Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 13:30

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Byte av drivknut Honda Accord 1995
PostPosted: Sat 18 Apr 2009, 05:55 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Tjenare!

Nu är det såhär att jag har gått och skaffat mig en bekant med tummen så mitt i handen att det inte är sant. Denne vän har då en bil som han gärna tar oss billöst folk runt lite vart vi vill i och den har ju då lite skavanker. Bl.a. ett A5 stort hål i ljuddämparen, dåliga bromsskivor och knackande drivknutar, finns säkert fler fel men detta är de tydliga.
Image

Nu eftersom volleybollen tog slut lite sådär abrupt idag så kom jag ju då underfund med att jag kommer att ha ca. 3-4h extra dötid om dagarna en tid framöver och funderade på om jag skulle hjälpa honom som tack för att han är vänlig och kör runt på oss, på samma gång som jag får lite s*** under naglarna också :)

Så nu till vad jag behöver ha lite hjälp med:
Någon som bytt drivknutar på en Accord från -95 förr och vet nått speciellt man skall tänka på?
Kanske någon har sprängskiss på hur det hela ser ut?
Om någon råkar vara riktigt kunnig på detta område kanske denne t.o.m. kan räkna upp vad för verktyg man behöver?

Dämpen lär väl bli nått hemmabygge/nyinköp och skivorna klarar han sig en tid på än, men knutarna börjar smita iväg från definitionen av "knacka" till något grövre...

Tacksam för svar!

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Apr 2009, 20:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Bort med hjulet, skruva bort muttern som håller drivaxeln som sitter i mitten på skivan (32mm hylsa kanske t.o.m?) ta isär stötdämparbenet så du får ner bärarmen så det är lättare att ta ut drivaxeln. var försiktig sen så inte oljan från lådan rinner ut när du drar ut axeln ;)
lycka till!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 05:28 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Någon som vet hur man låser en bult som sitter i en kulled?

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 13:33 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
osoderlund wrote:
Någon som vet hur man låser en bult som sitter i en kulled?


Du menar dom som sitter i upphängningen nu antar jag, det är väl enklast att dra ihop med en skruvtvinge eller lägga på tryck underifrån med en donkraft, ifall det är möjligt. Hoppas du förstår vad jag menar, kommer inte på nått bättre sätt att förklara det på ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 17:09 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Oskar, slå på övre delen så brukar det oftast ploppa ur automatiskt, men man får slå några gånger..
Svårt att förklara.

Annars funkar Samis ide också

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 20:00 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Jo, jag förstår nog hur ni båda tänker och det funkar garanterat om man ska ha bort den, men nu ska vi ha dit bultfan och serbj*veln som tog lös den hade ju förstört 4 rader gängor så när jag kasta dit den igen så vart den sittandes halvvägs. Nu får vi varken dit eller dän skiten...

Skulle vi ha verktyg så skulle det ju bara vara att använda lite olika tänger, skruvtvingar etc. och sedan dra nya gängor men vi har ungefär lika mycket utrustning som jag hade under sitsen på kawan så att.

Vi fick drivaxlarna (sket i knutarna...) bytta utan problem ända tills denna bult började jäklas lite.

Hur inte bra är det att lämna den som den är?
Vi snackar om nedre kulleden i upphängningen...

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 20:37 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 29 May 2004, 11:49
Posts: 267
finns några lösningar på de där, tyvärr lite knepigt utan rätt verktyg, hör av dig om du vill ha hjälp, vi hjälper dig snabbt och billigt

peter, CGS


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 21:33 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Cgale wrote:
finns några lösningar på de där, tyvärr lite knepigt utan rätt verktyg, hör av dig om du vill ha hjälp, vi hjälper dig snabbt och billigt

peter, CGS

Nää! Ni är för sjyssta! Ska fundera ut hur jag ska få bilen från Kansas City till Mariehamn bara! :wink:

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 21:35 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 29 May 2004, 11:49
Posts: 267
va skulle de vara, ja har redan en container på väg bara för dig =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 21:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
sinni dom där oolänningarna... dom kan det där med söörvis dom! :wink:

/Os.

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 May 2009, 22:01 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 13 Jan 2007, 17:30
Posts: 66
Location: Mariehamn
Kör: BMW 528
Det jag försökte förklara var hur du skulle få fast den, tydligen gick det inte så bra :D För vi pratar väl om en såndär konisk bult på en kulled? Typ den som sätter ihop nedre bärarmen med fjäderbenet?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 May 2009, 08:17 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 06 Jan 2007, 15:04
Posts: 103
Location: Jomala
Ja men precis, spindelled kallas de väl också.

Men jag och sebbe kom fram till att domkraft underifrån inte riktigt skulle göra någon nytta eftersom jag har muttern på undersidan...

Dock behöver jag ju få loss den nu igen :P
Eftersom man var och klantade till det lite...

_________________
Datsun King Cab -84
Suzuki Gsxr 600LB -02
Husaberg 650FE -04


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 May 2009, 10:15 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
försök skaffa fram en kompressor och mutter maskin så kommer den nog dän sen... :wink:

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group