Har nån på Åland sk. Superturbo dieselbilar? Om det finns, var kan man se en "in action"? Dom är ju mycket populära i österbotten o intresse fins mera o mera i sverige. ST gränsen som ligger ju vid ca. 300hk/500nm. Finlands snabbast diesel på 1/4 miles är mb 300D med sommarens bästa 10.86sek/201.8kmh och 1.68sek/60 fot. Har sett den par gånger o den är grym grej med sina ca. 850hk och begränsad 990nm vrid. Bästa är nog det att han ändå kör sina vardagskörningar med
denna bilen (video). Den drar ju nästan ingenting, 0,75-1,4l/mil.
Esko wrote:
mittaustulos järkevällä ajolla 7.5 satasella mutta talviajossa "liukasta joka kurvissa " 14 satasella, verrataan siitä kohtuukulutus ,kuitenkin näillä Tehoilla
Några orsak varför jag vill göra det är att jag behöver en liten men bekväm bil som går bra med vagn, vad skulle vara bättre än 1991 eller äldre MB/BMW kombi med 3l turboD motor. Paketbil därför att man kan sen dra bränslekostnader via firman. Med orginal motor utan stora ändringar kan man få 200hk.
Nån annan som är intresserad? Alternativer finns ju ändå, som BMW, MB och Volvo (vilken låter så illa att man inte vill ha en).
Själva bilen har jag inte ännu, men inom 1 år blir det en MB300TDT. En bekant har redan en 250TDT men han bor upp i lapland så det är lite svårt med hjälp.