Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 25 Jun 2025, 01:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vad behövs för ett turbobygge?
PostPosted: Mon 31 Mar 2008, 15:53 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Om man köper t.ex ett sånt här kit:
http://www.blocket.se/vi/15734505.htm?ca=11_s

Vad behövs så till för att det ska fungera? Och hur mycket kan man få ut "säkert" med det?

Hade tänkt sätta det på en 325a (den som konny sålde :) )

Har ni bra tips med sidor eller grejer som man kan lära sig mer om det här så skriv...

Mvh


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 31 Mar 2008, 16:06 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
www.pure-pf.com

Där står nog allt du behöver veta :wink:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 12:43 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Ok, skrik ifall något är på tok...

Är det här man behöver i stort sett? Med ca 0.4-0.5 bar?
Turbopaketet på blocket:
Turbo T3/T4
IC
Grenrör
Diverse slangar

Och utöver det:

Spridare från en 535a
Luftmassemätare från en 535a
Btr Linjär/progressiv??
Och en j***a massa jobb :)

Behöver man kompsänka för det? läste att folk har fått det att gå med original packning upp i en bar??

Åsikter?

Edit: ändrade 2 till 3...


Last edited by TheWho on Thu 03 Apr 2008, 06:35, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 13:09 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
TheWho wrote:
Ok, skrik ifall något är på tok...

Är det här man behöver i stort sett? Med ca 0.4-0.5 bar?
Turbopaketet på blocket:
Turbo T3/T4
IC
Grenrör
Diverse slangar

Och utöver det:

Spridare från en 525a
Luftmassemätare från en 525a
Btr Linjär/progressiv??
Och en j***a massa jobb :)

Behöver man kompsänka för det? läste att folk har fått det att gå med original packning upp i en bar??

Åsikter?


Vill du inte lägga ut allt för mycket pengar så räcker det att du åtminstonne byter till en ny fräsh orginalpackning om du bara tänkt ladda 0,4-0,5

Billig "livförsäkring" kan man säga..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 13:20 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Jo, det blir väl att renovera innan man sätter in den i bilen. Packningar, lager o nya klovringar.

Tips på saker man skulle kunna göra innan den åker i bilen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 21:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
Varför 525 spridare? Det är ju exakt samma som du har. Har du läst FAQen på PPF eller? :wink:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 06:35 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Hops, det skulle ha varit en 3a... :)
Menade spridare från en 535a
Och luftmassemätare från samma


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 15:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
nja. Tror de e menat för m20. För m20 har luftmassemätare och m50 luftmängdsmätare eller om de va tvärtom? :roll: 535 spridarna är nog i minsta laget läser man hela tiden där. fast beror ju på hur mycket du ska ladda:D

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 19:28 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Hmm... Men om man använder spridare från en 535a kan man ha org luft (masse/mängd??)mätare då? Eller hur ska man göra?

Hur mycket klarar org. kopplingen på en 325a?
Hur är det med btr då? Linjär eller progressiv
Alla på ppf forumet är ju e30 tokar ju... :evil: så det e lite svårt att hitta något lågbudgetprojekt med m50 motorn


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 21:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Lågbudget + turbo slutar oftast i antingen generalras eller högbudget projekt.

Mitt råd är att satsa lite mera och köra med ett riktigt sprut. Då slipper du en massa krångel med att matcha spridare mot luftmängdsmätare etc. Finns flera billiga (nåja) sprut att köra med, VEMS, MegaSquirt etc. Har faktiskt ett MS till salu ifall du blir intresserad. ;)

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 06:20 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Mon 17 Mar 2008, 08:18
Posts: 120
Location: Saltvik
Pris?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 13:17 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Fri 22 Apr 2005, 17:47
Posts: 202
Location: Mariehamn
BlaaBMW wrote:
Lågbudget + turbo slutar oftast i antingen generalras eller högbudget projekt.


mjoo, d har jag vart med om, bättre o satsa ordentligt istället för att göra av med onödiga pengar i början :D

_________________
robin_holmstrom@live.se


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 13:28 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 02 Dec 2007, 21:51
Posts: 132
Om man ska tro typerna på ppf forumet så spricker dom där kina grenrören väldigt lätt. Svetsa ett adapterrör från orginal. Hänger nog med till så mkt hk du siktar efter. Och mer regel än undantag.....det spårar ur! :twisted:

_________________
Ronnie Jansson
04575692232


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 13:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Jag tycker att du skall höra med Konny som du köpte maskinen av...

Han kan nog ge dig ett tips eller två på hur du skall kunna bygga en slage potent turbomotor utan att behöva byta en massa grejer... :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 23:06 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Tue 12 Apr 2005, 11:57
Posts: 38
Location: Hammarland
RayMysterio wrote:
Jag tycker att du skall höra med Konny som du köpte maskinen av...

Han kan nog ge dig ett tips eller två på hur du skall kunna bygga en slage potent turbomotor utan att behöva byta en massa grejer... :)


Är nog bästa tipset. Han har testat en hel del genom åren med vad som håller och inte.

_________________
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

http://www.laget.se/mpmpp


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Apr 2008, 11:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Skicka ett PM om du är intresserad av mitt MS sprut så diskuterar vi det mera där.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group