motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Vad behövs för ett turbobygge?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=3641
Page 1 of 1

Author:  TheWho [ Mon 31 Mar 2008, 15:53 ]
Post subject:  Vad behövs för ett turbobygge?

Om man köper t.ex ett sånt här kit:
http://www.blocket.se/vi/15734505.htm?ca=11_s

Vad behövs så till för att det ska fungera? Och hur mycket kan man få ut "säkert" med det?

Hade tänkt sätta det på en 325a (den som konny sålde :) )

Har ni bra tips med sidor eller grejer som man kan lära sig mer om det här så skriv...

Mvh

Author:  Tåfe [ Mon 31 Mar 2008, 16:06 ]
Post subject: 

www.pure-pf.com

Där står nog allt du behöver veta :wink:

Author:  TheWho [ Wed 02 Apr 2008, 12:43 ]
Post subject: 

Ok, skrik ifall något är på tok...

Är det här man behöver i stort sett? Med ca 0.4-0.5 bar?
Turbopaketet på blocket:
Turbo T3/T4
IC
Grenrör
Diverse slangar

Och utöver det:

Spridare från en 535a
Luftmassemätare från en 535a
Btr Linjär/progressiv??
Och en j***a massa jobb :)

Behöver man kompsänka för det? läste att folk har fått det att gå med original packning upp i en bar??

Åsikter?

Edit: ändrade 2 till 3...

Author:  StewOo [ Wed 02 Apr 2008, 13:09 ]
Post subject: 

TheWho wrote:
Ok, skrik ifall något är på tok...

Är det här man behöver i stort sett? Med ca 0.4-0.5 bar?
Turbopaketet på blocket:
Turbo T3/T4
IC
Grenrör
Diverse slangar

Och utöver det:

Spridare från en 525a
Luftmassemätare från en 525a
Btr Linjär/progressiv??
Och en j***a massa jobb :)

Behöver man kompsänka för det? läste att folk har fått det att gå med original packning upp i en bar??

Åsikter?


Vill du inte lägga ut allt för mycket pengar så räcker det att du åtminstonne byter till en ny fräsh orginalpackning om du bara tänkt ladda 0,4-0,5

Billig "livförsäkring" kan man säga..

Author:  TheWho [ Wed 02 Apr 2008, 13:20 ]
Post subject: 

Jo, det blir väl att renovera innan man sätter in den i bilen. Packningar, lager o nya klovringar.

Tips på saker man skulle kunna göra innan den åker i bilen?

Author:  Tåfe [ Wed 02 Apr 2008, 21:54 ]
Post subject: 

Varför 525 spridare? Det är ju exakt samma som du har. Har du läst FAQen på PPF eller? :wink:

Author:  TheWho [ Thu 03 Apr 2008, 06:35 ]
Post subject: 

Hops, det skulle ha varit en 3a... :)
Menade spridare från en 535a
Och luftmassemätare från samma

Author:  Tåfe [ Thu 03 Apr 2008, 15:49 ]
Post subject: 

nja. Tror de e menat för m20. För m20 har luftmassemätare och m50 luftmängdsmätare eller om de va tvärtom? :roll: 535 spridarna är nog i minsta laget läser man hela tiden där. fast beror ju på hur mycket du ska ladda:D

Author:  TheWho [ Thu 03 Apr 2008, 19:28 ]
Post subject: 

Hmm... Men om man använder spridare från en 535a kan man ha org luft (masse/mängd??)mätare då? Eller hur ska man göra?

Hur mycket klarar org. kopplingen på en 325a?
Hur är det med btr då? Linjär eller progressiv
Alla på ppf forumet är ju e30 tokar ju... :evil: så det e lite svårt att hitta något lågbudgetprojekt med m50 motorn

Author:  BlaaBMW [ Thu 03 Apr 2008, 21:22 ]
Post subject: 

Lågbudget + turbo slutar oftast i antingen generalras eller högbudget projekt.

Mitt råd är att satsa lite mera och köra med ett riktigt sprut. Då slipper du en massa krångel med att matcha spridare mot luftmängdsmätare etc. Finns flera billiga (nåja) sprut att köra med, VEMS, MegaSquirt etc. Har faktiskt ett MS till salu ifall du blir intresserad. ;)

Author:  TheWho [ Fri 04 Apr 2008, 06:20 ]
Post subject: 

Pris?

Author:  Robin [ Fri 04 Apr 2008, 13:17 ]
Post subject: 

BlaaBMW wrote:
Lågbudget + turbo slutar oftast i antingen generalras eller högbudget projekt.


mjoo, d har jag vart med om, bättre o satsa ordentligt istället för att göra av med onödiga pengar i början :D

Author:  Ronnie [ Fri 04 Apr 2008, 13:28 ]
Post subject: 

Om man ska tro typerna på ppf forumet så spricker dom där kina grenrören väldigt lätt. Svetsa ett adapterrör från orginal. Hänger nog med till så mkt hk du siktar efter. Och mer regel än undantag.....det spårar ur! :twisted:

Author:  RayMysterio [ Fri 04 Apr 2008, 13:59 ]
Post subject: 

Jag tycker att du skall höra med Konny som du köpte maskinen av...

Han kan nog ge dig ett tips eller två på hur du skall kunna bygga en slage potent turbomotor utan att behöva byta en massa grejer... :)

Author:  bandola [ Fri 04 Apr 2008, 23:06 ]
Post subject: 

RayMysterio wrote:
Jag tycker att du skall höra med Konny som du köpte maskinen av...

Han kan nog ge dig ett tips eller två på hur du skall kunna bygga en slage potent turbomotor utan att behöva byta en massa grejer... :)


Är nog bästa tipset. Han har testat en hel del genom åren med vad som håller och inte.

Author:  BlaaBMW [ Sat 05 Apr 2008, 11:28 ]
Post subject: 

Skicka ett PM om du är intresserad av mitt MS sprut så diskuterar vi det mera där.

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/