Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 08:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Har ni hört något
PostPosted: Sat 24 Feb 2007, 23:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Invasion Åland börjar redan den 5 maj i år tydligen. :D

5 maj kommer ett riktigt rövargäng och åka över till Åland. MC-utflykt till Åland. OBS INVASIONEN FÖRETAS UNDER EGET ANSVAR
Inga krav på MC-typ utan alla varianter är välkomna att hänga med: grusmoppe, plastraket, glidare, touringbuss, långgaffel eller veteranare mm.
http://www.hellrediket.se/forum/viewtopic.php?t=534
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146750

O.B.S. FÄRJAN HAR BEGRÄNSAT ANTAL PLATSER.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 Feb 2007, 00:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Härligt! :D
Övertala alla på 1 maj-paraden att hitta på nåt kul samma dag kanske? =)


Top
 Profile  
 
 Post subject: ÅMK vägrar motard
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 22:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
76 st som kör motard vägras att få köra på Åland den 29/4-2/5

Glada att få köra motard på Åland blir tydligen en besvikelse för flera från Sverige.
Lägret blir en besvikelse för många som hade hoppas på en rolig helg på Åland. Motardkillar lämnar Åland

TomK jobbar i motvind när ÅMK vägrar motard på Åland

---------------
Rakt av ser det ut så här enligt TomK på Sporthoj.com

Så här ligger det till. Området där kartingbanan ligger, arrenderas av kartingsektionen/klubben inom ÅMK. De har en egen styrelse och bestämmer själva över sin verksamhet. Ordföranden i ÅMK (Danne Sundman) är visserligen ordföranden, men har inte sista ordet i de respektive sektionernas verksamhet (han håller själv i streetrace och jobbar också för en större rejsbana på Åland).

Någon gång nu under vintern har styrelsen för kartingsektionen beslutat att inte längre hyra ut banan för motardåkning. Det är inte känt på vilka grunder (men jag och flera andra vet att det inte är några rimliga antaganden som gjorts). Huruvida de även tänker stoppa minimoto, mopperejs och andra icke-kartingevenemang, vet jag inte. Nucke skulle kolla detta närmare och var inte "speciellt" nöjd med hur det hela skötts. Bara mopperejsingen sliter upp mer bana på en helg än vad vi med motarder lyckas med på ett helt år, förutom vad hyrkartarna m.m. ställer till med för skador. Det på en bana som är ganska risig och hade behövt omasfaltering för minst tio år sedan.

När jag försökte få tag i mina vanliga bankontakter, så lyckades jag inte, men fick via Danne tag i de som ansvarar för uthyrningen inom klubben. I ett epost fick jag då svaret att banan inte skulle hyras ut pga skador som uppstår, utan att vidare ta diskussion om ersättningsnivåer, hur bra vi skyddat med kraschpuckar o.d. och vilka som _egentligen_ står för de stora åverkningarna på banan. Icke att förglömma hur mycket det här bidrar till motorsporten på Åland och bra PR och sidoinkomster osv.

Danne har sedan dess pratat med kartingansvariga för att försöka få dem att förstå hur det ligger till och att ändra sig. Det har dock inte lyckats. Nucke ska nu som en sista utväg prata med kartingfolket och lägga fram saken. Han har ju goda insikter i verksamheten och ser det hela lite mer nyanserat. Fast förhoppningarna är inte så ljusa tyvärr...

Så risken är mycket stor att det inte blir någon mer motardverksamhet på Vessingsboda. Om så blir fallet skjuter de sig själva i foten och kan nog räkna med att motarbetas från annat håll. Om en framtida storbana blir verklighet, tror jag dock att vi har bra chanser att få nyttja denna på ett fördelaktigt sätt tack vare bättre förståelse för sporten hos övriga inom ÅMK. Jag kommer hålla liv i de kontakterna, samt även här på hemmaplan jobba för motardbanan på Lunda (där det dock finns helt andra krav på ljudnivåer och miljökonsekvens osv).
---------------

En era är slut på Åland och Åland som höjdpunkt på året är slut.
Ja vad säger man :( Motorsporten på Åland har börjat dala och nu undrar man om vi har råd med det här.
Kanske det är på plats att fråga ÅMK vad i hel.. håller dom på med.
Mr X

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 23:52 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jäkla tråkigt! :(
Jag är bara lekman, men jag kan tänka mig att huvudargumentet är att det nöter för mycket på banan. Finns det inte belägg för det menar ni? Skulle mopperace och hyrkartarna nöta mera? Förklara lite mera så att även jag fattar! :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 00:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det är regler för motard om att ej fasta fotpinnar får användas så slitage borde inte bli så stort men jag har svårt att säga hur det är för jag kör ej motard.
Det tråkiga är att det tydligen inte går att lösa. Trycket att få köra motard på Åland är tydligen stort och populärt. Bra PR är det här inte.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 00:34 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det ligger i Ålänningarnas natur att motarbeta sig själva.

