motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Isbil
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=779
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Sun 25 Dec 2005, 19:58 ]
Post subject: 

Börjar närma sig isar småningom. Dags för isbils-dags :)

Har ni isbil? I så fall vad? Bilder kanske?
Vilka tänker köra denna vinter?
Vad är en lämplig isbil?
Vad skall man plocka ur en isbil?
Vad skall man tänka på när man bygger om en originalbil till isbil?
Vart vänder man sig för att info om en bur?
Var hittar man stolar o bälten?
Vilka fördelar/nackdelar är det med framhjulsdrift / bakhjulsdrift / fyrhjuls?
Diffspärrar, används sånt?
Tips o förslag till den nye?
Vad har ni för erfarenheter av isbilsbus och racing?

:)

Author:  Selle [ Mon 26 Dec 2005, 13:15 ]
Post subject: 

Detta är första vintern jag inte tänker skaffa mig någon isbil att köra med på isarna. Istället blir det att busa med bmwn i vinter :)

Author:  MickeM [ Mon 26 Dec 2005, 22:24 ]
Post subject: 

32 som läst men bara en som skriver nåt...

Author:  Riedle [ Tue 27 Dec 2005, 10:42 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-MickeM+25 Dec 2005, 19:58 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 25 Dec 2005, 19:58 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Vad är en lämplig isbil?
Vad skall man plocka ur en isbil?
Var hittar man stolar o bälten?
Vilka fördelar/nackdelar är det med framhjulsdrift / bakhjulsdrift / fyrhjuls?
Diffspärrar, används sånt?

:)[/quote]
- min åsikt är väl att en isbil helst skall vara liten och lätt, som tävlingsbilar överhuvudtaget, ha koll på vikt/effekt-förhållandet
- plocka ur ALLT B) ...man kan väl lämna t.ex. instrumentbräda, men annars ut med allt som väger nåt
- stolar o bälten kan du säkert hitta begagnat, beroende på hur seriös du tänker vara så har <a href='http://www.autoracing.fi' target='_blank'>Autoracing</a> i princip allt
- isbil skall väl vara roligt, så framhjulsdrift är väl inget att satsa på(?), fyrhjulsdrift går det snabbt med men kan bli mycket dyrt i drift, bakhjulsdrift skulle jag själv satsa på
- diffspärr, jo tack, underlättar mycket, sen får du själv välja hur mycket diff du har, riktig lamell-diff eller 100% kemppi/aga

Nåt som verkligen gör det roligt att köra på isen är att skaffa ordentliga dubb-däck, dvs. is-däck. För ca. 150€ får du en omgång 15" begagnade Lappi-däck.

Author:  niklas_a [ Tue 27 Dec 2005, 18:13 ]
Post subject: 

Jag köpte en isbil för ett par dagar sedan. En Mitsubishi galant -82. Den är bakhjulsdriven och väger 1100kg. Värsta lyxbilen me servo, elhissar, tigerklädsel och radio :D
Det finns förutsättningar för att den skall bli fin men nu blänker nog inte den fula ljusgröna karossen med några bucklor i... :rolleyes:

Author:  Fabben [ Wed 28 Dec 2005, 00:07 ]
Post subject: 

Jag hade tänkt köra en Datsun pickis 2,2 Diesel i vinter, men den är stört omölig att få igång. Jag har provat med batterier på närmare 250 A , men det orkar knappt vrida runt. Istället stod det en Opel Ascona på gården som blev mitt tuktobjekt. :D

Author:  Riedle [ Wed 28 Dec 2005, 09:09 ]
Post subject: 

Om du inte har bur i bilen, rekomenderar jag att INTE sätta in "rallystol" i t.ex. glasfiber med fyrpunktsbälten.
Min åsikt är att man överhuvudtaget inte bör använda såna grejer i bilar utan bur!

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/