Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 15:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Tue 07 Sep 2010, 17:45 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Nu ska det bli ännu dyrare att äga en äldre bil :evil:

Vågar man köra ändå eller är det så illa att maskinen förstörs?

Gäller detta Åland oxå?

Image

Från årsskiftet försvinner den 95-oktaniga bensinen i Finlands bensinpumpar.

Den ersätts med en 95-oktanig bensin med en 10-procentig tillsatts av etanol.

En tredjedel av alla bilar i landet kan inte köras på det nya bränslet

Bytet är ett led i miljöarbetet, informerar Motiva, finska statens bolag för klimatstrategi. Men det är också ett EU-krav. Direktivet, FQD, syftar till att öka halterna av miljövänligare drivmedel i bensin och naturgas.

Den bensin som finns i pumparna i dag heter 95E5 på branschspråk. Alltså 95 oktan, 5 procent etanol. Till årsskiftet försvinner den 5-procentiga bensinen och ersätts av 95E10, fortfarande 95 oktan, men med 10 procent etanol.

Resultatet av bytet är att en tredjedel av alla fordon i Finland måste byta drivmedel. Många äldre bilar klarar inte den högre etanolhalten.

Men det går inte att förlita sig på bilens ålder. Många bilmodeller med direktinsprutning kan inte köra på 95E10.

Sådana bilar måste i fortsättningen köra på ett högre oktantal, 98E5, som fortfarande kommer att finnas kvar.

Du hittar hela listan över bilar som måste tanka dyrare här http://korta.nu/b9ae (länken är ett PDF-dokument, får du inte upp något dialogfönster sparas filen i den mapp du har angett i din webbläsare för hämtade filer).

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Tue 07 Sep 2010, 17:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Ve, fan har sagt att regeringen/staten får bestämma? :?

Stryk skulle dom ha.

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 00:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 25 Jan 2010, 00:52
Posts: 206
Location: Mariehamn
Kör: aldrig nykter!
Är det många som kör på 95an ?

_________________
Sierra utan motor och låda "brukisen"
Skottkärra med punktering "projektet"
Ford Escort 1,3 "drömbilen"
Japsdämpen "såld"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 07:44 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Kör redan på 98an så för mig spelar det ingen roll. :|

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Wed 08 Sep 2010, 18:43 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
får väl börja importera från ryssland, där säljs väl ännu 87oktan eller nåt sånt o priset e väl 50cent litern...

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 18:36 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
och vad gör folk om dom skulle ändra 98an till 98e10 då? halva världens bilar skrotas då eller? :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 16:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 15:34
Posts: 251
Location: Göteborg, Sverige
klicken wrote:
Är det många som kör på 95an ?


Varför köra på 98? Fullständigt meningslöst i de flesta fall...

_________________
Nuvarande:
Nissan King Cab -89

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 17:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
petterekman wrote:
klicken wrote:
Är det många som kör på 95an ?


Varför köra på 98? Fullständigt meningslöst i de flesta fall...

Om du jämför med 95 så säger jag nej.
Jag har turbo i bilen som fler och fler bilar har idag och ECUn ställer om sig enligt nån adaptiv regel, jag märker skillnad.
Tänker inte köra 95 fler ggr utom när det är slut på 98an.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Sun 19 Sep 2010, 20:04 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Fri 07 Nov 2008, 12:28
Posts: 296
Location: Lemland
Kör: Rekord/volvo/citroën
även utan turbo märker man en stor skillnad på att bilen arbetar bättre (bättre acc och bättre topphastighet) om man inte märker någon skillnad på det e de nog dags att börja byta bil :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 08:12 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
petterekman wrote:
klicken wrote:
Är det många som kör på 95an ?


Varför köra på 98? Fullständigt meningslöst i de flesta fall...


Min bil spikar vansinnigt med 95an, har tom börjat tanka v-power, för jag märker att det fungerar bättre än vanlig 98a.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 10:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31444
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Fabben wrote:
petterekman wrote:
klicken wrote:
Är det många som kör på 95an ?


Varför köra på 98? Fullständigt meningslöst i de flesta fall...


Min bil spikar vansinnigt med 95an, har tom börjat tanka v-power, för jag märker att det fungerar bättre än vanlig 98a.

Min spikar också men ECUn ändrar tändningen och vad det nu var för att undvika det, så det går finfint att köra på 95an, men hur roligt är det. Har även provat VPower och märker även skillnad där med jämfört med 98an. Vet dock ej om cat'en klarar av det, eller vad det var. Måste kollas upp, hur man nu gör det?! Frågar på Select som säljer den, eller kollar med tillverkaren? (Kör Impreza GT99). Nån sade att jag inte skulle märka nån skillnad mellan 98 och VPower för att man då måste mappa om, men om det hela sköts adaptivt så antar jag att det sköter sig självt, för skillnad, det vart det. Kändes som höbalen var borta från nosen på bilen så att säga... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 16:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Fabben wrote:
petterekman wrote:
klicken wrote:
Är det många som kör på 95an ?


Varför köra på 98? Fullständigt meningslöst i de flesta fall...


Min bil spikar vansinnigt med 95an, har tom börjat tanka v-power, för jag märker att det fungerar bättre än vanlig 98a.

För mej är det tvärt om... Bättre me 98 än v kraft

_________________
Fet, Och Dryg

hey what thing do you put in the car to make it go vmmmmmmm stututu


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Sun 24 Oct 2010, 15:42 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 01 May 2010, 23:06
Posts: 82
Location: Mariehamn/Västerås
Kör: Yamaha YBR125
Någon som hört något om båtmaskinerna?
Blir dyrt o köra utombordaren på 98a... Skulle vara trevligt att kunna köra den på 95a men antar att det inte kommer att gå.

_________________
När man inga vet...

Yamaha YBR125 -07
Yamaha DT50R -04
Finmar 420v (Yamaha 30) -60tal

GasGas EC50 -05 - Såld
Minibuster (Yamaha 15) -80tal - Såld/skrotad/sänkt
+ Någon gammal cykel utan hjul.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 18:49 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 14 Sep 2004, 14:31
Posts: 39
Location: Mariehamn
Perfekt med nya bensinen, får ju borta lite gammalt skrot från vägarna.
Om inte annat är det ju bara att tanka 98, är ju marginell skillnad i pris.
:lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 22:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 13 Jul 2009, 20:43
Posts: 254
Location: Mariehamn
Kör: Bilar
eller så tankar man diesel... i stora mängder :shock:

_________________
Mercedes e270cdi - 01
Opel omega 2.0 16v - 95
BMW e36 328 - 95
Volvo 740 - 86
Ford Fiesta 1.1 - 87


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tanka 98 oktan eller få motorhaveri
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 22:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Robins wrote:
eller så tankar man diesel... i stora mängder :shock:

Buuuu för dieselskatt!

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group