19 åriga Leif Häuselmann är som många andra intresserade av racing och bilar.
Det som skiljer Leif från andra racerförare på Åland är att han är den enda som kör drifting.
Ålandstidningen har träffat Leif för att reda ut begreppen och få en förklaring på vad drifting är och hur det går för den lovande föraren.
DRIFTING Sporten är helt ny sett med åländska ögon.
Drifting är en sport där det inte handlar om att komma först över mållinjen utan den handlar om att samla poäng. Tre domare runt banan bedömer dig. Max kan man få ihop 100 poäng.
Det döms alltså efter hur hårt du kommer in i sladdar och hastighet, sen för hur nära du ligger konerna runt banan och så vilken vinkel och vilket flyt du har i sladden, alla punkterna har trettio procent av bedömningen. De sista tio procenten är hur mycket det ryker från däcken.
Först är det kvalkörning varifrån de sexton bästa bilarna går vidare. Sen kör man man mot man, två bilar samtidigt och två varv på banan. Först kör ettan från kvalet mot den som slutade på sextonde plats och sen möter tvåan den som blev femtonde och så vidare.
Sen är det åtta bilar kvar och så fortsätter det tills det är endast två kvar som kör final.
Av de två varv man kör per lopp räknas det bästa.
Drifting är nytt även för Leif, förra året testade han på det för första gången då han var i Alastaro i Finland.
- Det fanns möjlighet att testa och då blev jag intresserad av det. Sen testade jag en gång till i Norge och då blev jag biten.
Leif bestämde sig att bygga om sin BMW 316.
-Det är mycket som måste göras, man måste ha bättre motor, hydraulisk handbroms och så godkända säten, bälten och bur då förstås.
Fina placeringar
Leif har kört fyra lopp under sommaren och det har börjat väldigt bra. Han slutade fyra i finländska mästerskapen och femma i nordiska.
Efter säsongens körningar ligger Leif på en femte plats i sammandraget.
-Det är mellan tjugo och trettio bilar som deltar så det har verkligen börjat bra, ler Häuselmann.
-Sist fick jag lite problem på Botnia Ring i Jurva, jag fick slut på bensinen på banan och man har bara fem minuter mellan loppen att byta däck och att tanka, annars blir man diskvalificerad.
Drifting sliter också förstås väldigt mycket på däcken.
-Efter varje lopp måste man byta ut däcken. Jag har kört fyra tävlingar och tester under sommaren och har kört slut på ungefär 58 däck.
Sponsorer
Eftersom det är första året för Leif så har han inte många sponsorer för tillfället.
-Viking Line och så några andra som Fiskekojan med flera har hjälpt mig mycket men till nästa år måste jag nog söka flera sponsorer. En däcksponsor skulle behövas.
Leifs framfart på driftingtävlingarna har också gjort att han hamnat i tidningar och på klipp på youtube på internet.
Bland annat så har norska Gatubil tagit bilder på Leif och hans bil och förhoppningsvis kommer de med.
Finns det intresse för drifting kan man alltid besöka youtube.com eller garaget.org. Där finns det filmer från olika tävlingar, bland annat hittar man även Leif i sin BMW.
Källa Ålandstidningen Publicerad 11.7.2008 08:53
http://www.alandstidningen.ax/article.c ... 3&id=10946