motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
--Intercooler Basic's-- http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=6643 |
Page 1 of 2 |
Author: | Cambudgie [ Fri 30 Oct 2009, 14:24 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Hehe, gjorde en liten fin ritning i M$ paint om hur det fungerar i teorin. Attachment: turbomotor.GIF [ 9.56 KiB | Viewed 11097 times ] Finns säker mycket bättre bilder på google. |
Author: | sami [ Sat 31 Oct 2009, 00:14 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Här är en lite tydligare bild ifall det är vad du är ute efter ![]() ![]() |
Author: | micberg [ Sat 31 Oct 2009, 00:21 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Jag måste ju säga att Cambudgie skiss var nära en 10:a, rock on ![]() Seriöst, vad för material och vilka dimensioner pratar vi om? Turbon i mitt fall en KKK 27,har inte bestämmt något laddtryck än utan avvaktar lokal expertis, så får vi se vart det leder. Ni som har intercoolers i era bilar kan sätta in någon bild på installationen vilket gör det hela lite intressantare för oss andra. |
Author: | Fordpappa [ Sat 31 Oct 2009, 05:20 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
sami wrote: Här är en lite tydligare bild ifall det är vad du är ute efter ![]() ![]() jag har bild på hur jag installerat min intercooler på volvon min, i projekt forumet du har säkert sett dom, under Volvo 745tic + Ford Ranger 4x4 där ser man ju någorlunda hur det är kopplat, men som föregående bilder visar så sitter ju dumpen på insugs sidan, men orginal på volvo så sitter den före intercoolern, vad det är för skillnad vet jag inte någon expert som kan uttala sig om det? på ford cosworth vet jag att dom sitter med en slang på samma sida från volvon men ut ur intercoolern, iaf på endel, många olika funderingar å konstruktioner, så vilket är bäst att montera dumpen på? ska ju uppgradera volvon i vinter så skulle va bra att veta ![]() |
Author: | Kadettmicke [ Sat 31 Oct 2009, 09:06 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Det blir ju lite knepigt på en bubbla när man ska leda luften till bägge sidor av motorn. Det bästa skulle väl vara att titta på turboinstallationer på andra bubblor? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30217 Där har du en frän notch. Men nu fanns det inte bra bilder på rördragningen förstås.. |
Author: | Kadettmicke [ Sat 31 Oct 2009, 09:07 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
2.5" grovlek på rören lär väl absolut räcka till. Här har du billiga intercoolers och en massa andra bra att ha delar: http://www.klracing.se/ |
Author: | Steiff [ Sun 01 Nov 2009, 01:36 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
micberg wrote: Fina intercoolers! ![]() Ok, intercoolern kyler avgastemoeraturen i turbinhuset vilket då gör att turbon blir effektivare når en högre bibehållen verkningsgrad? rätt så långt?? Intercoolern kyler laddluften. Kallare luft = mer syre (tätare) = mer effekt. (håller väl lite bättre också kanske?) |
Author: | Kadettmicke [ Sun 01 Nov 2009, 01:45 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
komprimerad luft blir varm och tar mer plats, därför monterar man en intercooler mellan turbon och insuget som kyler ner luften igen innan den går igenom insuget, in i motorn. kallare luft tar mindre plats, altså kommer motorn få i sig mera luft fastän inte volymen på luften ökar. typ. Kan som exempel ta när jag åkte kompressor i min kadett för några år sedan. Jag monterade ett bolt on kompressorkit från enem på min 2.0 16v motor jag åkte med då, som enligt enem skulle få effekten att hoppa upp till 215hk vid 0.8bars ladd som satsen var anpassad för. Nackdelen med den konstruktionen är att kompressorn laddar direkt ner i insuget vilket gör insugsluften väldigt varm. Ca 120grader enligt uppgift jag fick då, mätte det aldrig själv. Sedan bydde jag om kompressorkitet så att den laddade via en intercooler som jag tog från en gammal saab, inte någon överdrivet stor sak, kanske 20x25cm, och sedan tillbaka in i insuget då. Tillsammans med ett annat sprut så en polare fick mappa till det lite, och en liten omdrevning så trycket gick upp till 0.8-0.85bar igen i insuget trots den betydligt kallare luften (kompressorn klarar bara av att ta in en viss mängd luft per varv den snurrar, så utan omdrevning skulle laddtrycket varit max 0.5-0.6bar utan det då luften tar mindre plats då den är kallare) så gav motorn 212hk på hjulen efter den lilla modifieringen, 248hk i motorn om man räknar om. då med en insugstemp på max 47grader mätte vi upp. Så en temeratursänkning i insuget gav alltså nästan 35hk på den motorn. det är bara att försöka få in en eller kanske två små intercoolers på röret mellan turbon och insuget, har sett att det har monterats intercoolers bakom sätena på bubblor, men då har det varit vätskekylda intercoolers, och i dragracesammanhang. typ byta vattnet efter någon repa då, när det börjar bli varmt. Där kommer väl största nackdelen med att ha motorn bak, det blir krångligt att få fram luft till sånt som behöver det. Leta runt lite på nätet så hittar du säker hundratals olika lösningar |
Author: | Kadettmicke [ Sun 01 Nov 2009, 01:46 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Steiff wrote: micberg wrote: Fina intercoolers! ![]() Ok, intercoolern kyler avgastemoeraturen i turbinhuset vilket då gör att turbon blir effektivare når en högre bibehållen verkningsgrad? rätt så långt?? Intercoolern kyler laddluften. Kallare luft = mer syre (tätare) = mer effekt. (håller väl lite bättre också kanske?) Motorn blir mindre spikkänslig med kallare luft in, det stämmer |
Author: | Kadettmicke [ Sun 01 Nov 2009, 10:24 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
det lär nog säkert fungera bra, så kanke det skulle gå att montera intercoolern i hatthyllan eller ryggstödet bak, bygga en låda runt den som man leder in luften i och sen i med med en eller två fläktar i och låta luften blåsa ut i motorrummet. Här har du en annan frän bubbla, men den går nog på mettis då han inte åker med intercooler på den, metanol kyler så in i h******. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36467&highlight=bubbla |
Author: | Hulta [ Sun 01 Nov 2009, 11:16 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva mvh |
Author: | MickeM [ Sun 01 Nov 2009, 11:33 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Evo och Impreza har waterspray på sina IC i de senare modellerna. Finns kit att köpa till de äldre modellerna. Men då blir det kanske lite svårare placera ICn... |
Author: | Fabben [ Sun 01 Nov 2009, 14:24 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Annars en helt vattenkyld IC, då går det att dra vattenkylaren vart man vill, samtidigt som man kan bygga hur man vill på luftsidan. |
Author: | micberg [ Sun 01 Nov 2009, 14:33 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Hulta wrote: isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva mvh Du får gärna utveckla hur det fungerar. |
Author: | Hulta [ Sun 01 Nov 2009, 16:04 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
micberg wrote: Hulta wrote: isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva mvh Du får gärna utveckla hur det fungerar. principen e ganska enkel. en mantlad ic av passande modell,passande storlek på tank någonstan i bilen där det behövs lite extra vikt,vattenledningar och cirkulations pump, vips så har du jämn o fin insugstemp så länge du har is i byttan,behöver inget hål i karossen för luftströmning. mvh |
Author: | Kadettmicke [ Sun 01 Nov 2009, 19:55 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Problemet är väl att hitta is när man står på kjula och det är 30grader varmt ![]() Men i en bubbla brukar man väl sträva efter en så låg vikt som möjligt då det är enklare att lätta bilen än att få mycket mos ur spisen (host host) ![]() |
Author: | micberg [ Sun 01 Nov 2009, 20:44 ] |
Post subject: | Re: --Intercooler Basic's-- |
Det är nog som du säger Micke, viktigt att ha en lätt bil, målet är att få till en ny motor med cirka 300-350hp. För att uppnå 350hk så är nog interccoler ett måste. Hur är beg. marknaden med intercoolers? |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |