Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 06 Jul 2025, 00:23

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 15 Jul 2005, 11:14 
mp.net beroende

Kör: Bil
Varför måste alltid åland ändra sig från standarden?
En bil har hål färdigt för brickor, standardhål. Ska du lägga åländska brickor där så passar dom inte för att dom inte följer standarden som andra länder och inte nog med det, bilen har även en viss insjunkning just där brickan ska sitta, sätter man en åländsk bricka där, som är både kortade och högre så ser passar den inte, och det ser för fittit ut helt enkelt.

Hur kom ja fram till de här, jo efterssom jag inte fick min bricka o passa på bilen så måste ja så klart ha en brickhållare. Glad i hågen som man va tänkte man att man beställer en från autopower (sveriges BMW-clubb) för det skulle ju se coolt ut om det stod www.autopower.se under brickan. De va då man upptäckte att det inte alls va samma storlek på brickorna. <a href='http://autopower.se/shop/bilder/aluskylt.jpg' target='_blank'>Bild på brickhållaren</a>

Så nu måste man till nån lokal firma här på åland o köpa hållare (om dom nu har) med deras reklam på fast inte bilen ens är köpt på dom ställena, eller så kan man tillverka sin egen hållare.

Finland och sverige följer ju standarde, varför kan inte vi oxå göra det!!

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 15 Jul 2005, 11:43 
Inventarie

Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Cambudgie+15 Jul 2005, 11:14 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 15 Jul 2005, 11:14 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Finland och sverige följer ju standarde, varför kan inte vi oxå göra det!![/quote]
För att vi är ålänningar...

BTW, jag for och inhandlade lite rostfri plåt och sågade och filade till dem med
rundade hörn och allt i ett format mindre än brickan så att de inte skulle synas.
Skruvade först fast rostfria brickorna, lade in gummiliststumpar mot skrammel
och sedan regskyltarna. Och sedan vita pluggar för skruvhuvudena. Snyggt och
bra vart det iaf. Lite pilligt få in fingarna mellan rostfria brickan och bilplåten,
men det sviktar tillräckligt så det går.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 15 Jul 2005, 16:27 
Avancerad medlem

bilcenter har. jag var dit o köppte när ja sku ha till bmwn. men det var bara en rosfri plåt som va lite bockad så man kan lika bra göra egna men ja va lat. tror dom kostade 7e styck

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jul 2005, 13:38 
Avancerad medlem

Kör: Hårt i kurvorna.
<!--QuoteBegin-Cambudgie+15 Jul 2005, 11:14 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 15 Jul 2005, 11:14 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Hur kom ja fram till de här, jo efterssom jag inte fick min bricka o passa på bilen så måste ja så klart ha en brickhållare. Glad i hågen som man va tänkte man att man beställer en från autopower (sveriges BMW-clubb) för det skulle ju se coolt ut om det stod www.autopower.se under brickan. De va då man upptäckte att det inte alls va samma storlek på brickorna. <a href='http://autopower.se/shop/bilder/aluskylt.jpg' target='_blank'>Bild på brickhållaren</a>

Så nu måste man till nån lokal firma här på åland o köpa hållare (om dom nu har) med deras reklam på fast inte bilen ens är köpt på dom ställena, eller så kan man tillverka sin egen hållare.

Finland och sverige följer ju standarde, varför kan inte vi oxå göra det!![/quote]
Fick också problem med detta. Skulle byta skyltar på en bil för några veckor sen, finska -> ål, bilen hade skylthållare som suttit på ända från Tyskland och den finska skylten satt fint i den, t.o.m. helt utan skruvar.
"Blir nog bra det här B) " tänkte jag när jag skulle byta skyltarna, började jämföra skyltarna o märkte att Ål-skylten är lite större, försökte sen passa in skylten i hållarn...den passade inte.
Det skillde ca. 4-5mm i höjd o 2mm i längd, så hållaren blev oanvändbar. Så p.g.a. detta måste man göra egna "funderingar" bakom skylten om man vill använda hålen som finns i skylten när man skruvar fast den i bilen.

:offtopic: www.autopower.se är inte Sveriges officiella BMW-klubb, är väl inte ens en klubb överhuvudtaget. På www.bmwcs.com hittar man den officiella svenska klubben.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jul 2005, 23:17 
Veteran

Ingen som har tänkt på att göra nya hål i brickan? Visserligen är det väl inte tillåtet men men...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 17 Jul 2005, 19:20 
Avancerad medlem

Kör: Hårt i kurvorna.
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+16 Jul 2005, 23:17 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 16 Jul 2005, 23:17 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Ingen som har tänkt på att göra nya hål i brickan? Visserligen är det väl inte tillåtet men men...[/quote]
Visst kan man ju göra egna hål. Vet inte om det är tillåtet men man ser det rätt ofta, så dom ser väl genom fingrarna på den punkten på besiktningen....
MEN, jag tycker inte att det ser speciellt snyggt ut me två "tomma" hål i skylten...eller att det sitter två skruvar "mitt i" skylten.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 18 Jul 2005, 07:22 
Inventarie

Det är inte tillåtet att göra hål i brickan, men bryr sig någon? Nee...
Den kräsne kan tycka det är lite fult.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 18 Jul 2005, 08:31 
Veteran

Dom brydde sig iaf när man sågar av kanterna på skylten och målar dit nya blå kantlinjer... Det var tydligen inte bra tyckte dom. :rolleyes:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 18 Jul 2005, 15:23 
Inventarie

Regskylten är ju bilens ID.... inte lär man få modifiera ID-kortet,
körkortet osv heller. :) Jag skulle inte borra hål i brickan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2005, 07:48 
Motorportalare

