Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 19:09

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kokande 323a / Trasiga vindrutetorkare
PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 15:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Tjena!

Nu är det såhär att jag är grymt kass på bilmotorer och jag har fått mitt underbara härk till mazda att koka,
Bilen är en Mazda 323 1.5 med fögg från 1987 tror jag, (kan vara ett år minus eller plus)
Vädret va nyfallen snö med ca 10 minus grader när jag satt mig i bilen för att köra från hammarland till m:hamn ca 15-20 mins bil färd,
bilen startade och gick hur bra som helst men plötsligt när jag kom till stan (typ vid alis kebab förbi där) så börjar f*anskapet koka och temp mätare står på rött!
Jag stannar bilen vid sidan och stänger av den och kollar, då kokar det som om någon lagade soppa i expansionskärlet till kylaren.
Och så bubblade den på i ca 10 min och spottade ut kanske några kaffe koppar vatten (INGA MUGGAR!)
och sen så startade jag den igen och då gick den lite varmare än vanligt men den gick att köra hem igen.
Så nu är min fråga till er vad som har hänt med min vinterpulka ? Den är inte ventilsläpps tuktad heller så att.
Kan det vara Topplocks packningen som sjunger på sista versen eller är det vatten pumpen som är trött på livet ?
Mvh Lindeboy, tacksam för svar!

_______________________________________________________________________________________________________

Jahapp då va det dags för en fråga igen då alla glada MP:are, nu äre så att dumheten har slagit frivolt igen :roll:
Hade så fruktansvärt brottom på jobb en morgon att jag inte orkade borsta av snö (ca 5 cm blöt snö) från framrutan på bilen.
Och hoppade in och vevade igång bilen och satte på vindrutetorkarna på full fart (smart av mig, nä!) och dom rörde på sig kanske 2-3 cm sen efter det så stannade dom så jag hoppade snabbt ut och borstade av allt och for iväg mot stan.
Sen så började det regna och vad gör man inte då, jo man använder vindrutetorkarna som nu tydligen inte fungerar.
Testar alla hastigheter och alla manicker som ska röra på torkarbladena men allt jag hör är en knackljud varje gång dom ska röra på sig.
Så nu är en fråga till er, vad kan ha hänt ?
Nr 1 Säkringen kan ju inte ha gått eftersom dom rör sig kanske 5 milli och ett knackljud kommer.
Nr 2 Kan motorn till vindrutetorkarna gått slut ?


Och som alla vet så börjar vädret ändra ute och att ha ett par fungerande vindrutetorkare är ett stort plus! :help:

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Last edited by Ruffe on Mon 01 Mar 2010, 09:58, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 16:45 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 14 Jan 2007, 22:55
Posts: 744
Börja med kolla termostaten. Billigaste alternativet :D
Vattenpumpen ser du att är hel om den inte glappar eller läcker.
Till sist det jobbigaste alternativet kan vara topplockspackningen.

Men den har inte varit frusen att det var en ispropp i den och den släppte tro?
Då kommer här ännu ett billigt alternativ :D
Hur är det med kylarvätskan i bilen?
Prova töm vattnet/vätskan ur kylaren och häll bra kylarvätska i systemet. Inte något billigt trams från Sparis för det har jag testat och bilfan frös åter frös...

_________________
Har ni som skriver ut vad som helst på nätet funderat på de här?
Man skriver ut elaka kommentarer om en person.
En sak du skriver på internet blir sedd av många.
Du blir anmäld. Du blir fälld.
Och du har just givit den personen en massa pengar :-)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Mon 04 Jan 2010, 22:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Annica wrote:
Börja med kolla termostaten. Billigaste alternativet :D
Vattenpumpen ser du att är hel om den inte glappar eller läcker.
Till sist det jobbigaste alternativet kan vara topplockspackningen.

Men den har inte varit frusen att det var en ispropp i den och den släppte tro?
Då kommer här ännu ett billigt alternativ :D
Hur är det med kylarvätskan i bilen?
Prova töm vattnet/vätskan ur kylaren och häll bra kylarvätska i systemet. Inte något billigt trams från Sparis för det har jag testat och bilfan frös åter frös...


Kan hända att det är en termostat som är lite lessen eller att det va vattnet/kylarvätskan som är dålig, har kört bilen 2 ggr fram och tillbaka till stan nu med normal temp ca 1/3 på mätarern

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 08:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Kan lägga till att jag inte får värme inne i bilen mera efter den där kokningen om det kan hjälpa till på något vis.
KALLLTTT :help:

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 10:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 31 Jul 2006, 22:03
Posts: 305
Location: Mariehamn
Helt klart ispropp i systemet! Men skumt att de inte ha smält löst när du kört så mycket med motorn på normaltemp :/ För får man ingen värme fast motorn går normaltemp så är ju värmepaketet fruset lr i slangarna på väg dit men det sku borda smälta upp vart efter när maskin blir varm! Ja hade exakt likadant i 2 bilar, förutom att dom aldrig kom så långt att dom kokade innan jag märkte det men, och det var bara å stänga av när det blev varmt å så fick den lugna ner sig lite å sen starta man upp å körde en bit igen å sen lät man de stå å smälta. Sen när allt e löst kör du i kylarvätska som funkar, lr du kan ju tappa ur å göra de före oxå så hjälper den till att smälta proppen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 11:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Peabe wrote:
Helt klart ispropp i systemet! Men skumt att de inte ha smält löst när du kört så mycket med motorn på normaltemp :/ För får man ingen värme fast motorn går normaltemp så är ju värmepaketet fruset lr i slangarna på väg dit men det sku borda smälta upp vart efter när maskin blir varm! Ja hade exakt likadant i 2 bilar, förutom att dom aldrig kom så långt att dom kokade innan jag märkte det men, och det var bara å stänga av när det blev varmt å så fick den lugna ner sig lite å sen starta man upp å körde en bit igen å sen lät man de stå å smälta. Sen när allt e löst kör du i kylarvätska som funkar, lr du kan ju tappa ur å göra de före oxå så hjälper den till att smälta proppen.


Okejs, kan nog stämma det du säger ! den har ju som sagt gått till stan och hammarland 3 ggr fram och tillbaka nu
och den har haft normal temp ända tills jag kommer till stan och saktar ner till 40-50 km/h då kan tempmätare stiga med ca 4-5 millimeter

Om inte annat så kostar väl inte en ny termostat så mycket om den nu inte sitter allt för klurigt på dessa bilar ? enligt farsan så skulle det bara vara något lock eller dylik som sitter med 2 bultar och vips så skulle man få tag på termostaten.

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a
PostPosted: Tue 05 Jan 2010, 17:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Låter som ispropp jo, hade själv de i bilen. Kör in den i ett varmt garage och byt ut kylarvattnet till nytt. Låt den vara där ett bra tag så att den smälter o kanske att du har hett vatten då du häller i så löser de sig säkert.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a / Trasiga vindrutetorkare
PostPosted: Mon 01 Mar 2010, 09:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Nytt inlägg, nytt fel högst upp upp upp för den som inte vet vad som skett i denna tråd

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a / Trasiga vindrutetorkare
PostPosted: Mon 01 Mar 2010, 12:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 26 Apr 2006, 07:50
Posts: 315
Location: Sund/Brändö
Ruffe wrote:
Jahapp då va det dags för en fråga igen då alla glada MP:are, nu äre så att dumheten har slagit frivolt igen :roll:
Hade så fruktansvärt brottom på jobb en morgon att jag inte orkade borsta av snö (ca 5 cm blöt snö) från framrutan på bilen.
Och hoppade in och vevade igång bilen och satte på vindrutetorkarna på full fart (smart av mig, nä!) och dom rörde på sig kanske 2-3 cm sen efter det så stannade dom så jag hoppade snabbt ut och borstade av allt och for iväg mot stan.
Sen så började det regna och vad gör man inte då, jo man använder vindrutetorkarna som nu tydligen inte fungerar.
Testar alla hastigheter och alla manicker som ska röra på torkarbladena men allt jag hör är en knackljud varje gång dom ska röra på sig.
Så nu är en fråga till er, vad kan ha hänt ?
Nr 1 Säkringen kan ju inte ha gått eftersom dom rör sig kanske 5 milli och ett knackljud kommer.
Nr 2 Kan motorn till vindrutetorkarna gått slut ?


Och som alla vet så börjar vädret ändra ute och att ha ett par fungerande vindrutetorkare är ett stort plus! :help:



Tjena,

Jag tycker de låter som att nånting har hoppat ur/gått av mellan torkarmotorn o bladen.

Nu vet inte jag exakt hur de ser ut vid torkarna på din mazda men ta en kollega eller kompis med dig ut o öppna huven o slå på torkarna fram o tillbaka
o försök lokalisera knakande ljudet o utgå vidare från det sen.

Säkringen tror jag int att ha gått om de reagerar när du försöker slå på torkarna. Motorn kan ju ha gått men mera troligt är nog nån kugg eller fäste eller så.

Mvh rObba

_________________
Robert Lindén
MSN:nismorobba[AT]hotmail.com
Tel. 0408221761

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kokande 323a / Trasiga vindrutetorkare
PostPosted: Wed 03 Mar 2010, 17:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 29 Aug 2007, 14:12
Posts: 408
Attachment:
123.jpg
123.jpg [ 108.46 KiB | Viewed 4541 times ]

Där hade vi felet va bara en "plast sak" som hade hoppat av vinrutetorkar motorn och lätt att fixa :) Och jag som har kört utan vidrutetorkare i 2-3 mån.
Och så va det bara att slita bort en plastsköld och sen trycka ihop det svarta staget med vindrutetorkar motorns "arm" lätt som en plätt simsalabim

_________________
Kawasaki kxf 250 -05 a.k.a. lerbetty
Full gas lerkalas (^o^)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group