Satsar man inget, vinner man inget.

Givetvis kommer allt att sakta men säkert försvinna eftersom allt
kostar mer och mer. Vem har råd med något? Vad kostar en
uppfixning av banan nu mot förr?

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: motard
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 09:27 
Offline
Medlem

Joined: Thu 27 Jan 2005, 20:51
Posts: 56
snacka om rötägg då :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 12:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
så ni menar att vi ålänningar inte heller för köra där mera ? :?

jag som tänkte köpa SM hoj i sommar lr däck & fälgar till crossen :(

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 16:32 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
För att återgå lite till topic: Vad kan vi motorintresserade göra för att hjälpa åkarna med sin utflykt. Rita in roliga vägar på karta och skicka? Övernattning, matplatser? etc...

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Motard på Åland
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 16:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Det ordnade sig för alla att få åka motard på Åland.

Från Sporthoj.com (TomK)
Så, nu har Nucke gjort ett riktigt bra jobb och vid möte i styrelsen så har de tagit upp ärendet på nytt och kommit fram till följande: Vi får komma över och köra, men det reglerat på papper exakt hur saker och ting ska gå till. Det innebär bl.a. att det blir stenhårda krav på fungerande kraschpuckar, uppsamlingskärl och att städning på platsen efter verksamhet sköts (senast så fanns det spillolja kvar i en dunk bakom en husknut och det var sopor och gamla däck som var slängt i en hög). Allt reglerat i ett hyresavtal och där jag kommer att vara ena parten. Reglementet för verksamheten kommer jag att få om en vecka förhoppningsvis och ta vidare diskussioner om hur vi ska göra.

Det är den positiva biten - att vi får köra om det sköts exemplariskt. Den lite negativa biten nu (för oss), är att de har fått ett rejält uppsving i sin egen verksamhet och fyrdubblat sina aktiva medlemmar och deras körning är då redan inkräktad av hyrkartingen. Så de vill inte ge oss mer än de föreslagna fyra dagarna under våren. Om allt fungarar bra, så kommer det dock att kunna bli något fram i höst igen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 18:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
bra att det ordnade sig till slut :)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 19:16 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Bra jobbat av båda parterna, skönt att det gick att få till en överneskommelse.

Men Fabben, det du skriv tidigare är något som det borde filas på... :)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 13:18 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 09 Mar 2005, 13:01
Posts: 36
Location: Uppsala+Bertbyvik
Jo, det ordnade sig som sagt till slut. Det var starkt gjort av Danne och Nucke som pratade för oss och av kartingstyrelsen som kunde ändra sig i frågan. Till saken hör att det som troligen låg till grund för deras beslut var diverse missförstånd och egna funderingar kring orsak och verkan. Det är tyvärr så det sett ut på svenska sidan också på många kartingbanor - helt enkelt för att man aldrig pratat med varandra. Men med fakta presenterat om hur det i praktiken fungerat och vad vi som motardåkare kan ställa upp på, så såg det lite annorlunda ut.

Vi har nu fått ett regelverk som måste följas och förskottsbetalar en dygnshyra för banan. Kraven på kraschpuckar o.d. borde följas av mopperejsing, pocketbike och andra som tänker sig köra på banan, om det ska kunna ge något resultat. Men hur de kommer att ställa sig till sådana aktiviteter vet jag inte. Vi kommer inte att få hyra banan under sommaren, i och med att kartingaktiviteterna har ökat rejält, men vår och höst ska fungera.

Helt klart är att banan är i risigt skick och skadorna är till 95% allmänt slitage i kurvor (efter mestadels kartar) och en del bulor och tjälskott. Resten är sådant som kan relateras till olika typer av hojåkning, krascher och burnande. Redan för tio år sedan borde ytbeläggningen lagts om, för att hålla tävlingsstandard. Men sådant kostar i runda slängar 100-150 tusen Euro för bara ett tunnt nytt lager - underarbeten ej inräknat. För motardåkningen spelar det dock mindre roll, greppet är utomordentligt som det är och att det sladdar och far tillhör sporten så att säga.

Så nu kommer vi som planerat till sista april :) Pga utrymmesbrist är det ett maxantal satt till 50 deltagare.


(@MickeM: Det där var fräna bilder. Vem har rättigheterna till dem, ifall jag skulle kunna få använda dem till infosidorna jag har om motardkörningarna ?)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 13:31 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16613
Location: Solkusten
Ja de var ju bra att de kunde ordna sig så blir alla glada och nöjda. :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 14:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Är man hemma den helgen så måste man ju passa på att komma o fota lite! Förra året var det ju kanonfint väder!!

mvh,
Edvard


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 19:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kan någon som vet mer om detta evenemang lägga in det i kalender? =)
http://www.motorportalen.net/?page=kalender


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group