motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Turbo som läcker?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=5995
Page 1 of 1

Author:  johan [ Wed 15 Jul 2009, 22:08 ]
Post subject:  Turbo som läcker?

Hej.

Ja kör med en äldre Honda Civic med en saab Garret GT17 turbo och,

När ja kopplar oljan till turbon och vrider på nyckeln så kommer det olja med ut i avgaserna och kompressor delen?? :? Vad kan de bero på?

Tacksam vid svar!

mvh: Johan

Author:  Toffe10 [ Wed 15 Jul 2009, 22:29 ]
Post subject: 

1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...

Author:  johan [ Thu 16 Jul 2009, 00:02 ]
Post subject: 

Toffe10 wrote:
1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...



Jag har oljereturen på ventilkåpan, ska ja flytta på den?
Ja tror inte att turbon e slut när den glappar bara lite?
kan man strypa oletillförningen så den inte får lika mkt?

Author:  Kadettmicke [ Thu 16 Jul 2009, 00:09 ]
Post subject: 

du måste ha fall från turbon till motorn, det funkar inte att trycka oljan tillbaka till spisen. dra returen till tråget.

Author:  johan [ Thu 16 Jul 2009, 14:46 ]
Post subject: 

ok. tack för hjälpen! :D

Author:  Toffe10 [ Thu 16 Jul 2009, 20:42 ]
Post subject: 

johan wrote:
Toffe10 wrote:
1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...



Jag har oljereturen på ventilkåpan, ska ja flytta på den?
Ja tror inte att turbon e slut när den glappar bara lite?
kan man strypa oletillförningen så den inte får lika mkt?


Jo du måst flytta den ska ju som kadettmicke säger vara fall annars rinner int oljan bort så där ligger nog ditt problem...Sku du strypa oljetillförslen så är ju risken att turbon får för lite o den skärr totalt...

Author:  Kadettmicke [ Thu 16 Jul 2009, 20:59 ]
Post subject: 

en turbo ska inte ha mycket olja. en strypning på 2.5mm funkar bra. Åkte jag med på min holset Hx52a i kadetten, funka klockrent. har du åkt med oljereturen så att oljan gått ut i kompressor och turbinhuset nu kan tätningarna tagit skada. Räkna med blårök från turbon i fortsättningen

Author:  johan [ Fri 17 Jul 2009, 00:52 ]
Post subject: 

nu har ja oljereturen till tråget o en strypning på oljan-in. och nu rullar allt på :D
tack för hjälpen :)

mvh: johan

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/