Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 07:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Fri 30 Oct 2009, 11:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Jag har planer på en turbomotor till Bubblan, turbon som ska användas är från Todis gamla racemotor.
Motorn ska byggas för att köras på strippen.


Image


Den har körts utan intercooler men jag vill ha intercooler på bilen utrymme finns men inte kunskapen :)

På det här forumet vimlar det av duktiga turbo killar men jag vet inte om ni är villiga att lära ut kunskapen vid
turboinstallation..... :help:

Det är som sagt baskunskaperna vid en turbo/intercooler installation som är av intresse,det kan även intressera andra framtida turbobyggare.... Om möjligt berätta lite hur det ska byggas upp eventuellt med ritningar och rör dimensioner.


-micke- :wink:

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Fri 30 Oct 2009, 14:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Hehe, gjorde en liten fin ritning i M$ paint om hur det fungerar i teorin.
Attachment:
turbomotor.GIF
turbomotor.GIF [ 9.56 KiB | Viewed 8949 times ]


Finns säker mycket bättre bilder på google.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 00:14 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Här är en lite tydligare bild ifall det är vad du är ute efter :D Förstås också dumpventil mellan intercoolern och insugssidan som på föregående bild.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 00:21 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Jag måste ju säga att Cambudgie skiss var nära en 10:a, rock on :lol:

Seriöst, vad för material och vilka dimensioner pratar vi om?

Turbon i mitt fall en KKK 27,har inte bestämmt något laddtryck än utan avvaktar lokal expertis, så får vi se vart det leder.

Ni som har intercoolers i era bilar kan sätta in någon bild på installationen vilket gör det hela lite intressantare för oss andra.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 05:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 27 Jun 2007, 21:59
Posts: 450
Location: Sund
sami wrote:
Här är en lite tydligare bild ifall det är vad du är ute efter :D Förstås också dumpventil mellan intercoolern och insugssidan som på föregående bild.

Image

jag har bild på hur jag installerat min intercooler på volvon min, i projekt forumet du har säkert sett dom, under Volvo 745tic + Ford Ranger 4x4 där ser man ju någorlunda hur det är kopplat, men som föregående bilder visar så sitter ju dumpen på insugs sidan, men orginal på volvo så sitter den före intercoolern, vad det är för skillnad vet jag inte någon expert som kan uttala sig om det? på ford cosworth vet jag att dom sitter med en slang på samma sida från volvon men ut ur intercoolern, iaf på endel, många olika funderingar å konstruktioner, så vilket är bäst att montera dumpen på? ska ju uppgradera volvon i vinter så skulle va bra att veta :)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 09:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Det blir ju lite knepigt på en bubbla när man ska leda luften till bägge sidor av motorn. Det bästa skulle väl vara att titta på turboinstallationer på andra bubblor?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=30217 Där har du en frän notch. Men nu fanns det inte bra bilder på rördragningen förstås..

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sat 31 Oct 2009, 09:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
2.5" grovlek på rören lär väl absolut räcka till. Här har du billiga intercoolers och en massa andra bra att ha delar:
http://www.klracing.se/

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 01:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Fina intercoolers! :D
Ok, intercoolern kyler avgastemoeraturen i turbinhuset vilket då gör att turbon blir effektivare når en högre bibehållen verkningsgrad? rätt så långt??

Var kan man placera intercoolern?? ska jag lägga den inne i förarutrymmet?? Bubblorna är VÄLDIGT stooora men om man laddar på och någonting tjoffar så kanske det är bättre att ha det på utsidan :roll:

Så här såg den ut då Todi Tog hem den senaste vinter

Image

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 01:36 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
micberg wrote:
Fina intercoolers! :D
Ok, intercoolern kyler avgastemoeraturen i turbinhuset vilket då gör att turbon blir effektivare når en högre bibehållen verkningsgrad? rätt så långt??


Intercoolern kyler laddluften. Kallare luft = mer syre (tätare) = mer effekt. (håller väl lite bättre också kanske?)

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 01:45 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
komprimerad luft blir varm och tar mer plats, därför monterar man en intercooler mellan turbon och insuget som kyler ner luften igen innan den går igenom insuget, in i motorn. kallare luft tar mindre plats, altså kommer motorn få i sig mera luft fastän inte volymen på luften ökar. typ.

Kan som exempel ta när jag åkte kompressor i min kadett för några år sedan.

Jag monterade ett bolt on kompressorkit från enem på min 2.0 16v motor jag åkte med då, som enligt enem skulle få effekten att hoppa upp till 215hk vid 0.8bars ladd som satsen var anpassad för. Nackdelen med den konstruktionen är att kompressorn laddar direkt ner i insuget vilket gör insugsluften väldigt varm. Ca 120grader enligt uppgift jag fick då, mätte det aldrig själv.

