motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Mapsensor
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=7821
Page 1 of 1

Author:  GeX [ Sat 29 May 2010, 18:21 ]
Post subject:  Mapsensor

Jag undrar vad det gör för skillnad om man bara byter map sensor i boxen?
Jag har en calibra 4x4 turbo som går som ett arsle o jag ha öppna boxen och
konstaterat att mapsensorn är bytt till en max 2,5 bar istället för 1 bar.
Så vad är det för skillnad? Och det är ju 5 stift på den nya mapsensorn men bara 3 st används,
skall det vara så?

Tack på förhand!

Author:  Roobin [ Sat 29 May 2010, 19:23 ]
Post subject:  Re: Mapsensor

Om dom har bytt mapsensor så har dom säkerligen gjort det för att den ska klara av mera laddtryck! Men samtidigt du byter mapsensorn så måste chippet i boxen ''mappas'' om annars kommer blien gå som ett arsle som du beskriver det =)

En 2,5 bars mapsensor klarar av ca 1 bar i ladd

Så om det har suttit en 1 bars map sensor där så har den säkerligen vart för liten då dom krämat på mera ladd.


Ang stiften så det vette tusan... Men oftast på lösa mapsensorer så sitter det bara 3stift. nu är ju den inte en ''lös'' sensor antar jag..

Så den frågan får jag avstå ifrån att svara på

Author:  GeX [ Sat 29 May 2010, 19:46 ]
Post subject:  Re: Mapsensor

det är en mpx4250 map sensor. Och den sitter i boxen och så går det 3 kablar
till kretskortet och så kommer det en tryck/vakum ledning till den.
Hur vet man om det går att mappa om och vilket program ska man använda isf?

Author:  Roobin [ Sat 29 May 2010, 19:49 ]
Post subject:  Re: Mapsensor

Tror lixom inte man kan bara mappa/chippa den såhär utan vidare utan det är nog att höra isåfall runt med firmor som kan chippa styrboxar. och då är det till nånstans till swe du måste vända dig

Author:  GeX [ Sat 29 May 2010, 21:16 ]
Post subject:  Re: Mapsensor

Calibra får för lite soppa på tomgång och för mycket soppa på höga varv, så något är fel iaf.
Det är endast testat med skolans random avgas tester.
Ca 3200 hc och 4,2 co och lamda på 1,1 på tomgång.
Ca samma hc och co men lamda på 0,7 på högre varv.
Och den plöttrar mellan ca 3000-6500 varv sen efter 6500 varv så skjuter det på som jävlar igen.
Jäkligt mystiskt tycker jag iaf. Så gått som allt i tändväg är bytt, katten är inte igenstockad.
Bränsletrycket är på 3bar som det ska vara. spridarna öppnar som dom ska.
Har tillgång till tech-1 diagnosverktyg men inga felkoder.
Och jag hittar inte "bör" värdena på vad allt ska vara.

Någon som har bra idé?

Author:  BuuMi [ Sun 30 May 2010, 21:17 ]
Post subject:  Re: Mapsensor

Antar att det är du som köpt den silvriga Calibran?

Lite OT: Råkade på den killen på Micro i Uppsala som ägde den där bilen just då före den importerades hit. Och enligt han och flera har det där vart Sveriges snabbaste Calibra före den kom hit och blev lite misshandlad ;/ Så den ska ju gå som ett skott!

Men sen vet jag att han som hade den efter han som tog hit den (Thomas på Allmek) bytte bl.a kammar i den och vad det nu var. Så åker du in till Allmek och pratar med han så tror jag nog du får svaret, för han bör nog veta vad som är felet! Jag har hans nummer om du vill ha det. Skicka ett PM isf :)

Hoppas det löser sig annars om det inte är den Calibran jag tänker på ;) Hehe!

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/