motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Fylla dina däck med Nitrogen http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=652 |
Page 1 of 2 |
Author: | Mr X [ Sat 10 Sep 2005, 17:43 ] |
Post subject: | |
Det ska tydligen inte vara luft i däcken utan nitrogen. Var fyller man nitrogen i däcken på Åland. Vem blir först att erbjuda det här på Åland? Kosei K1 Racing har en luftventil och en annan ventil för att fylla i nitrogen! så nu ska det tydligen vara två ventiler på fälgen. Nitrogen istället för vanlig luft. UPPTÄCK FÖRDELARNA: Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget: Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken. Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och däckslitaget med 30%. <a href='http://www.carpart.se/gummiverkstan/nitrogengas.htm' target='_blank'>http://www.carpart.se/gummiverkstan/nitrogengas.htm</a> <a href='http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=68' target='_blank'>http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=68</a> <a href='http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=70' target='_blank'>http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=70</a> <a href='http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864' target='_blank'>http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864</a> |
Author: | norrlänning [ Tue 13 Sep 2005, 21:31 ] |
Post subject: | |
Nitrogen är engelska för vät gas H2. Det används i bla. flygplans däck för att det har större molekyler än luft. H2 läcker alltså inte ut som luft när gummit utsätts för stora temperatur skillnader, expanderar eller drar ihop sig. Tror int de har nån större effekt på bränsle förbrukningen. Men de e klart att risken för små pys e mindre- Men de låter kanske coolt. |
Author: | BlaaBMW [ Wed 14 Sep 2005, 12:34 ] |
Post subject: | |
Det stämmer inte alls att nitrogen är väte (H). Nitrogen heter kväve på svenska (N). |
Author: | Mr X [ Wed 14 Sep 2005, 13:04 ] |
Post subject: | |
Luften omkring oss består av två ämnen; syrgas (CO2) och kvävgas (N2) även kalllat Nitrogen. Genom att separera ämnena från varandra så kan man använda den rena kvävgasen, d v s Nitrogen, att fylla däcken med. |
Author: | TantGron [ Wed 14 Sep 2005, 13:31 ] |
Post subject: | |
Som vid alla kniviga fall rådfrågar jag den kloka webugglan™; <a href='http://susning.nu/Nitrogen' target='_blank'>susning.nu om Nitrogen</a>. Varför inte fylla däcken med helium istället? Snacka om att lätta bilen, och det måste ju vara äkta ballongdäck det! Sen skulle man ju snacka så roligt om man fick punka... ![]() |
Author: | Cambudgie [ Wed 14 Sep 2005, 14:25 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-norrlänning+13 Sep 2005, 22:31 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (norrlänning @ 13 Sep 2005, 22:31 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Nitrogen är engelska för vät gas H2. Det används i bla. flygplans däck för att det har större molekyler än luft. H2 läcker alltså inte ut som luft när gummit utsätts för stora temperatur skillnader, expanderar eller drar ihop sig. Tror int de har nån större effekt på bränsle förbrukningen. Men de e klart att risken för små pys e mindre- Men de låter kanske coolt.[/quote] Stämmer verkligen det du säger? Väte är den minsta atomen som finns. Citat från susning: "Väte, vätgas, symbol H2, är det allra lättaste grundämnet. Det består av vätemolekyler, som var och en är uppbyggd av två väteatomer." "Väte är universums lättaste ämne. Luften i en kubikmeter väger ca 1300 g medan motsvarande mängd vätgas väger 90 g." |
Author: | Cambudgie [ Wed 14 Sep 2005, 14:29 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:31 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:31 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Som vid alla kniviga fall rådfrågar jag den kloka webugglan™; <a href='http://susning.nu/Nitrogen' target='_blank'>susning.nu om Nitrogen</a>. Varför inte fylla däcken med helium istället? Snacka om att lätta bilen, och det måste ju vara äkta ballongdäck det! Sen skulle man ju snacka så roligt om man fick punka... ![]() Bättre o fylla dom med väte då det är lättare, men då riskerar man väl en hindenburg B) |
Author: | Cambudgie [ Wed 14 Sep 2005, 14:32 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Mr X+14 Sep 2005, 14:04 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 14 Sep 2005, 14:04 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Luften omkring oss består av två ämnen; syrgas (CO2) och kvävgas (N2) även kalllat Nitrogen. Genom att separera ämnena från varandra så kan man använda den rena kvävgasen, d v s Nitrogen, att fylla däcken med.[/quote] Fel, det är lite flera ämnen i luft än så <_< * 78,084% Kväve * 20,9476% Syre * 0,934% Argon * 0,0314% Koldioxid * 0,001818% Neon * 0,0002% Metan * 0,000524% Helium * 0,000114% Krypton * 0,00005% Väte * 0,0000087% Xenon Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a> |
