Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 19:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mapsensor
PostPosted: Sat 29 May 2010, 18:21 
Offline
Besökare

Joined: Sun 06 Sep 2009, 19:42
Posts: 42
Location: Mariehamn
Jag undrar vad det gör för skillnad om man bara byter map sensor i boxen?
Jag har en calibra 4x4 turbo som går som ett arsle o jag ha öppna boxen och
konstaterat att mapsensorn är bytt till en max 2,5 bar istället för 1 bar.
Så vad är det för skillnad? Och det är ju 5 stift på den nya mapsensorn men bara 3 st används,
skall det vara så?

Tack på förhand!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mapsensor
PostPosted: Sat 29 May 2010, 19:23 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Om dom har bytt mapsensor så har dom säkerligen gjort det för att den ska klara av mera laddtryck! Men samtidigt du byter mapsensorn så måste chippet i boxen ''mappas'' om annars kommer blien gå som ett arsle som du beskriver det =)

En 2,5 bars mapsensor klarar av ca 1 bar i ladd

Så om det har suttit en 1 bars map sensor där så har den säkerligen vart för liten då dom krämat på mera ladd.


Ang stiften så det vette tusan... Men oftast på lösa mapsensorer så sitter det bara 3stift. nu är ju den inte en ''lös'' sensor antar jag..

Så den frågan får jag avstå ifrån att svara på

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mapsensor
PostPosted: Sat 29 May 2010, 19:46 
Offline
Besökare

Joined: Sun 06 Sep 2009, 19:42
Posts: 42
Location: Mariehamn
det är en mpx4250 map sensor. Och den sitter i boxen och så går det 3 kablar
till kretskortet och så kommer det en tryck/vakum ledning till den.
Hur vet man om det går att mappa om och vilket program ska man använda isf?


Last edited by GeX on Sat 29 May 2010, 21:13, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mapsensor
PostPosted: Sat 29 May 2010, 19:49 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 07 Sep 2006, 23:21
Posts: 954
Location: Eckerö
Kör: BMW E30 328 TOURING
Tror lixom inte man kan bara mappa/chippa den såhär utan vidare utan det är nog att höra isåfall runt med firmor som kan chippa styrboxar. och då är det till nånstans till swe du måste vända dig

_________________
My cars :

--> BMW E30 TOURING 328,24v - 90
--> Datsun 720 KingCab 4WD Turbo - 85

--> Tel : 0403618259


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mapsensor
PostPosted: Sat 29 May 2010, 21:16 
Offline
Besökare

Joined: Sun 06 Sep 2009, 19:42
Posts: 42
Location: Mariehamn
Calibra får för lite soppa på tomgång och för mycket soppa på höga varv, så något är fel iaf.
Det är endast testat med skolans random avgas tester.
Ca 3200 hc och 4,2 co och lamda på 1,1 på tomgång.
Ca samma hc och co men lamda på 0,7 på högre varv.
Och den plöttrar mellan ca 3000-6500 varv sen efter 6500 varv så skjuter det på som jävlar igen.
Jäkligt mystiskt tycker jag iaf. Så gått som allt i tändväg är bytt, katten är inte igenstockad.
Bränsletrycket är på 3bar som det ska vara. spridarna öppnar som dom ska.
Har tillgång till tech-1 diagnosverktyg men inga felkoder.
Och jag hittar inte "bör" värdena på vad allt ska vara.

Någon som har bra idé?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Mapsensor
PostPosted: Sun 30 May 2010, 21:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Antar att det är du som köpt den silvriga Calibran?

Lite OT: Råkade på den killen på Micro i Uppsala som ägde den där bilen just då före den importerades hit. Och enligt han och flera har det där vart Sveriges snabbaste Calibra före den kom hit och blev lite misshandlad ;/ Så den ska ju gå som ett skott!

Men sen vet jag att han som hade den efter han som tog hit den (Thomas på Allmek) bytte bl.a kammar i den och vad det nu var. Så åker du in till Allmek och pratar med han så tror jag nog du får svaret, för han bör nog veta vad som är felet! Jag har hans nummer om du vill ha det. Skicka ett PM isf :)

Hoppas det löser sig annars om det inte är den Calibran jag tänker på ;) Hehe!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group