motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Få liv i BMW e30 316? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=5576 |
Page 1 of 2 |
Author: | Steiff [ Tue 28 Apr 2009, 17:55 ] |
Post subject: | Få liv i BMW e30 316? |
Mjao, nu fasen behöver jag hjälp! Min 316 (m. turbo) började gå lite (mycket) taskigt för några veckor sedan. Efter ett tag slutade den starta totalt. Efter lite bråkande märkte vi att kamremmen verkade ha slirat över några tänder. Så bytte den, och ställde in kammen efter märkningarna. MEN, nu startar den fortfarande inte. ![]() Vevar på bra, prövat kugga över kammen en tand åt varje håll, hjälper inte. Får gnista, bränsle tryck, och bränsle finns i cylindrarna. Ventilerna ser hela ut under ventilkåporna iaf, och verkar arbeta när man vevar runt motorn för hand. Kompression finns 4.5 bar, vilket ju känns lite lite, men är exakt samma, åtminståne på 1:an & 3:an... Bårde ju starta tycker man, har väl tänt till ett par gånger eller så, men inget vidare hopp-ingivande... Så, vad gör man nu? Vill inte egentligen plocka isär mer av räddsla för att ha sönder mer än jag lagar. SOS vill inte ha något attt göra med skiten då den inte är orginal, vill ju heller inte lägga ned allt för mycket pengar... ![]() Motorn är en M40B16 (från 1989). |
Author: | Gozze [ Tue 28 Apr 2009, 18:38 ] |
Post subject: | |
Antligen har du blåst kolvringarna eller krökt ngn ventil ![]() |
Author: | Gatzile [ Tue 28 Apr 2009, 19:50 ] |
Post subject: | |
4.5 bar är för lite!! därför den inte startar, är det bensin i tråget så har du kolvringarna slut. har du tagit upp tändstiften för att se hur dom ser ut? Topplockspackningen kanske? haha vilja inte SOS service hjälpa dig:P hör med cgale här på forumet han kanske kan hjälpa dig. |
Author: | Steiff [ Tue 28 Apr 2009, 19:55 ] |
Post subject: | |
Gatzile wrote: 4.5 bar är för lite!! därför den inte startar,
är det bensin i tråget så har du kolvringarna slut. har du tagit upp tändstiften för att se hur dom ser ut? Topplockspackningen kanske? haha vilja inte SOS service hjälpa dig:P hör med cgale här på forumet han kanske kan hjälpa dig. Stiften är nya. Var en del sörja på dem (oförbrännd bensin?). |
Author: | konny [ Thu 30 Apr 2009, 11:02 ] |
Post subject: | |
Är det 4,5 i komp på alla cylindrar så måste du nog ha kuggat remmen fel el något i den stilen..?! El har du nå fel på mätarn som du har tagit komp med? Låter som de! Lär inte va ringar el packning om alla cylindrar har så lite! Då skulle de bara vara mindre på någon och inte alla. |
Author: | Steiff [ Thu 30 Apr 2009, 11:43 ] |
Post subject: | |
konny wrote: Är det 4,5 i komp på alla cylindrar så måste du nog ha kuggat remmen fel el något i den stilen..?!
El har du nå fel på mätarn som du har tagit komp med? Låter som de! Lär inte va ringar el packning om alla cylindrar har så lite! Då skulle de bara vara mindre på någon och inte alla. Är lite det jag tycker. Men som sagt är det rätt enligt märkningarna iaf. (så gott som man ser) Om sedan någonting är modifierat så att märkningen inte stämmer...? Mätaren är ju något biltema skräp som vi lånade av farsans någon bekant, så man vet ju alldrig, den påstods har funkat förr iaf... |
Author: | konny [ Fri 01 May 2009, 20:36 ] |
Post subject: | |
Steiff wrote: konny wrote: Är det 4,5 i komp på alla cylindrar så måste du nog ha kuggat remmen fel el något i den stilen..?! El har du nå fel på mätarn som du har tagit komp med? Låter som de! Lär inte va ringar el packning om alla cylindrar har så lite! Då skulle de bara vara mindre på någon och inte alla. Är lite det jag tycker. Men som sagt är det rätt enligt märkningarna iaf. (så gott som man ser) Om sedan någonting är modifierat så att märkningen inte stämmer...? Mätaren är ju något biltema skräp som vi lånade av farsans någon bekant, så man vet ju alldrig, den påstods har funkat förr iaf... Märkeringarna är nog helt som vanligt! inget modifierat i den ändan ![]() Pröva mäta kompen med en annan mätare! |
Author: | konny [ Sun 03 May 2009, 09:02 ] |
Post subject: | |
Kom att tänka på en sak. Du höll antagligen inte full gas när du gjorde komptestet va?! Därför de var bara 4,5 !?! |
Author: | Steiff [ Sun 03 May 2009, 15:27 ] |
Post subject: | |
konny wrote: Kom att tänka på en sak.
