motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bensin har en rekommenderad lagringstid http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=664 |
Page 1 of 1 |
Author: | Mr X [ Wed 21 Sep 2005, 22:57 ] |
Post subject: | |
Ny bensin har en rekommenderad lagringstid på max 3 månader innan tillsatserna börjar fälla ut. Detta för att det som tillsätts inte är riktigt lösligt i bensinen. Om man har bilen upplagd över vintern så är det dessa ämnen som orsakar problem nästa vår, sommar. Om bilen står ute med nästan tom tank bildas kondens och du har vattenpärlor i tanken. Kapell på vintern och det blir mycket möggel i bilen. Fukten konserveras ganska bra där inne. Någon med bra tips om man vill konservera bilen för vintern? Fyller på vid bra förslag: 1. Antifreeze på våren för att ta bort vattenpärlor ur förgasaren. (bensintanken) 2. Full tank 3. Starta och kör bilen någon gång 4. Kör aircondition 5. Fylla i maxtryck i däcken, rulla lite på bilen eller ställ bilen på pallbockar 6. ? |
Author: | TantGron [ Wed 21 Sep 2005, 23:13 ] |
Post subject: | |
En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen: Om tillsatserna har varit någorlunda jämnt fördelade tidigare så lär de nog blandas så fort bilen rör på sig. Och kanske fylla på en full tank för att undvika kondens? Då har du även sparat in några 100-lappar, för det lär väl full tank kosta när du tar ut bilen på våren, iaf med den här takten på bensinprisstegringen! ![]() |
Author: | Mr X [ Thu 22 Sep 2005, 00:37 ] |
Post subject: | |
Starta och kör bilen (på tomgång en stund) kanske 10 minuter eller så varje månad. (det är bra för bilen). Kör aircondition en stund så torkar inte packningarna. Rulla lite på bilen så slipper du ovala däck nästa sommar. |
Author: | Mr X [ Thu 22 Sep 2005, 00:52 ] |
Post subject: | |
Om du har Corvette gäller följande <a href='http://www.corvetteactioncenter.com/tech/care/storage.html' target='_blank'>--winter--</a> men om du har BMW så måste du tydligen göra så här, men kanske det gäller alla bilar. Från en BMW sida * Förberedelser före avställning Låt Din BMW verkstad genomföra följande arbeten: Rengöring och konservering eller efterbehandling av motor, motorrum, underrede, axlar och aggregat enligt fabrikens föreskrifter. Rengöring av karosseri med invändig rengöring och vård av lack och krom. Rengöring av motorhuvens, bagageluckand och dörrarnas gummilister. Byte av motorolja och oljefilter med driftsvarm motor. Kontroll av nivå och eventuell komplettering av frost-/korrosionsskyddsmedel i kylvätskan. Kontroll av spolarvätskenivån och frostmedelskoncentrationen och eventuell påfyllning. Fulltankning för att undvika att kondensvatten bildas. Ökning av lufttrycket i däcken till 3,5 bar, det maximala värdet får emellertid inte överskridas. * Före avställningen Värm upp hand- respektive parkeringsbromsen och fotbromsen genom kraftig bromsning så att bromsskivor och bromstrummor inte korroderar. Ställ bilen i ett torrt och ventilerat utrymme, lägg i ettans växel och säkra vid behov bilen med en stoppkil. Dra inte åt hand- eller parkeringsbromsen. Låt demontera batteriet, ladda det och förvara det på en sval men frostfri plats. BMW Cabriolet eller BMW roadster Demontera hardtopen och förvara den separat. Fäll upp suffletten. * Under avställningen Ladda batteriet var tredje månad, annars förstörs det. Varje urladdning särskilt under en längre period reducerar batteriets livslängd. När bilen tas i bruk Om batteriladdningen inte indikeras med grönt ska batteriet laddas. Vid gul indikering måste batteriet bytas ut. Låt Din BMW verkstad ta hand om det gamla batteriet när Du byter ut det eller lämna in det till ett speciellt insamlingsställe. Fyllda batterier ska transporteras och lagras stående. Säkra batteriet vid transport så det inte kan falla omkull. Låt efter montering av batteriet Din BMW-verkstad kontrollera att fästbygel och skruvarna är åtdragna med föreskrivet åtdragningsmoment. När sommaren läggs till handlingarna <a href='http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=17101' target='_blank'>Vinterförvaring: Idéer för vinteride</a> |
Author: | Mr X [ Thu 22 Sep 2005, 12:26 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote] Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern. Hört talas om kristallbildning i bensinen. <a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a> |
Author: | TantGron [ Thu 22 Sep 2005, 13:48 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Mr X+22 Sep 2005, 12:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 22 Sep 2005, 12:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote] Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern. Hört talas om kristallbildning i bensinen. <a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a> [/quote] Vad jag menade var att mitt bot mot fällning var helt ovetenskaplig, dvs otestad. Det var bara ett ett råd jag fantiserade ihop. Om du säger att bensin och tillsatser delar sig från varandra så ifrågasätter jag det inte det minsta! ![]() Ursäktar att jag var otydlig. |
Author: | Mr X [ Thu 22 Sep 2005, 14:04 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+22 Sep 2005, 13:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 22 Sep 2005, 13:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Mr X+22 Sep 2005, 12:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 22 Sep 2005, 12:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote] Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern. Hört talas om kristallbildning i bensinen. <a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a> [/quote] Vad jag menade var att mitt bot mot fällning var helt ovetenskaplig, dvs otestad. Det var bara ett ett råd jag fantiserade ihop. Om du säger att bensin och tillsatser delar sig från varandra så ifrågasätter jag det inte det minsta! ![]() Ursäktar att jag var otydlig. [/quote] Kanske det var jag som läste lite slarvigt ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |