Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 06 May 2024, 18:18

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bakre kofångar-stötdämpare E34 525 1992
PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 13:34 
Offline
Ny

Joined: Wed 06 Oct 2010, 14:51
Posts: 6
Location: Mariehamn
Kör: E34 525
Hallå, undrar bara om de bakre kofångar-stötdämparna som bak-kofångaren är fastskruvad vid och som skall tryckas in vid eventuell krock går att dra ut igen eller om man måste köpa nya? Har kollat lite på dem och det verkar som om de är fyllda med olja från början (stämmer detta?), och om man isåfall måste byta dem eller om det går att dra ut den igen? De hade rostat lite men smörjade lite så det löpte på, men själva "cylindern" som är intryckt rör sig inte, för mycket rost eller för lite smörjning :P.

Bifogar bild på delen också:
Image

Tack på förhand för eventuella svar! :)

_________________
"50% av världens vanligaste problem börjar med "Titta vad jag kan göra!"
De återstående 50% börjar med "Du, håll min öl!"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bakre kofångar-stötdämpare E34 525 1992
PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 15:30 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Är dom intryckta (krockade) skall du nog köpa nya. Klart det antagligen går att dra ut dom, och få bitarna att passa helt ok, men krocksäkerheten blir ju lidande. Pga det borde det inte heller gå igenom en besiktning, men risken att dom plockar av plasten & tittar efter är väl rätt liten...

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bakre kofångar-stötdämpare E34 525 1992
PostPosted: Mon 08 Nov 2010, 20:18 
Offline
Ny

Joined: Wed 06 Oct 2010, 14:51
Posts: 6
Location: Mariehamn
Kör: E34 525
Jo, det var bara höger bak som var intryckt från en liten "knuff" före jag köpte bilen så inget allvarligt på så sätt (kofångaren var hel). MEN nu efter 3 timmars slit med rörtång, hammare, smörjburken o blåslampan så kom den ut :mrgreen: ! Började med att jag smörjade lite och försökte knacka ut lite rost, vilket inte gav något vidare resultat... SÅ testa med blåslampan en gång och elda på tills det var torrt och bra varmt :twisted: (fördelen var ju att det inre röret var grövre än det yttre, så det yttre expanderade mer vilket gjorde att rosten kom ut) knacka lite och fick ut bra med rost.

Mera smörjning och lite försök med rörtången o försöka få det att röra sig. Gick lite lite men inte mycket, så igen på med blåslampan o elda bara :twisted: . Och då så började någon sorts massa att välla ut, inte mycket men lite. Och då till min stora förvåning så är det som om den trycks ut av sig själv :shock: , den kom ut bara och så var det klart... Gissa om man blev lite paff :lol: Gick hur bra som helst att röra runt på den och lite upp och ner, efter ett tag när massan stelnade igen så vart den nästan lika hård som före, men såpass mjuk att det går att röra den lite om man bultar med en hammare, fick slå in den ungefär 1 cm för att passa med andra sidan och sen var det bara o montera dit kofångaren igen! :wink:

Så nu passar det perfekt och det sitter såpass hårt att man måste nog krocka igen för att det ska röra sig! Passade också på att gänga upp alla gängor på bultar o sånt och smörjade sedan in tills sist med lite vaselin, så då har man gjort 3 timmars arbete och sparat in 153 € på att köpa en ny! 8)


Och! Det syns inte att man skulle ha gjort något åt den förutom att man smort upp den lite :)

_________________
"50% av världens vanligaste problem börjar med "Titta vad jag kan göra!"
De återstående 50% börjar med "Du, håll min öl!"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group