motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Världens 10 bästa bilmotorer! http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=416 |
Page 1 of 2 |
Author: | MickeM [ Sat 12 Mar 2005, 11:45 ] |
Post subject: | |
<a href='http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=20054' target='_blank'>http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=20054</a> Och en binge griniga kommentarer längre ner... ![]() /MickeM |
Author: | edvard [ Sat 12 Mar 2005, 11:55 ] |
Post subject: | |
Mazda motorn imponerar på mig iaf ![]() ![]() Min egen världens bästa motor lista är nog. 1. McLaren F1 V12 ![]() 2. M3 CSL *insugsljud* 3. Ferrari Enzo motorn är go också ![]() 4. RX-7ans motor imppade rätt hårt då jag åkte med christian! :clap: <-- därmed inte sagt att jag skulle köpa en mazda ![]() 5. BMW 325 e30 *ett under att de håller som de tuktas* Ni kan ju fylla i med era favvomotorer ![]() |
Author: | Almera Gti [ Sat 12 Mar 2005, 14:54 ] |
Post subject: | |
En 1200 Toyota Corolla maskin från 70-talet måste väl ändå va de stabilaste som tillverkats? :ph34r: B) Av egen erfarenhet håller dom också "ett tag" ![]() |
Author: | Treo [ Sat 12 Mar 2005, 15:52 ] |
Post subject: | |
Hmm.. amerikanska motorer, nja.. min röst ligger på alla bmws M-motorer, samt Alfas 24v v6 (den gamla alltså, inte den nya GM-baserade saken som presenterades nyligen). |
Author: | MickeM [ Sat 12 Mar 2005, 16:34 ] |
Post subject: | |
Man kan ju egentligen undra vad som gäller då "världens bästa motor" koras... Ljudet och utseendet kan knappast höra dit. Är en bra motor en motor som håller länge (om den sköts väl, eller bara ändå?). Eller är en bra motor en motor som är bränslesnål? Eller billig? Stark? Lätt? Bäst och häftigast har inte mycket gemensamt... Det måste vara någon sorts poängsystem som används för att klura ut detta. I guess... En BMW-motor må va bra, men va dyr den är. Förstår inte hur japanerna funderat ut den där listan... :huh: |
Author: | savv3 [ Sat 12 Mar 2005, 16:48 ] |
Post subject: | |
Se bifogad fil |
Author: | edvard [ Sat 12 Mar 2005, 17:38 ] |
Post subject: | |
" BMW 330i "Vi säger det igen. Den behöver mer volym". " Det här fattar jag inte. Den har ju grymt vrid för att va en rak sexa o 258 hk ur en massproducerad sugmotor på 3 liter tycker inte jag är särskilt dåligt. Klart det inte är Honda S2000, M3 klass men jag förstår fortfarande inte. De tre liters jag kört/åkt tycker jag har varit underbara iaf ![]() O för de som vill ha mer volym köper man väl en M3 med 3,2 liters motor o 343 hk eller en CSL med 3,2 o 360. Jaja. mycke man inte förstår här i världen. EDIT: Vill inte låta som ngn whinande BMW fanatiker. Jag uppskattar många andra snurror också (fast man kanske inte kan tro det ibland), men i just detta avseende förstår jag inte riktigt juryn. |
Author: | MickeM [ Sat 12 Mar 2005, 18:13 ] |
Post subject: | |
Kanske det är "mest för pengarna" som gäller... det verkar stämma rätt bra... eller så har jag fel... :blink: |
Author: | edvard [ Sat 12 Mar 2005, 18:41 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-MickeM+12 Mar 2005, 18:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 12 Mar 2005, 18:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Kanske det är "mest för pengarna" som gäller... det verkar stämma rätt bra... eller så har jag fel... :blink: [/quote] Hmm. ja. Sen är ju som sagt frågan. vad är mest? ![]() Äh svårt det där. Inga ferrari, porsche, amg bilar var där iaf ![]() Var är så speciellt med den där hemi motorn förutom namnet? |
Author: | Clarkson [ Sat 12 Mar 2005, 20:56 ] |
Post subject: | |
En av de hållbaraste jag har sett måste va farsans jetta 1,8i från -88. Bilfan har gått 430 000 km, och ALLTID kallstartats å det grövsta. Och han har aldrig bytt så mycket som en givare... Han ids knappt byta olja längre med argumentet "den går ju ändå" till sitt försvar... Det enda jag vet är bytt på den bilen är termostaten och sista ljuddämparen... för 6-7 år sen... Den har lack slät som en slipduk, inredningen har en nikotinhalt så hög att en stock general skulle bli avundsjuk, men att den skulle kunna lägga sig ner och dö? aldrig.... |
Author: | Civincen [ Sun 13 Mar 2005, 20:09 ] |
Post subject: | |
å såklart var ju Honda med bland vinnarna! Honda the power of dreams! |
Author: | Almera Gti [ Wed 16 Mar 2005, 10:30 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Civincen+13 Mar 2005, 20:09 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 13 Mar 2005, 20:09 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> å såklart var ju Honda med bland vinnarna! Honda the power of dreams! [/quote] var finns vridet? VAAAR FINNS VRIIIDET ![]() ![]() |
Author: | Clarkson [ Wed 16 Mar 2005, 11:16 ] |
Post subject: | |
Citat från listan: Nissan Infiniti V6 3,5 "Sannolikt den bästa V6-motor som någonsin byggts". Snarare: "den mest anonyma och intetsägande V6:an som nånsin byggts"... Man kan ju tänka sig att juryn bestod av ca 100% amerikaner :rolleyes: |
