motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Öppetfilter
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=545
Page 1 of 1

Author:  Mizze [ Fri 10 Jun 2005, 17:11 ]
Post subject: 

Köpte BMC öppet luftfilter här om dagen. Har det monterat o allt. Så chattade jag med en klasspolare som frågade om jag hade oljat in den. Då vart jag som ett frågetecken. Letade i alla papper som kom med och står ingenstans ifall man ska olja in den före montage, däremot att det ska oljas in när man rengör den.
Läste på nätet och fick fram att kn filter kommer föroljat, men har ju bmc som sagt jag.

Frågan lyder alltså: Ska jag måsta olja in den?

Author:  MickeM [ Sat 11 Jun 2005, 00:08 ]
Post subject: 

Jag har ett BMC panelfilter liggandes här på bordet klart att lägga i. Det är nytt
och lätt oljigt. Vet att det finns rengöringskit med olja till det. Men eftersom det
bara ligger på bordet, så behöver jag inte något sådant. :) Jag tänker skaffa
Apexi torrfilter istället, nån gång. Oljiga filter är bara till förtret för min LMM.

Author:  Mizze [ Sat 11 Jun 2005, 01:40 ]
Post subject: 

Ok, men inte tyckte jag att filtret jag köpte var oljigt på någotvis, men snackade med en annan o han sa att de inte behövdes oljas in.

Author:  MickeM [ Sat 11 Jun 2005, 11:12 ]
Post subject: 

Bara för att du säger så där så måsta jag ju plocka fram mitt och kika... Och inte
tycker jag nu heller det verkar oljigt :) Mindes nog fel. Däremot var gummikanterna
runt filtret lätt sliriga, men det vara bara ytan, inte olja.

Men det är olja i filtret iaf. Original har jag pappersfilter. Men detta är av bomull
lätt inoljat med olja av låg viskositet. Och man skall uttryckligen använda just
deras specialkit samt olja för att rengöra filtret. Och aldrig använda andra medel
eller tryckluft.

Det BMC-filter jag har är inget öppet filter utan bara ett högflödespanelfilter, dvs
utbytesfilter för originalluftfilterboxen. Tar alltså frisk luft utifrån fortfarande genom
vattenlås och annat tjafs.

Andra luftfilter gör ju inte så stor skillnad... bara låter lite annorlunda :)

Author:  Mizze [ Sat 11 Jun 2005, 15:27 ]
Post subject: 

Var väl mest därför jag bytte, så den skulle låta lite mer. Man tror ju man har en symaskinsmotor annars :D. Rostfritt sport avgassystem från katalysatorn skulle väl vara pricken på i:et nu då.

Author:  Cambudgie [ Sat 11 Jun 2005, 23:06 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-Mizze+11 Jun 2005, 16:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 11 Jun 2005, 16:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Rostfritt sport avgassystem från katalysatorn skulle väl vara pricken på i:et nu då.[/quote]
...från katalysatorn? Varför inte hela vägen, dubbla 3" rör ska de vara :P hehe.
Bort med katalysatorn.

Author:  MickeM [ Sun 12 Jun 2005, 09:50 ]
Post subject: 

<!--QuoteBegin-Cambudgie+11 Jun 2005, 23:06 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 11 Jun 2005, 23:06 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Mizze+11 Jun 2005, 16:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mizze @ 11 Jun 2005, 16:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Rostfritt sport avgassystem från katalysatorn skulle väl vara pricken på i:et nu då.[/quote]
...från katalysatorn? Varför inte hela vägen, dubbla 3" rör ska de vara :P hehe.
Bort med katalysatorn.[/quote]
Alla bilar slipper inte igenom besiktningen med katten borta (en eller alla).
Jag måste varmköra min före besiktning. Å andra sidan så kör jag mycket
korta sträckor, så som det är nu så är jag miljövänligare än med kat. :)
Kan vara värt att kolla upp innan man sliter bort katten. Annars slutar det
med att du får vara under bilen 2 ggr extra i året. Om man inte skaffar race-kat.
Rätt mig om ja har fel.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/