Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 28 Apr 2024, 06:21

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Turbo som läcker?
PostPosted: Wed 15 Jul 2009, 22:08 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 15 Mar 2008, 16:34
Posts: 83
Location: saltvik
Kör: Bmw e36
Hej.

Ja kör med en äldre Honda Civic med en saab Garret GT17 turbo och,

När ja kopplar oljan till turbon och vrider på nyckeln så kommer det olja med ut i avgaserna och kompressor delen?? :? Vad kan de bero på?

Tacksam vid svar!

mvh: Johan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 15 Jul 2009, 22:29 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 00:02 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 15 Mar 2008, 16:34
Posts: 83
Location: saltvik
Kör: Bmw e36
Toffe10 wrote:
1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...



Jag har oljereturen på ventilkåpan, ska ja flytta på den?
Ja tror inte att turbon e slut när den glappar bara lite?
kan man strypa oletillförningen så den inte får lika mkt?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 00:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
du måste ha fall från turbon till motorn, det funkar inte att trycka oljan tillbaka till spisen. dra returen till tråget.

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 14:46 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 15 Mar 2008, 16:34
Posts: 83
Location: saltvik
Kör: Bmw e36
ok. tack för hjälpen! :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 20:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 04 Jul 2008, 00:09
Posts: 333
Location: Brändö
Kör: BMW E34 530
johan wrote:
Toffe10 wrote:
1.turbon slut (lager/tätning)
2.oljereturen släpper int ut till räkligt mycke olja ur turbon o då pressas de ut via axeln istället. Eller så e den igenpluggad.

Sku säga att du kollar returen först i fall de e någe trubbel med den...



Jag har oljereturen på ventilkåpan, ska ja flytta på den?
Ja tror inte att turbon e slut när den glappar bara lite?
kan man strypa oletillförningen så den inte får lika mkt?


Jo du måst flytta den ska ju som kadettmicke säger vara fall annars rinner int oljan bort så där ligger nog ditt problem...Sku du strypa oljetillförslen så är ju risken att turbon får för lite o den skärr totalt...

_________________
Fordon:

BMW 850CIa -91 5.0 V12
Nissan King Cab 4WD -93 3.0 V6

Husaberg FS650 -04
Artic Cat ZR580 -94 600cc EFI "Modifierad"

Wellcraft Eclipse -91 Mercruiser 5.7 V8 "vässad"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 Jul 2009, 20:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
en turbo ska inte ha mycket olja. en strypning på 2.5mm funkar bra. Åkte jag med på min holset Hx52a i kadetten, funka klockrent. har du åkt med oljereturen så att oljan gått ut i kompressor och turbinhuset nu kan tätningarna tagit skada. Räkna med blårök från turbon i fortsättningen

_________________
Cheva Cavalier/volvo T5
Et/topspeed 7.38 300,6km/h @402m
4.73 240km/h @201m
1.08 60fot
Tig-svetsar Alu-rostfritt-svartstål

Sponsorer:
Oxen Ab
Xmont.ax
Byggare Ronny Roos
Allmek


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Jul 2009, 00:52 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 15 Mar 2008, 16:34
Posts: 83
Location: saltvik
Kör: Bmw e36
nu har ja oljereturen till tråget o en strypning på oljan-in. och nu rullar allt på :D
tack för hjälpen :)

mvh: johan


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group