Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 08:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Subaru Columbuss - 85 strular
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 17:45 
Offline
Ny

Joined: Mon 17 Aug 2009, 17:43
Posts: 3
Hej alla!

Min kära lilla "brödrost" har på senare tid börjat gå väldigt tveksamt och orkeslöst på varv över ca. 1100 rpm. Gjorde ett specialverktyg för att kolla flottörnivån under körning av motorn och såg att vid gaspådrag så töms hela flottörhuset på bensin och motorn intensivmatas med den soppa som pumpen hinner leverera, vilket verkar vara för lite. Detta problem uppstår oavsett väderlek och motortemperatur.

Lite specifikationer...

Motorkod: EF10.
Motortyp: Vattenkyld, bensindriven, 3 cylindrig fyrtaktsmotor.
Ventilstyrning: enkel, överliggande kamaxel (SOHC).
Borrning och slaglängd: 78x69,6 mm.
Slagvolym: 997 cm3.
Kompressionsförhållande: 9,5:1.
Tändordning: 1-3-2.
Tändtillfälle vid tomgångsvarv (800 rpm): 5 grader före övre dödläget.
Tomgångsvarv: 800 (+- 50) rpm.
Tändstift: BPR6ES-11 (fler finns).
Högsta effekt: 50 hp vid 5200 rpm.
Hösta vridmoment: 81 nM vid 3200 rpm.
Förgasare: Hitachi HCK-34
Tändsystem: Brytarlös tändfördelare med magnetisk lägesavkänning och transistorstyrd tändsignal.

Det jag felsökt/kontrollerat/bytt:

-Bränslepump bytt.
-Bränslefilter bytt.
-Tändkablar bytta.
-Tändstift bytta.
-Fördelare med rotor och lock. Annan fördelare, ny rotor, nytt lock.
-Kontrollerat/rengjort förgasaren enligt VHB:n's rekommendationer.


Förslag på detta...? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 21:58 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
Sluta varva?? Nä men kolla att flottören i föggen rör sig som den ska, att den int kärvar fast någonstans...Kolla också att flödet till förgasaren är okej...

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Aug 2009, 22:05 
Offline
Ny

Joined: Mon 17 Aug 2009, 17:43
Posts: 3
Med varva menade jag att jag inte ens kommer över 1400 rpm (ungefär) innan den börjar strejka.

Gjorde ett specialverktyg av en bottenplugg till en annan förgasare av samma typ. Borrade ett hål rakt genom den, satte i ett sugrör och skruvade in pluggen i bottnen på förgasaren på bilen. Då jag körde den på tomgång gick det bra, men då jag drog upp varvet så sjönk nivån till bottnen (!) i flottörhuset.

Vad gäller flödet till förgasaren så har jag gjort allt jag kan. Kollat ledningar, bytt pumpen och filtret samt blåst hela systemet baklänges med tryckluft.

Tackar för svaret i alla fall. Det uppskattas. :)

Om det kan vara någon hjälp kan jag ta en bild på hur förgasaren ser ut i verkstadshandboken om någon vill.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 19 Aug 2009, 19:13 
Offline
Ny

Joined: Mon 17 Aug 2009, 17:43
Posts: 3
Ingen som har fler förslag? :(


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group