Sedan bydde jag om kompressorkitet så att den laddade via en intercooler som jag tog från en gammal saab, inte någon överdrivet stor sak, kanske 20x25cm, och sedan tillbaka in i insuget då.
Tillsammans med ett annat sprut så en polare fick mappa till det lite, och en liten omdrevning så trycket gick upp till 0.8-0.85bar igen i insuget trots den betydligt kallare luften (kompressorn klarar bara av att ta in en viss mängd luft per varv den snurrar, så utan omdrevning skulle laddtrycket varit max 0.5-0.6bar utan det då luften tar mindre plats då den är kallare) så gav motorn 212hk på hjulen efter den lilla modifieringen, 248hk i motorn om man räknar om. då med en insugstemp på max 47grader mätte vi upp.
Så en temeratursänkning i insuget gav alltså nästan 35hk på den motorn.

det är bara att försöka få in en eller kanske två små intercoolers på röret mellan turbon och insuget, har sett att det har monterats intercoolers bakom sätena på bubblor, men då har det varit vätskekylda intercoolers, och i dragracesammanhang. typ byta vattnet efter någon repa då, när det börjar bli varmt.

Där kommer väl största nackdelen med att ha motorn bak, det blir krångligt att få fram luft till sånt som behöver det. Leta runt lite på nätet så hittar du säker hundratals olika lösningar

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 01:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Steiff wrote:
micberg wrote:
Fina intercoolers! :D
Ok, intercoolern kyler avgastemoeraturen i turbinhuset vilket då gör att turbon blir effektivare når en högre bibehållen verkningsgrad? rätt så långt??


Intercoolern kyler laddluften. Kallare luft = mer syre (tätare) = mer effekt. (håller väl lite bättre också kanske?)



Motorn blir mindre spikkänslig med kallare luft in, det stämmer

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 02:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Kadettmicke wrote:
komprimerad luft blir varm och tar mer plats, därför monterar man en intercooler mellan turbon och insuget som kyler ner luften igen innan den går igenom insuget, in i motorn. kallare luft tar mindre plats, altså kommer motorn få i sig mera luft fastän inte volymen på luften ökar. typ.

Där kommer väl största nackdelen med att ha motorn bak, det blir krångligt att få fram luft till sånt som behöver det. Leta runt lite på nätet så hittar du säker hundratals olika lösningar


Jag har ingen bra bild nu då men kan man inte tänka sig att ta kylning via air-ductsen?
Visar här då hur man kan leda in luften enklast utan att påverka körbarheten.

Bägge bakre sidorutorna har airduc's som för in kylluft:
Image

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 10:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
det lär nog säkert fungera bra, så kanke det skulle gå att montera intercoolern i hatthyllan eller ryggstödet bak, bygga en låda runt den som man leder in luften i och sen i med med en eller två fläktar i och låta luften blåsa ut i motorrummet.

Här har du en annan frän bubbla, men den går nog på mettis då han inte åker med intercooler på den, metanol kyler så in i h******. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36467&highlight=bubbla

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 11:16 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva


mvh

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 11:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31442
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Evo och Impreza har waterspray på sina IC i de senare modellerna.
Finns kit att köpa till de äldre modellerna. Men då blir det kanske lite
svårare placera ICn...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 14:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Annars en helt vattenkyld IC, då går det att dra vattenkylaren vart man vill, samtidigt som man kan bygga hur man vill på luftsidan.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 14:33 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Hulta wrote:
isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva


mvh


Du får gärna utveckla hur det fungerar.

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 16:04 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 Oct 2007, 00:04
Posts: 191
micberg wrote:
Hulta wrote:
isvatten ic hade ju vart guld i ditt fall,tar inte mycke plats och är väldigt effektiva


mvh


Du får gärna utveckla hur det fungerar.



principen e ganska enkel. en mantlad ic av passande modell,passande storlek på tank någonstan i bilen där det behövs lite extra vikt,vattenledningar och cirkulations pump, vips så har du jämn o fin insugstemp så länge du har is i byttan,behöver inget hål i karossen för luftströmning.

mvh

_________________
Team Boost Performance

TIG svetsar-svart/alu/rostfritt.

Pullverlackar i mindre skala.

Blästrar litet som stort.

Bockar burar och rör till just din bil
pm:a om intresse finns


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 19:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Problemet är väl att hitta is när man står på kjula och det är 30grader varmt :D Vet att ni funderat på ismakin i bussen. Samma sak som vattenkyld intercooler annars, skillnaden är att man cirkulerar vattnet genom en kylare istället då.

Men i en bubbla brukar man väl sträva efter en så låg vikt som möjligt då det är enklare att lätta bilen än att få mycket mos ur spisen (host host) :wink: Å då måste väl ändå en luftkyld intercooler vara det bästa alternativet? Jag menar, det sitter väl en kkk k27 turbo på dendär motorn, så det är väl kanske 300-350hk som är maximalt effektmål? Då behöver man inte ha så stor intercooler, en 30x40x10cm måste ju räcka mer än väl, lite beroende på hur man lyckas kyla den

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 20:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Det är nog som du säger Micke, viktigt att ha en lätt bil, målet är att få till en ny motor med cirka 300-350hp.
För att uppnå 350hk så är nog interccoler ett måste.

Hur är beg. marknaden med intercoolers?

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group