<!--QuoteBegin-cossie+15 Jul 2005, 16:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (cossie @ 15 Jul 2005, 16:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> bilcenter har. jag var dit o köppte när ja sku ha till bmwn. men det var bara en rosfri plåt som va lite bockad så man kan lika bra göra egna men ja va lat. tror dom kostade 7e styck [/quote]
Jag tog ditt tips (tackar) och får till Bilcenter och inhandlade plåthållaren, men det verkar ha gått inflation i dessa prylar för nu kostade den 10 €. Till på köpet funkade det inte riktigt med denna plåt för mig (ett av de gamla hålen blev synligt), så det blir nog till att hitta på något annat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 19 Oct 2005, 21:52 
Inventarie

De gamla siffer- och bokstavskombinationerna på ÅL-skyltarna kan bli aktuella.
Det föreslår trafikinspektör Bengt Karlsson.
I dag finns endast bokstavskombinationerna ÅLW, ÅLX, ÅLY och ÅLZ kvar. ÅLÅ, ÅLÄ och ÅLÖ ska inte användas eftersom det är risk för sammanblandning med ÅLA och ÅLO.
Enligt trafikinspektör Bengt Karlsson på motorfordonsbyrån tar skyltarna slut inom tre fyra år.
Därför anhåller han hos landskapsregeringen om att få införa nya nummerserier.
– Det finns gamla ÅL-serier lediga, säger han.

Nytt för motorcyklar
Inte heller för motorcyklarna räcker dagens registreringsskyltar till.
I dag har motorcyklarna kombinationen ÅL och tre siffror. Karlsson anhåller om antingen fler siffror eller tre bokstäver och tre siffror. De sista brickorna går nu till motorcyklarna

Jag tycker inte att dom gamla skyltarna är något att pryda bilen med.
Hur många av dagens bilar får plats med "ÅL 1234" där bak.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 20 Oct 2005, 00:15 
Avancerad medlem

Kör: BMW 728iA
Är faktiskt alla nummerserier fyllda..? Annars kunde man ju slopa det där ÅLx och inlemma sig i det finska systemet... räcker det inte med att det står ÅLAND och flaggor och en massa tingeltangel och blå färg etc ... <_<

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 20 Oct 2005, 10:35 
Rutinerad medlem

Precis... Öppna upp för nya bokstavskombinationer som inte börjar med ÅL.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 20 Oct 2005, 11:50 
Inventarie

Inför billigare privatbrickor istället. Lättare att se skillnad då.
Bort med ÅL. Räcker med att det står A 123. Flaggan räcker.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 18:57 
Veteran

Men Micke, alla bilar som har en privat bricka har ett vanligt ÅLx nummer också...

Och jag tycker inte att vi ska ta ibruk finska nummerserier heller. ÅL brickor är bra marknadföring för Åland. Däremot skulle jag gärna se att brickorna EU anpassades till storlek och att dom får "FIN" på sidan på blå bakgrund.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 19:02 
Veteran

<!--QuoteBegin-Mr X+19 Oct 2005, 21:52 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 19 Oct 2005, 21:52 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Hur många av dagens bilar får plats med "ÅL 1234" där bak. [/quote]
Faktum är att alla bilar får plats med "ÅL 1234" i och med att det är lika långt som "ÅLx xxx". Däremot kommer man troligtvis att måsta införa "ÅLx xxxx" Brickor om man vill behålla ÅL epitetet. Att ta ibruk "ÅL xxxx" Kommer ju bara att skjuta upp saken i 6 till 8 år utöver tiden som de kvarvarande kombinationerna håller, om man tolkar Karlsson och antar att nytillskottet av bilar följer samma linjära modell som idag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 26 Oct 2005, 09:41 
Rutinerad medlem

Snart kommer ju antalet bilar att överstiga befolkningsantalet...:-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 26 Oct 2005, 11:01 
mp.net beroende

Kör: Bil
<!--QuoteBegin-Clarkson+26 Oct 2005, 10:41 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Clarkson @ 26 Oct 2005, 10:41 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Snart kommer ju antalet bilar att överstiga befolkningsantalet...:-) [/quote]
Har det inte gjort det redan? Pratas de inte om att åland är världens mest tättrafikerade ställe i förhållande till folkmängd. Typ 1.5 bilar / person.

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 26 Oct 2005, 14:33 
Besökare

<!--QuoteBegin-Cambudgie+26 Oct 2005, 11:01 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 26 Oct 2005, 11:01 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Clarkson+26 Oct 2005, 10:41 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Clarkson @ 26 Oct 2005, 10:41 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Snart kommer ju antalet bilar att överstiga befolkningsantalet...:-) [/quote]
Har det inte gjort det redan? Pratas de inte om att åland är världens mest tättrafikerade ställe i förhållande till folkmängd. Typ 1.5 bilar / person. [/quote]
Nej. Antalet fordon på Åland är ganska snarlikt befolkningsmängden, men det innefattar inte bara bilar.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 26 Oct 2005, 16:58 
Rutinerad medlem

Problemet är väl också att det försvinner alltför lite gamla bilar från vägarna i förhållande till hur många nya som kommer till holmen... Det finns väl fortfarande ett försvarligt antal 70-talshögar som rullar ännu. I vår omvärld så har ju dessa försvunnit för länge sen, vilket t. ex har visat sig använbart i sverige.

Där har man i år börjat på begynnelsebokstaven "X" på brickorna, och nån tidning gjorde ett reportage där dom undrade hur det blir när bokstavsserierna tar slut. Då svarade en gubbe från vägverket att dom börjar återanvända gamla bokstavskombinationer från avskrotade 70-talsbilar, eftersom det finns så få av dom kvar.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours