Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 00:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 
Author Message
 Post subject: Honda Civic
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 18:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Hej, hur mycket saker måste man byta för att lägga i en 1.6 16v motor från en 1.5a? Vilka saker ska bytas och hur mycket måste modifieras? :)

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 20:18 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Sat 06 Sep 2008, 16:08
Posts: 5
Hej!

skulle behöva veta lite mera om vad de är för motorer. om de är en B lr D 1.6 du ha tänkt ha i den. så kanske jag kan ge lite mera specifika upplysningar.

men generellt sätt när de gäller honda och motorbyten i dom så behöver du ha ALLT från den motorn du ska byta till, såsom kabel härva boxar slangar och fästen, är inte hundra på hur de är med växellådan på dom äldre.
vad gäller modifierande borde de inte vara så mycket som måste ändras på ska egentligen bara vara att lyft ur och hänga i. kanske lite kablar till saker såsom belysning och sånt som måste dras om lite för kontakterna skyljer sig av ngn anledning på dom flästa av dom. skulle ju dock rekomendera att om du endå tänkt byta motor så kan du lika bra byta till en vti motor. samma jobb mera effekt men förstås lite dyrare att köpa.

finns en ganska bra hemsida med väldigt rikt forum som enbart handlar om honda motorbyten http://hondaswap.com/ där har dom även all info om alla delar som passar ihop med villken motor osv.

_________________
Kör Evo V Gsr
Dick Hilander


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 21:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
DiX wrote:
Hej!

skulle behöva veta lite mera om vad de är för motorer. om de är en B lr D 1.6 du ha tänkt ha i den. så kanske jag kan ge lite mera specifika upplysningar.

men generellt sätt när de gäller honda och motorbyten i dom så behöver du ha ALLT från den motorn du ska byta till, såsom kabel härva boxar slangar och fästen, är inte hundra på hur de är med växellådan på dom äldre.
vad gäller modifierande borde de inte vara så mycket som måste ändras på ska egentligen bara vara att lyft ur och hänga i. kanske lite kablar till saker såsom belysning och sånt som måste dras om lite för kontakterna skyljer sig av ngn anledning på dom flästa av dom. skulle ju dock rekomendera att om du endå tänkt byta motor så kan du lika bra byta till en vti motor. samma jobb mera effekt men förstås lite dyrare att köpa.

finns en ganska bra hemsida med väldigt rikt forum som enbart handlar om honda motorbyten http://hondaswap.com/ där har dom även all info om alla delar som passar ihop med villken motor osv.


Jag funderade på en D16Z6 motor, men vet inte om dom är svåra att hitta eller om det finns gott om dom. Är nybörjare på honda :D

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Thu 25 Mar 2010, 21:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
d16z6 motorerna finns överallt!
kolla in www.hondaklubben.com/forum så hittar du nog det du söker, både delar och svar på dina frågor. den där frågan har vart upp ett X antal gånger där så :)

ska du byta till en z6 motor från 1.5 så bör du byta elsystem (eftersom den har vtec bl.a)
drivaxlar, växellåda, motorfästen vet jag inte men det står på hondaklubbens forum.

vill du gå den lätta vägen så sätter du i en d16z5 motor. betydligt enklare! och då har du sen även en dohc motor :)

då slipper du byta hela kabelhärvan, bara den i motorrummet. fästena är desamma. även låda och drivaxlar. behåll 1.5 lådan så får du även lite roligare utväxling ;)

nu kom du en liten bit på vägen iaf...

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 17:21 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
BuuMi wrote:
d16z6 motorerna finns överallt!
kolla in http://www.hondaklubben.com/forum så hittar du nog det du söker, både delar och svar på dina frågor. den där frågan har vart upp ett X antal gånger där så :)

ska du byta till en z6 motor från 1.5 så bör du byta elsystem (eftersom den har vtec bl.a)
drivaxlar, växellåda, motorfästen vet jag inte men det står på hondaklubbens forum.

vill du gå den lätta vägen så sätter du i en d16z5 motor. betydligt enklare! och då har du sen även en dohc motor :)

då slipper du byta hela kabelhärvan, bara den i motorrummet. fästena är desamma. även låda och drivaxlar. behåll 1.5 lådan så får du även lite roligare utväxling ;)

nu kom du en liten bit på vägen iaf...


Okej. Tack för tipset. Ska kolla ifall jag hittar en z5 :) Tack för alla svar! :)

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 17:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Har en fråga till. Har Crx och civic från 1988-1991 samma frontar? De står på vissa ställen där man kan köpa kjolpaket att de e samma frontar men inte bak? Nån som vet om de är sant? Och om dom har samma arslen me?

