Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 18:57

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 20:51 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Sun 04 Feb 2007, 00:17
Posts: 1724
Location: Finström
Kör: M3/320D E46
micberg wrote:
Det är nog som du säger Micke, viktigt att ha en lätt bil, målet är att få till en ny motor med cirka 300-350hp.
För att uppnå 350hk så är nog interccoler ett måste.

Hur är beg. marknaden med intercoolers?




kolla tex www.klracing.se där finns de bra priser på intercoolers...sen vet jag inte vad du tänkt för storlek om dom som dom har bara är för stora...


mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 22:20 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
vad åker man med för växellåda om man har en 350hk motor i en bubbla?

Beggatmarknaden är väl sådär, dom kostar ju nästan ingenting nya, dom som kommer från kina, typ kl-racings intercoolers.
Jag åker med intercooler därifrån, funkar bra för priset.

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Sun 01 Nov 2009, 22:40 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Kadettmicke wrote:
vad åker man med för växellåda om man har en 350hk motor i en bubbla?

Beggatmarknaden är väl sådär, dom kostar ju nästan ingenting nya, dom som kommer från kina, typ kl-racings intercoolers.
Jag åker med intercooler därifrån, funkar bra för priset.



Jadu,motiverad fråga växellådan som finns i racebubblan så kanske klarar runt 200hk men har man äckligt bra grepp så kan man nog köra slut på det mesta :wink:

Det är precis så att de flesta lägger i en sju dj-vla motor men har en drivlina som inte håller samma höga klass och det är ju här som på andra ställen att det man bygger är inte bättre än den svagaste länken jag ska ändå försöka få till en turbo motor som fungerar, har ingen turboexpert till hands speciellt vad gäller tuningen på förgasarsidan och vid installation av intercoolern.

På pappret ska 300-350 hk vara realistiskt men när man utgår från en motor som levererar 50hk orginal så förstår man att det är mycket som ska vara väldigt rätt för att nå dessa effekt siffror alltså 6-7ggr orginaleffekten, jag är inte heller stirrig på hk på ett papper utan hur bilen/motorn beter sig som en enhet finns väl mycket fixering på hk och så gott som alltid är det som storfiskaren när man kom hem med fångsten.

Jag ska ta lite bilder bakifrån bubblan och inifrån kupen så kanske vi kan se vilken storlek kylaren ska ha och på vilket ställe intercoolern ska vara placerad.

-micke-

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 10:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Vet precis hur du skall lösa detta men det bli för invecklat att förklara, lättare att visa! Så jag kommer över en kväll så skall du få se. Det kommer att bli hur bra som helst o inte så svårt att fixa till det!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 17:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
jaha, har todi varit ut och tittat nu? kommit fram till någon vettig lösning?

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 22:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Kadettmicke wrote:
jaha, har todi varit ut och tittat nu? kommit fram till någon vettig lösning?



Todi får väl själv utveckla sitt förslag, men gick välan i korta drag ut på att montera den inne i kupen.precis under bakfönstret och ta in kylluft via air duc'sen.

Jag har däremot funderat på ett annat ställe och det skulle vara att sätta den under bakvingen vet inte om det är en bra ide men varför inte :wink:


Blir det någon "Vinst" på att sätta dit en stor intercooler med en gång istället för att behöva byta intercooler varje gång man byter turbinhus?

Nu är det motorbygget som hägrar gäller att få ihop en bra bottendel och har kontaktat bra leverantörer så ett bra alu block och specialslipad Engle turbokam är på väg hem, har också bytt ut mina tänkta scat vevstakor till carillo vevstakor kostar lite mer men ska kunna hålla hela vägen istället.

-micke-

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Wed 11 Nov 2009, 07:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Det ska väl kunna funka att ha den under vingen också, bara man lyckas leda tillräckligt mycket luft igenom den.

Det är väl så att nästan den minsta 3" intercooler kl säljer räcker till 350hk bara den får tillräckligt mycket luft, men kan man klämma dit en storlek större är det ju bara hemåt! då finns det att växa i också. Dom minsta intercoolerna kostar under 1k kr därifrån

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Wed 11 Nov 2009, 22:36 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Så den här borde räcka till då om jag förstått rätt:

Image

Intercooler helt i aluminium av högsta kvalité med anslutningar bakåt.

Bredd: ca 77cm
Cellpaket: 600x350x102mm
Anslutningar: 76mm (3´)

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Thu 12 Nov 2009, 06:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
haha jo för fan! dendär kyler över tusen häst :twisted: Lika stor som dom jag och jimpa åker med

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Thu 12 Nov 2009, 22:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 08 Feb 2008, 20:30
Posts: 205
Location: Åland
Ok, fattar! Kan ju ta en mindre kylare men det här verkar ju vara väldigt billiga hästar att få så kostar intercoolern 1-2k så fine! Måste vara världens billigaste hästar eller hur :lol:

Då vi snackar hp hur stor tror ni vinsten är genom att köra med ic jämfört med att vara utan ic, i procent?

Fick hem nya topparna idag och blocket ska väl komma närmsta veckorna kan vara att det blir en tråd om motorbygget senare.

Nu lite offtopic, jag kommer att behöva hjälp med att svetsa om mina insug som jag fick hem till mina nya topplock så de passar turbo'n det här skulle vara aktuellt senare i vinter.....Är någon händig med en tig och tror sig ha tid att hjälpa till så vore det tacksamt med lite hjälp..*=timlön skattefritt :wink:

//micke

_________________
//Micke:)

"If it sounds good, it is good"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: --Intercooler Basic's--
PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 08:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
finns ju en "känd" motortrimmare i stan som satte på en ic och efter att motorn bromsats igen så vart det lite snopna data... det vart ca 5% mindre effekt i motorn än före, så det e nog inte bara o koppla in vilken ic som helst o tro att man får mera hk.

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group