Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 23:27

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Aug 2005, 20:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Yup, det har väl de flesta märkt att bilen beter sig piggare med sval fuktig luft.
Åtminstone min är en helt annan. Men för att uppdatera mitt minne, varför är
det så för? Ju kallare ju mer luftmolekyler? Och då mer vatten? Ju mer syre in
i maskin, desto piggare? Skillnad på bilar med Luftmassemätare och
Luftmängdsmätare? Är det temperaturen eller luftfuktigheten? Kombination? :blink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 11:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Fakta om oktan

<a href='http://www.faktoider.nu/oktan.html' target='_blank'>http://www.faktoider.nu/oktan.html</a>

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 11:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Men vad händer vi denna skillnad?

Mäter inte Luftmassemätaren massa och luftmängdsmätaren volym? Det låter så
på namnen iaf... men vad vet jag. Eller är det bara nån grej som fått två namn?
Ju fuktigare luft, desto tyngre. Och ju kallare luft desto tyngre? Eller? Bara vinklar
på allt för att se om jag greppar nåt. :D

Hur är en LMM uppbyggd då?

När stiger oktantalet? Nu hänger jag inte med...

Jag körde förut på 95, men rekommenderas köra på 99 blyfri, som inte finns här.
Så det blev 98 blyfri. Och bilen blev mycket piggare. Med 95 så knackar den och
justerar automatiskt tändning och sånt för att gå bra på 95, men tappar effekt.
Har turbo-bil.

Men tillbaks... bilen går pigg o fin vid fuktig kallt luft, vilket händer såå sällan. Så
man undrar, varför är inte hela skiten omställd så att den är så pigg de andra 340
dagarna av året istället för just de få det är fuktigt ute? Eller går bilen som den
ska när det är "vanligt väder" och inte som den ska när den är pigg vid "dåligt
väder"? Den är ju inte direkt slööö som det är nu. Men det är en avsevärd skillnad.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 13:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
<!--QuoteBegin-MickeM+11 Aug 2005, 11:41 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 11 Aug 2005, 11:41 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Eller går bilen som den ska när det är "vanligt väder" och inte som den ska när den är pigg vid "dåligt väder"? [/quote]
Det är precis så det är.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 13:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
Detta märks allra bäst på 2 taktare...alla har vi väl kört moppo igenom dimma o dylikt någongång?! :)


En sak att tänka på angående 95-98 oktan....95 är alltid 95oktan, 98 kan variera lite...alltså inte alltid 100% 98 oktan...så sägs det iaf i sverige...att 98an sviktar i kvalitet...dock sviktade den mer på vissa mackar än andra! :ph34r:

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 14:00 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Jag tankar numera 98:an, dels för att jag tycker att jag får liiite mera ""ompf" ur bilen, och så går den längre på samma mängd bränsle. Detta har jag dock inget som helst belägg för, men det känns bättre i magtrakten iaf... :)

Att det är ~ 5% etanol i 95:an spelar nog mindre roll, det är många som kör allt från 30/70 till 60/40 (etanol/bensin ratio) i Sverige utan att göra någon som helst konvertering, och det borde ju snarare höja oktantalet än sänka det (Etanol = 104 oktan).

För övrigt så skulle det vara på tiden att vi fick en etanolpump på Åland, det skulle väl vara bra för miljön...

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 14:17 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
<!--QuoteBegin-MickeM+11 Aug 2005, 11:41 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 11 Aug 2005, 11:41 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag körde förut på 95, men rekommenderas köra på 99 blyfri, som inte finns här. [/quote]
Det finns visst. Shell i Godby samt Mariehamn har det. Tror TB också hade det i Mariehamn. Men det finns att få tag på iaf.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 16:02 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ah, ok. Bra oktan-sida. Då tankar jag vidare på 98 blyfri som alla andra turbo-
Impreza-ägare verkar göra samt att det i min bok står att man inte ska tanka
med mindre oktan-tal än 95. Men oktan vart lite OT här... :)

Så det är alltså så, att när bilen går som bäst, dvs när det är dimma och så ute,
så är det sämst för motorn? Va jobbigt...

Matts... Är inte den 99an blyad? Det var den förut tycker jag mig minnas.

Huh, där ser man hur mycket man minns sen plugget :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 16:05 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 00:38
Posts: 129
Location: In the garage...
99an är blyad...iaf på shell i godby vad jag vet! :P

99 blyfri har vi inte på åland...rätta mig om jag har fel!

_________________
//Lotus Omega NR:594 `Pure Adrenalin In A Nice Shape` =)

//Mazda 929 2.0i 8v Tic ,MS2,T3/T4,40mm WG,under utveckling =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Aug 2005, 21:26 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Thu 08 Jul 2004, 11:05
Posts: 60
Har för mig att inte ens blyad bensin är blyad på riktigt nuförtiden då detta är förbjudet, istället används kalium tror jag. Tycker mig iaf ha läst/hört detta nånstans.

Gällande kall och fuktig luft har jag oxå tyckt mig känna skillnad i prestanda på ett par av mina bilar. Som jag har förstått det beror det helt enkelt på att kallare luft är mer syrerik. På turbobilar kan det ju även ha den verkan att laddluftkylningen fungerar mer effektivt då det är kallt ute.

_________________
/Gurra
//BMW 530iA -93
//Mitsubishi Lancer EVO 5 -98


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Aug 2005, 07:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Jag har oxå märkt stor skillnad o då menar ja verkligen STOR.
Jag tror det skulle göra 2 sekunder på 0-100 mätaren vid olika väder.
Finns det inget man kan installera som gör att den går så helatiden,,
nån luftfuktare/luftkylare innan insuget eller nåt sånt :P

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Aug 2005, 08:43 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Du kan ju testa med vatteninsprutning om du vill att den skall gå så hela tiden. Tekniken är svår att få att fungera tillfredsställande men när den väl gör det så är det effektivt.

Effektökningen vid kall/fuktig väderlek består (vad jag vet) av två fenomen;

- Luften kall, dvs. mera syre på samma volym som vid varm luft. På turbobilar ger detta dessutom bättre kylning av insugsluften.

-Luften fuktig. Ger bättre kylning av IC (tänk vattensprut på IC). Är dessutom insugsluften fuktig hjälper detta till att hålla temperaturen nere vid kompressionen i turbon. Alltså ger detta en kallare insugsluft även efter turbon. Och till sist, fast jag kan vara lite ute och cykla nu, så kommer vatten molekylerna i luft/bränsle blandningen att spjälkas upp vid förbränningen och på så sätt frigöra mera syre till själva förbränningen (vilket ju är tanken med vatteninsprutning t.ex.).

Alla dessa fenomen tillsammans ger den lilla, men märkbara, effektökning ni pratar om. Och som vanligt är effektökningen mest märkbar på trimmade och effektstarka bilar med turbo...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Aug 2005, 09:11 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Är det inte det som de brukar göra på traktorpulling-ekipagen oxå, blåsa in fin vattendimma under högt tryck? Har för mig att det är därför det blir så vit rök. Sett det på TV! :D

För övrigt har jag läst detta:

"För varje 3.3°C temperaturökning av insugsluften så sänks luftens densitet med 1% och det i sin tur motsvarar även 1% i förlorad motoreffekt"

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Aug 2005, 19:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-TantGron+12 Aug 2005, 10:11 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 12 Aug 2005, 10:11 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->För övrigt har jag läst detta:

"För varje 3.3°C temperaturökning av insugsluften så sänks luftens densitet med 1% och det i sin tur motsvarar även 1% i förlorad motoreffekt"[/quote]
Rackarns vad illa maskinen sku gå i 333°C, en förlorad motoreffekt på 100%
Men dock sku den gå väääldigt bra i -333°C effektökning med 100% :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Aug 2005, 00:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Men eftersom den absoluta nollpunkten ligger vid −273.15 C så kommer du aldrig att få testa hur bra din motor går vid -333 grader. :P Utöver det betvivlar jag också att effektökningen/minskningen är konstant 1% per 1% densitetsökning/minskning. Dock är det en tumregel som säkert stämmer.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Aug 2005, 10:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-BlaaBMW+14 Aug 2005, 01:04 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 14 Aug 2005, 01:04 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Men eftersom den absoluta nollpunkten ligger vid −273.15 C...[/quote]
Jag visste att de där sku komma, satt bara o vänta på det... :D
...frågan va bara från vem :rolleyes:

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 15 Aug 2005, 07:59 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
<!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Aug 2005, 10:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Aug 2005, 10:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-BlaaBMW+14 Aug 2005, 01:04 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 14 Aug 2005, 01:04 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Men eftersom den absoluta nollpunkten ligger vid −273.15 C...[/quote]
Jag visste att de där sku komma, satt bara o vänta på det... :D
...frågan va bara från vem :rolleyes: [/quote]
Hehe! B)

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group