhet är något man inte ska snåla på!

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Apr 2008, 22:27 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Okej okej. Jag ska ta och fundera på saken. :roll:

Tack för råd ! :wink:

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Apr 2008, 16:07 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 17:33
Posts: 179
Dom hade typ förra årets modeller elr nåt på ryggskydd på lelles för 50 kr :shock: Vet inte om dom var dom bästa men endå


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Apr 2008, 22:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Har lånat lite läder av jussi, nu funderar jag på om det verkligen ska sitta tajjt :lol:

ser ut som en j***a cyborg, men han ger att bra pris på detta ställ
Image
Image

4gröna lappar vill han ha.
Det gula passar ju med min clown gixxer.

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Apr 2008, 22:28 
Offline
Besökare

Joined: Tue 29 Apr 2008, 15:23
Posts: 37
s***n va biffig du ser ut i det iaf :o


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Apr 2008, 22:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 28 Mar 2008, 09:54
Posts: 215
Location: finströmTJUDÖ
Kör: katt
Snooke wrote:
s***n va biffig du ser ut i det iaf :o

jag är :lol:

_________________
HONDA XR650 R - the big red pig
Suzuki X4 125GT -82
Arctic Cat Cougar -87
mazda DEMIO 99 :(


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group