Author: | Civincen [ Wed 16 Mar 2005, 17:27 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Almera Gti+16 Mar 2005, 10:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Almera Gti @ 16 Mar 2005, 10:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+13 Mar 2005, 20:09 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 13 Mar 2005, 20:09 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> å såklart var ju Honda med bland vinnarna! Honda the power of dreams! [/quote] var finns vridet? VAAAR FINNS VRIIIDET ![]() ![]() de kommer på varven ![]() |
Author: | edvard [ Thu 17 Mar 2005, 00:06 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Civincen+16 Mar 2005, 17:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 16 Mar 2005, 17:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Almera Gti+16 Mar 2005, 10:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Almera Gti @ 16 Mar 2005, 10:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+13 Mar 2005, 20:09 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 13 Mar 2005, 20:09 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> å såklart var ju Honda med bland vinnarna! Honda the power of dreams! [/quote] var finns vridet? VAAAR FINNS VRIIIDET ![]() ![]() de kommer på varven ![]() Av intresse. Har du möjligtvis effektkurvan på en S2000? O vem bryr sig om vrid då det finns effekt =) Vrid är bara för folk som är lata o inte orkar växla ![]() Antar att du menar att effekten kommer med varven på honda motorn, men att största delen vrid finns längst upp i registret verkar underligt. Möjligtvis med vasssa vasssa kammar fall jag fattat kam-teorin rätt. Massa vrid högst upp leder iaf till en rätt brant effektkurva. Vrid är överskattat ![]() |
Author: | Almera Gti [ Thu 17 Mar 2005, 10:20 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Civincen+16 Mar 2005, 17:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 16 Mar 2005, 17:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> de kommer på varven ![]() Så när vridet kommer bör man ta på sig peltorlurarna och hoppas att maskinen håller ännu en gång? :rolleyes: :ph34r: |
Author: | Dekker [ Thu 17 Mar 2005, 15:38 ] |
Post subject: | |
Så här ska en effektkurva se ut: ![]() Eller inte..... |
Author: | Civincen [ Fri 18 Mar 2005, 18:23 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-Almera Gti+17 Mar 2005, 10:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Almera Gti @ 17 Mar 2005, 10:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+16 Mar 2005, 17:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 16 Mar 2005, 17:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> de kommer på varven ![]() Så när vridet kommer bör man ta på sig peltorlurarna och hoppas att maskinen håller ännu en gång? :rolleyes: :ph34r: [/quote] min e väl ett bra exempel host harkel 9000-10000rpm :rolleyes: men räcker om ja drar den till lite över 8000 för att hamna på maxvridet igen |
Author: | mr hanky [ Wed 06 Apr 2005, 20:51 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-edvard+17 Mar 2005, 00:06 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 17 Mar 2005, 00:06 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Av intresse. Har du möjligtvis effektkurvan på en S2000? O vem bryr sig om vrid då det finns effekt =) Vrid är bara för folk som är lata o inte orkar växla ![]() Antar att du menar att effekten kommer med varven på honda motorn, men att största delen vrid finns längst upp i registret verkar underligt. Möjligtvis med vasssa vasssa kammar fall jag fattat kam-teorin rätt. Massa vrid högst upp leder iaf till en rätt brant effektkurva. Vrid är överskattat ![]() Efter som vrid är så "överskattat" kan bilen röra på sej utan vrid??? :ph34r: |
Author: | edvard [ Wed 06 Apr 2005, 22:11 ] |
Post subject: | |
<!--QuoteBegin-mr hanky+6 Apr 2005, 20:51 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (mr hanky @ 6 Apr 2005, 20:51 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-edvard+17 Mar 2005, 00:06 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (edvard @ 17 Mar 2005, 00:06 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Av intresse. Har du möjligtvis effektkurvan på en S2000? O vem bryr sig om vrid då det finns effekt =) Vrid är bara för folk som är lata o inte orkar växla ![]() Antar att du menar att effekten kommer med varven på honda motorn, men att största delen vrid finns längst upp i registret verkar underligt. Möjligtvis med vasssa vasssa kammar fall jag fattat kam-teorin rätt. Massa vrid högst upp leder iaf till en rätt brant effektkurva. Vrid är överskattat ![]() Efter som vrid är så "överskattat" kan bilen röra på sej utan vrid??? :ph34r: [/quote] Det är klart en bil behöver momentet från motorn. Men det moment som får bilen att röra på sig kommer ju från växellådan ändå. Vridet i motorn får ju inte gärna va 0 för då blir ju effekten också just 0 ![]() |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |