Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 15:01

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hjulvinklars påverkan?
PostPosted: Tue 12 Jan 2010, 13:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Hjulvinklars påverkan?


Hur är det med hjulvinklars påverkan? Alltså vad händer på FWD,
RWD, AWD/4WD när Toe In, Toe Out, Camber, Caster osv ändras?

Någon som vet en bra sida? Eller kanske till och med nån som kan
förklara det här på detta forum?

Typ, ju mer Toe In på framhjulen på en FWD, desto roligare ser
den ut. Kanske inte det svaret jag tänkt mig, men ni förstår...

Och sen vad man ska ställa för att få bort vissa effekter som
man stöter på. Tex min bil, den understyr så länge jag inte gasar.

Vet att bilens vikt och andra egenskaper kan påverka.

Blir det bra svar på detta så blir det en snygg tabell med allt. :D


/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjulvinklars påverkan?
PostPosted: Tue 12 Jan 2010, 20:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
MickeM wrote:
Och sen vad man ska ställa för att få bort vissa effekter som
man stöter på. Tex min bil, den understyr så länge jag inte gasar.


Detta beror på drivningen på din bil. Du har permanent 50/50 drivning på den å då bär de tyvärr rakt fram om du int våldar ut den med mycke gas å rattande. Ta en Quattro modell av nån Audi med 60 bak å 40 fram så kommer den bete sig mer som en bakhjulsdriven å hänga me baken =) Tar du en fyrhjulsdriven Golf Syncro så är den i grund å botten framhjulsdriven men när det börjar spinna fram så hjälper den till lite granna med bakhjulen bara. Det beror helt på konstruktion av systemet och fysiska geometrin i planetväxeln inne i växellådan hur den kommer bete sig när man börjar leka, inget som märks vid vanlig körning alltså. Nu va ju kanske inte detta riktigt svaret på din fråga men...

Hjulvinklar har ja ingen aning om för å nackdelar på olika inställningar förutom att de sliter däck som fan om man inte har de rakt :P Men säkert e de fördelar med massa negativ cambervinkel oxå eftersom alla (många) racebilar som kör bana har det


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjulvinklars påverkan?
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 10:01 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
För dem som undrar vad de olika beteckningarna betyder http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_PARALLELISME&lang=SE

Lite övrig info
http://www.pers-dackservice.se/hjulinstallning.html
http://www.fordclubsweden.se/forum/archive/index.php/t-19694.html
http://www.bodinchassiteknik.se/teknik.html

Inte någon enkel tabell, men ändå någon info.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjulvinklars påverkan?
PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 23:33 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 18 Apr 2007, 22:24
Posts: 16
Location: Mariehamn
Kör: GambiaMotors
Om man tar tex toe-in tror jag att följande gäller alla oavsett fwd,rwd samt 4wd: Toe in gör bilen stabilare rakt fram men blir då "slöare" att reagera då man svänger. Toe-out gör raka motsatsen dvs bilen svänger in bra men riktningsstabiliteten rakt fram blir då sämre. Om man sedan ser på tex camber så kan man öka greppet i en kurva genom att ge bilen mera negativ camber. Då lutar alltså däckets överdel inåt mot bilens centrumlinje. Vid hård kurvtagning då bilen kränger får alltså de yttre däcken ett mera "naturligt" anlägg d.v.s man ökar sidogreppet. Det kan medföra att bilen kan bli nervös i framvagnen under hård inbromsning och få lättare att låsa upp däcken eftersom däcken vid körning rakt fram då går mera på insidan av slitbanan.Caster vinkeln har att göra med hur bilen strävar efter att gå rakt fram d.v.s. positiv caster (fjäderbenets centrum linje når marken framför däckets anlägg) får bilen att sträva rakt fram. Mycket positiv caster gör istället att bilen bli tungstyrd. Framhjulsdrivna bilar har nästan alltid runt noll i toe , då motorn driver på drar det ihop hjulen till toe-in.En bakhjulsdriven bil har stationärt toe-in och rullmotståndet tvingar sedan ut hjulen närmare noll toe. I ditt fall kan det vara så att du under gaspådrag har toe-in på framhjulen vilket inte hjälper understyrningen. Man får sedan väga för/nackdelar med olika justeringar som man vill. Begrep någon vad jag gnäggar om?? Rätta mig om jag har fel för detta är inte riktigt mitt område.Detta är enbart teori och olika gäller beroende på bil.Alla bilar har ju sedan olika förutsättningar (med viktfördelning, hörnvikter, drivning o.s.v)att svara på olika hjulvinkel ändringar.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group