Du höll antagligen inte full gas när du gjorde komptestet va?! Därför de var bara 4,5 !?! Vetefan, farsan som veva. Gör det skillnad? |
Author: | konny [ Sun 03 May 2009, 19:19 ] |
Post subject: | |
Steiff wrote: konny wrote: Kom att tänka på en sak. Du höll antagligen inte full gas när du gjorde komptestet va?! Därför de var bara 4,5 !?! Vetefan, farsan som veva. Gör det skillnad? Jo man måste hålla full gas! annars visar de för lite! Så din komp är nog säkert som den ska eftersom den var så lika men för låg.. Är nog säkert något med att den inte får bränsle. |
Author: | Steiff [ Sun 03 May 2009, 20:13 ] |
Post subject: | |
konny wrote: Steiff wrote: konny wrote: Kom att tänka på en sak. Du höll antagligen inte full gas när du gjorde komptestet va?! Därför de var bara 4,5 !?! Vetefan, farsan som veva. Gör det skillnad? Jo man måste hålla full gas! annars visar de för lite! Så din komp är nog säkert som den ska eftersom den var så lika men för låg.. Är nog säkert något med att den inte får bränsle. Kan va, har ju tryck och blöta stift så skulle inte tro det. Sedan vet vi ju att det vart nått lustigt med kamremmen, och som sagt, nu när vi försökt ställa in den genom att kolla när kolven är uppe, så tänder den ju iaf. Men, jag ger fasen upp, blir ingenting det här. |
Author: | Fordpappa [ Sun 03 May 2009, 21:29 ] |
Post subject: | |
fråga konny snällt om han kan komma och titta på den ![]() ![]() |
Author: | konny [ Mon 04 May 2009, 10:51 ] |
Post subject: | |
Du får väl komma ut med den så fixar jag nog säkert till de där.. Är ju bara en vanlig bil, så de ska nog gå ![]() |
Author: | pampas [ Sat 09 May 2009, 20:38 ] |
Post subject: | |
fått igång den? eller står de bara stilla? |
Author: | Roobin [ Sat 09 May 2009, 22:39 ] |
Post subject: | |
janå den går nu iaf ![]() ![]() ![]() |
Author: | Steiff [ Sat 09 May 2009, 22:56 ] |
Post subject: | |
Jepps, går, typ. Lite taskig gång och lågt ladd, men är på gång nu iaf. Tack Roobin. ![]() |
Author: | Roobin [ Tue 09 Jun 2009, 23:16 ] |
Post subject: | |
Nu jäklar kors i taket den går med 1,3 i ladd o skjuter på som aldrig förr ![]() ![]() Hela jäkla felet låg på att intercoolern hade gått sönder ![]() ![]() |
Author: | Steiff [ Wed 10 Jun 2009, 00:45 ] |
Post subject: | |
Råck Än Råll! ![]() Nu så, gåre som de skall, tack till Roobin för det. Skön jäkla jagning av intercoolern iaf! ![]() |
Author: | Roobin [ Wed 10 Jun 2009, 00:53 ] |
Post subject: | |
Steiff wrote: Råck Än Råll!
![]() Nu så, gåre som de skall, tack till Roobin för det. Skön jäkla lagning av intercoolern iaf! ![]() hehe får hoppas den håller bättre nu än förut iaf , o det bör den nog göra =) |
Author: | konny [ Wed 10 Jun 2009, 20:47 ] |
Post subject: | |
Roobin wrote: Nu jäklar kors i taket den går med 1,3 i ladd o skjuter på som aldrig förr
![]() ![]() Hela jäkla felet låg på att intercoolern hade gått sönder ![]() ![]() Laddar ni 1,3 lär den inte gå många dagar! Jag körde med bb lambda och den fick bra med bränsle till 1bar sen blir de magert och börjar spika! |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |