Säkerhet och vägegenskaper är iaf det första jag tänker på.
Att köpa lite sämre däck för nästan samma summa känns som bortkastade
pengar. Däcken är viktiga, jag anser inte att man skall snåla med dem.
Är det t.ex. värt att köpa billiga däck som är mjuka som slits fortare och man får
köpa nya oftare, om man tänker i ekonomiska banor?
Det finns skitdyra däck som kanske bara är nån % bättre än de som är över-
komliga och prisvärda. Värt? Nee, inte på Åländska vägar. Jag funderade först
på Pirellis P-Zero Nero, men de var dyyra och hade säkert bättre fäste än de
jag nu kör BFG g-Force. Men g-Force har en bra egenskap som är tacksam för
AWD... fäste, fäste, has, tjut, släpp! Medans de andra (och Potenza jag hade
tidigare) följde fäste, fäste, fäste, SLÄPP! Säkerhet blev det alltså... räcker för
åländska vägar. Ska man köra bana skaffar man ju R-däck.
Kör man aldrig snabbare än 140 så lär man inte behöva dyra höghastighetsdäck...
Låg ljudnivå kan vara skönt om man har en komfortbil utan ett dundrande avgas-
system och vill ha en så tyst bil som möjligt.
Ska man kombinera sport och komfort (motsatser) så får man väl skaffa ett
universaldäck.
Mina nya 17" var faktiskst mycket tystare än mina gamla 16"are... men det kan
ha berott på ålder också.
Men, men, det beror helt på mycket annat också.
Lite svammel... blabla-babbel, men...
Däcken är iaf det enda som är mellan dig och vägen...Ne, nu ska sommarsulorna på. Jag förstod att första måndagen efter påsk är
det som bestämmer väglaget enligt tidigare påskresenärers skidresor som inte
ville halka i diket på resan. Måste vara en ålänning som kom på den idén.