Author: | Mr X [ Wed 14 Sep 2005, 14:54 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Sep 2005, 14:32 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Sep 2005, 14:32 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Fel, det är lite flera ämnen i luft än så <_< * 78,084% Kväve * 20,9476% Syre * 0,934% Argon * 0,0314% Koldioxid * 0,001818% Neon * 0,0002% Metan * 0,000524% Helium * 0,000114% Krypton * 0,00005% Väte * 0,0000087% Xenon Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a>[/quote] Ja det är några % till med s*** i luften. Du glömde att den 24.09 är det några % lustgas i luften och det är därför alla är så glada på street race ![]() Titta bara på folk för alla står med ett stort smile. |
Author: | TantGron [ Wed 14 Sep 2005, 14:55 ] |
Post subject: | |
Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! ![]() Eftersom ni har så j***a bra koll på vad det finns i luften, vad är då återstoden förutom det som står ovan? Det saknas ju hela 0,0002853 procent efter en hastig huvudräkning ![]() Och nej, det kan inte vara en fis i rymden, för metangasen var redan uppräknad. |
Author: | Cambudgie [ Wed 14 Sep 2005, 16:50 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 15:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 15:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! ![]() Eftersom ni har så j***a bra koll på vad det finns i luften, vad är då återstoden förutom det som står ovan? Det saknas ju hela 0,0002853 procent efter en hastig huvudräkning ![]() Och nej, det kan inte vara en fis i rymden, för metangasen var redan uppräknad.[/quote]Kan det vara någon av dom här kanske :rolleyes: Nitrogen (N2) Oxygen (O2) Argon (Ar) Carbon Dioxide (CO2) Neon (Ne) Helium (He) Krypton (Kr) Sulfur dioxide (SO2) Methane (CH4) Hydrogen (H2) Nitrous Oxide (N2O) Xenon (Xe) Ozone (O3) Nitrogen dioxide (NO2) Iodine (I2) Carbon monoxide (CO) Ammonia (NH3) Källa: <a href='http://en.wikipedia.org/wiki/Air' target='_blank'>http://en.wikipedia.org/wiki/Air</a> |
Author: | MickeM [ Wed 14 Sep 2005, 17:16 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! ![]() ![]() |
Author: | Mr X [ Wed 14 Sep 2005, 17:24 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 17:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 17:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> ... men sen är ju frågan... vilken höjd över havet pratar vi om? :blink:[/quote] Sen var ju frågan? var fyller jag däcken med Nitrogen ![]() Nitrogen istället för vanlig luft. UPPTÄCK FÖRDELARNA: Reducerar däckslitaget: Jag har ett däck som läcker ut luft och nu efter att hela tiden har fyllt på luft så är däcket helt slut. 3 däck är helt ok och ett helt slut så nog är det viktigt med rätt luftmängd i däcket. Ett konstant och korrekt lufttryck garanterar ett långt liv på däcket. |
Author: | Cambudgie [ Wed 14 Sep 2005, 18:35 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 18:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 18:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! ![]() ![]() Luftens sammansättning i volymprocent vid 15°C och 101325 Pa vid havsnivå. Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a> |
Author: | MickeM [ Wed 14 Sep 2005, 21:12 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Sep 2005, 18:35 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Sep 2005, 18:35 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 18:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 18:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! ![]() ![]() Luftens sammansättning i volymprocent vid 15°C och 101325 Pa vid havsnivå. Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a> [/quote] Nice, här får man svar på frågor. Va lite vi stackare måste ha att göra dessa regninga kvällar ![]() |
Author: | Riedle [ Thu 15 Sep 2005, 09:08 ] |
Post subject: | |
Hur blir det me vinterdäcken, ska man ha kvävgas (nitrogen) eller vinterluft i dom... :ph34r: |
Author: | Mr X [ Thu 15 Sep 2005, 10:23 ] |
Post subject: | |
Fråga Bilmacken, kanske får vi Nitrogen i däcken. Många kunder som frågar så ..... Om det är flera som vill ha så kanske det inte är omöjligt att få hit det. |
Author: | TantGron [ Thu 15 Sep 2005, 11:27 ] |
Post subject: | |
Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! |
Author: | MickeM [ Thu 15 Sep 2005, 13:20 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 11:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 11:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! [/quote] UPPTÄCK FÖRDELARNA: Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget: Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken. Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och däckslitaget med 30%. |
Author: | TantGron [ Thu 15 Sep 2005, 13:23 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-MickeM+15 Sep 2005, 13:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 15 Sep 2005, 13:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 11:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 11:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! [/quote] UPPTÄCK FÖRDELARNA: Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget: Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken. Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och däckslitaget med 30%. [/quote] Varför kan man inte uppnå ett lika optimalt däcktryck med valig hederlig luft då? |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |