Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 27 Jun 2025, 00:16

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Problem med kolvarna
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 10:54 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Nu behöver jag hjälp på riktigt!

Jag har ett par NPR kolvar som INTE har spår frästa för clips. Alltså ska tappen pressas in i kolven.

Sen har jag ett par Eagle H-profil stakar.

Tapparna jag fick med glider i hur bra som helst och går inte att pressa i.

Testade ta orginal tappen för att se om den gick att pressa i (eftersom orginal är pressade) Men icke, den var för liten.

Behöver en lite grövre!
19mm behöver den va..

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra detta ?
Det är lite bråttom också eftersom motorn ska lämnas in nästa vecka :/

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 11:03 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 22 Apr 2005, 17:47
Posts: 202
Location: Mariehamn
dom kanske ska flyta i kolven?
glider tapparna i kolven eller i staken?

_________________
robin_holmstrom@live.se


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 11:08 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Robin wrote:
dom kanske ska flyta i kolven?
glider tapparna i kolven eller i staken?

de glider i kolven och staken :S

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 15:10 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Tappen ska pressas in i stake så löper det fritt vid kolven. det är inte som andra motorer som har klipps för då ska det glida i både kolven och staken :? men Gozze kan och Gozze kan Fixa tror jag iallfall :lol:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 15:26 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Gozze wrote:
Tappen ska pressas in i stake så löper det fritt vid kolven. det är inte som andra motorer som har klipps för då ska det glida i både kolven och staken :? men Gozze kan och Gozze kan Fixa tror jag iallfall :lol:

ja vi hoppas det så jag inte behöver skjuta fram min deadline! :D

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 15:57 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
sätt dit teflonknappar då !!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 16:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
vwrob wrote:
sätt dit teflonknappar då !!

jag hittar det inte någonstans..

sen tyckr jag det låter mysko eftersom de ska ligga och släpa mot cylinderväggarna konstant så att inte kolvbulten åker ut.
det låter ju som mord men inte vet jag

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 17:14 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
vwrob wrote:
sätt dit teflonknappar då !!


det va ingen dum idé! om man sku hitta såna dvs! :)

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 17:41 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
hur ser tapphålet ut i kolven då? ska tappen vara flytande i kolven så borde väl de vara nån slags lagring där??

det bästa e väl annars om du kontaktar tillverkaren å fråga hur dom tänker..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 17:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Gozze wrote:
Tappen ska pressas in i stake så löper det fritt vid kolven. det är inte som andra motorer som har klipps för då ska det glida i både kolven och staken :? men Gozze kan och Gozze kan Fixa tror jag iallfall :lol:


Siterar mig själv

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 18:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Gozze wrote:
Gozze wrote:
Tappen ska pressas in i stake så löper det fritt vid kolven. det är inte som andra motorer som har klipps för då ska det glida i både kolven och staken :? men Gozze kan och Gozze kan Fixa tror jag iallfall :lol:


Siterar mig själv


jo men med de där inlägget åstadkommer du ju bara +1.. :wink:

så tillbaka till frågan e de nån slags lagring i kolven? i min värld e väl inte aluminum optimalt på en slityta/glidyta..

edit: sen borde ljungis kunna pressa nya lager i staken och borra dessa enl. spec.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Apr 2008, 18:18 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
hakkapelitta wrote:
hur ser tapphålet ut i kolven då? ska tappen vara flytande i kolven så borde väl de vara nån slags lagring där??

det bästa e väl annars om du kontaktar tillverkaren å fråga hur dom tänker..

tar kort på det ikväll!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 14:05 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kolvproblem
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 20:21 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Som ja ser det e det gjort för "flytande" kolvbult i både kolv o stake.
E det pressad kolvbult i vevstaken orginal ?
Ronny


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kolvproblem
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 21:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Ronny wrote:
Som ja ser det e det gjort för "flytande" kolvbult i både kolv o stake.
E det pressad kolvbult i vevstaken orginal ?
Ronny


det är gjort för flytande kolvbult i kolven men inte istaken men som det är nu så han Buumi grejjer för flytande kolvbult ibåde kolven och staken :?

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kolvproblem
PostPosted: Fri 25 Apr 2008, 21:46 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Ja skulle fixa låsringsspår i kolvarna, förusatt att det e rätt spel på kolvbulten i vevstaken. Det e det bästa alternativet enl mig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Apr 2008, 10:22 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
tror nog på ronnys linje ja me, tror inte att det e meningen att en tapp ska slira runt där i kolven, å spelet i vevstaken e ju bara att ta upp så de passar om de sku va så..

Men ja tycker ju att tillverkaren borde ha koll på hur dom tänkt me de där.. Maila dom å fråga så får du ju veta säkert..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Apr 2008, 14:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
nej nej nej det kan glida i kolven det är inge probb för så är det orginal på honda motorn. och att Fräsa spår för låsring är inte bara och bara precis. och spelet i tappen är för stort nu så det glider istaken med så

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Apr 2008, 16:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Gozze wrote:
nej nej nej det kan glida i kolven det är inge probb för så är det orginal på honda motorn. och att Fräsa spår för låsring är inte bara och bara precis. och spelet i tappen är för stort nu så det glider istaken med så

det är just det..

det är varken gratis eller lätt att fräsa "ett" spår i kolven.
ska det inte gå om man lägger dit en annan kolvbult då?

som är lite grövre och går att pressa i

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject: Kolvprobs
PostPosted: Sat 26 Apr 2008, 16:14 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 22:02
Posts: 126
Nej nej nej.
Det ja menade är att kolvbulten ska flyta i både kolv och stake , därav ska det va låsringsspår..
Så görs det nog vid nyare motorbyggen..
Att fixa låsringsspår e kanske inte bara så där men inget hokuspokus för tex Allmek. Förstår ej hur det kan va för stort spel i vevstaken , om det e bra spel i kolven och staken e gjord för flytande kolvbult så borde dom stämma måttmässigt.
Annars måste ni sätta i en större bussning i staken o köra med pressad kolvbult vilket ja tycker e en B-Lösning.

Lycka till
Ronny


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group