<!--QuoteBegin-mr hanky+6 Apr 2005, 20:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (mr hanky @ 6 Apr 2005, 20:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+17 Mar 2005, 00:06 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (edvard @ 17 Mar 2005, 00:06 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Av intresse. Har du möjligtvis effektkurvan på en S2000?
O vem bryr sig om vrid då det finns effekt =) Vrid är bara för folk som är lata o inte orkar växla

Antar att du menar att effekten kommer med varven på honda motorn, men att största delen vrid finns längst upp i registret verkar underligt. Möjligtvis med vasssa vasssa kammar fall jag fattat kam-teorin rätt. Massa vrid högst upp leder iaf till en rätt brant effektkurva.
Vrid är överskattat

*drar på sig flamesuit* [/quote]
Efter som vrid är så "överskattat" kan bilen röra på sej utan vrid??? :ph34r: [/quote]
Det är klart en bil behöver momentet från motorn. Men det moment som får bilen att röra på sig kommer ju från växellådan ändå. Vridet i motorn får ju inte gärna va 0 för då blir ju effekten också just 0

Men i accjämförelser pratar alla så mkt om vridmomentet. Det viktiga är ju arean under effektkurvan. Vrid till hjulen får man genom växellådan ändå.