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 19:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
nej de har inte samma fronter eller bakdelar. men du kan sätta en crx front på en civic. civic har en metall del ovanaför fronten, men på crx'en så är den ihopgjuten på stötfångaren. så är det bak också. så du kan använda fronten från crx -> men bak vet jag inte om funkar!

kom ihåg att 90-91 som har vtec kan du inte ha, för de har bredare lampor etc. så det måste va en utan vtec ifall det ska passa =)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 21:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
BuuMi wrote:
nej de har inte samma fronter eller bakdelar. men du kan sätta en crx front på en civic. civic har en metall del ovanaför fronten, men på crx'en så är den ihopgjuten på stötfångaren. så är det bak också. så du kan använda fronten från crx -> men bak vet jag inte om funkar!

kom ihåg att 90-91 som har vtec kan du inte ha, för de har bredare lampor etc. så det måste va en utan vtec ifall det ska passa =)


Okej tack så mycket :)

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 21:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Kanske nån här annars som har kjolar liggandes till civic 91?

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 22:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
keep it clean som dom säger! :)
få tag på en galant gti 90-91 (eller vad det nu är för årsmodell) läpp. passar bolt on på civic/crx stötar (Y) :)

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Fri 26 Mar 2010, 22:49 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
Om ni söker en sugtrimmad mini me swapad (d16y7 block med d16z6 vtec topp) så kanske jag har en till salu efter sommaren :)

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Sat 27 Mar 2010, 13:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
BuuMi wrote:
keep it clean som dom säger! :)
få tag på en galant gti 90-91 (eller vad det nu är för årsmodell) läpp. passar bolt on på civic/crx stötar (Y) :)


aa. Får se va de bli med den :)

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Sat 27 Mar 2010, 13:34 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
forryk wrote:
Om ni söker en sugtrimmad mini me swapad (d16y7 block med d16z6 vtec topp) så kanske jag har en till salu efter sommaren :)


Kanske de kan bli nånting :P Kan ju skriva PM till dig ifall jag sku behöva :)

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Sun 11 Apr 2010, 20:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Någon här som vet om man behöver byta fjäderben eller liknande om man byter till en vtec motor? Skivor bak vet jag att man måste ha. Men finns det mera som behövs?

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 07:21 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
h0nd4 wrote:
Någon här som vet om man behöver byta fjäderben eller liknande om man byter till en vtec motor? Skivor bak vet jag att man måste ha. Men finns det mera som behövs?

Du behöver inte ha skivor bak men jag skulle rekommendera att du byter för trummorna är inte det bästa :P Det du behöver är en hel ESi eller VTi bakvagn. Den ska passa rakt på bara :)

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 16:00 
Offline
Besökare

Joined: Mon 21 May 2007, 12:44
Posts: 44
forryk wrote:
h0nd4 wrote:
Någon här som vet om man behöver byta fjäderben eller liknande om man byter till en vtec motor? Skivor bak vet jag att man måste ha. Men finns det mera som behövs?

Du behöver inte ha skivor bak men jag skulle rekommendera att du byter för trummorna är inte det bästa :P Det du behöver är en hel ESi eller VTi bakvagn. Den ska passa rakt på bara :)

Bromssystemet ska vara motsvarande från donatorbilen.
Samma gäller även kraftöverföringen och andra konstruktioner som inverkar på trafiksäkerheten. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 21:38 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 03 Jun 2009, 19:44
Posts: 139
Location: Mariehamn
Kör: Honda Civic SI
Honda wrote:
forryk wrote:
h0nd4 wrote:
Någon här som vet om man behöver byta fjäderben eller liknande om man byter till en vtec motor? Skivor bak vet jag att man måste ha. Men finns det mera som behövs?

Du behöver inte ha skivor bak men jag skulle rekommendera att du byter för trummorna är inte det bästa :P Det du behöver är en hel ESi eller VTi bakvagn. Den ska passa rakt på bara :)

Bromssystemet ska vara motsvarande från donatorbilen.
Samma gäller även kraftöverföringen och andra konstruktioner som inverkar på trafiksäkerheten. :wink:

Har man trummor från början så är det bara + om man kastar i en bakvagn med skivor. Både för bilen och trafiksäkerheten!

_________________
Jesper Öfverström
+358400904888

dawsvensk@live.com

Honda Civic Coupé SI -99 kompressor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 23:11 
Offline
Besökare

Joined: Mon 21 May 2007, 12:44
Posts: 44
Quote:
Du behöver inte ha skivor bak men jag skulle rekommendera att du byter för trummorna är inte det bästa :P Det du behöver är en hel ESi eller VTi bakvagn. Den ska passa rakt på bara :)

Quote:
Bromssystemet ska vara motsvarande från donatorbilen.
Samma gäller även kraftöverföringen och andra konstruktioner som inverkar på trafiksäkerheten. :wink:

Quote:
Har man trummor från början så är det bara + om man kastar i en bakvagn med skivor. Både för bilen och trafiksäkerheten!

Ja, det sitter ju troligen trummor bak på hans 1.5a så ska han lägga i 1.6 Vtec (B16A) så måste han byta bromsar. Är det inte också ABS på de med B16A? För isåfall måste han ju troligen ha det också.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Honda Civic
PostPosted: Tue 13 Apr 2010, 17:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Tue 25 Mar 2008, 17:20
Posts: 335
Location: Jomala/ Hammarland
Okej, då vet jag lite mer. Tack för svaren!

_________________
Opel Kadett C Turbo Projekt

Bmw E30 Pendlarbil


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group